آمریکا و کره جنوبی اعلام کردند که در راستای آزمایش های موشکی کره شمالی، برنامه های مشترکی را برای مهار این کشور در دست بررسی دارند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا، در راستای همین برنامه کره جنوبی اعلام کرد که وزیران امور خارجه و دفاع خود را راهی آمریکا می کند تا اجرای روند برنامه های هماهنگ برای محدود کردن پیونگ یانگ به بهترین شکل ممکن انجام شود.
وزارت خارجه کره جنوبی روز دوشنبه در بیانیه ای خاطرنشان کرد که لازم است هر چه سریعتر با واشنگتن درباره راه های مقابله با کره شمالی رایزنی شود.
بیانیه حاکی است که این سفرها احتمالا در ماه اکتبر (مهر - آبان) انجام می شود و یکی از اصلی ترین اهداف آن یافتن تدابیری برای جلوگیری از کره شمالی است که در حال تقویت برنامه های تسلیحات هسته ای و موشکی بالستیک است.
وزارت امور خارجه کره جنوبی تصریح کرده است که با اعضای دیگر شورای امنیت همکاری زیادی خواهد شد تا مشخص شود که کره شمالی با اجرای برنامه های گسترده نظامی، تسلیحاتی و هسته ای فقط در مسیر خود انزوایی و مهار پیشرفت های داخلی خود گام برمی دارد.
بیانیه با اشاره به پناهندگی دیپلمات ارشد کره شمالی در لندن خاطرنشان می کند که در ماه های اخیر شمار این پناهندگان افزایش یافته است.
در بیانیه آمده است: زمانی که شمار نخبگان و دیپلمات ها و مقام های پناهنده کره شمالی فزونی می گیرد مشخصا کارآمد بودن تحریم های اقتصادی بین المللی روشن می شود.
در همین حال بیانیه وزارت خارجه کره جنوبی از چین نیز خواسته است که استیصال این کشور را در مقابل کره شمالی درک کرده و بداند که سئول چاره ای به جز استقرار سامانه موشکی پیشرفته تاد ندارد.
کره جنوبی می گوید که ما همواره در استقرار این سامانه بخاطر مخالفت های چین در تردید بوده ایم اما حالا تصمیم قطعی مبنی بر آرایش آن تا پایان سال 2017 میلادی در کره جنوبی گرفته شده است.
بر اساس تصمیمی که دولت این کشور مورد تایید قرارداده، این سامانه در منطقه ای در حدود 300 کیلومتری جنوب شرق پایتخت استقرار خواهد یافت.
چین اما بتازگی با انتشار بیانیه ای از جانب وزارت خارجه و وزارت دفاع خود اعلام کرد که به رغم رایزنی های صورت گرفته میان این کشور و کره جنوبی، نمی تواند آرایش این سامانه را در منطقه قبول کند و آن را ضربه ای به امنیت ملی خود می داند.
کره شمالی روز چهارشنبه سوم شهریور ماه جاری دست به یک آزمایش موشک بالستیک از یک زیردریایی زد که این اقدام محکومیت شورای امنیت را در پی داشت و این شورا اعلام کرد که اقدامات جدی در واکنش به مجموعه جدید آزمایش های موشکی پیونگ یانگ را در دستور کار دارد.
این در حالیست که شورای امنیت سازمان ملل اسفند سال گذشته نیز به اتفاق آرا قطعنامه 2270 را برای اعمال سخت ترین تحریم های دو دهه گذشته علیه کره شمالی تصویب کرده است.
300300

کد خبر: 673263

وب گردی

وب گردی