اتفاقی عجیب در صدور حکم AFC

در حالیکه در روز اول مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۶ تیم ملی سوریه میزبان کره جنوبی است و کنفدراسیون فوتبال آسیا لبنان را به عنوان میزبان بازیهای سوریه انتخاب کرده است، یک اتفاق عجیب رخ داده است.

به گزارش ایسکانیوز، تیم ملی سوریه حریف ایران در رقابت های مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه در اولین بازی اش میزبان کره جنوبی است. با توجه به وضعیت فعلی کشور سوریه و جنگ داخلی در این کشور، فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا قرار شد میزبانی تیم ملی سوریه را به کشوری امن ببرند که ایران یکی از گزینه ها بود. همه چیز در حال نهایی شدن بود که به یکباره کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام کرد کشور لبنان میزبان بازیهای سوریه شده است.

اما این اتفاق در بازی اول سوریه مقابل کره جنوبی نمی افتد و قرار است پس از بازی اول سوریه مقابل کره جنوبی بیفتد چرا که کره جنوبی با توجه به نفوذی که در کنفدراسیون فوتبال آسیا و کمیته مسابقات کنفدراسیون دارد، این بازی را به ماکائو، کشوری همسایه چین در شرق آسیا برده که آب و هوایش هم بسیار شبیه به کره جنوبی است. کره جنوبی حتی همه هزینه های تیم ملی سوریه را هم می خواهد بپردازد تا سه امتیاز شیرین از این دیدار بگیرد.

این در حالی است که میزبانی سوریه به لبنان رفته و قاعدتا می بایست لبنان میزبان این دیدار می بود. در هر حال این حکم عجیب ای اف سی و کمیته مسابقات به نفع کره جنوبی در حالیکه علی کفاشیان نایب رئیس ای اف سی و علیرضا اسدی عضو کمیته مسابقات ای اف سی است نشان می دهد که ایران با اینکه در ظاهرا در ای اف سی کرسی دارد اما در حقیقت نفوذ و تصمیم ها علیه فوتبال ایران است و اعضای ایرانی هم قدرتی برای اعتراض هم ندارند، چه رسد به عوض کردن تصمیم های عجیب و غریب ای اف سی.

درست مثل ماجرای میزبانی باشگاههای ایرانی از باشگاههای عربستانی که همان زمان هم دیدیم چه اتفاقی افتاد و چطور میزبانی از ایران گرفته شد.

در هر حال در فرصت باقیمانده ایران باید به کنفدراسیون فوتبال آسیا و حتی فیفا بابت چنین حکمی به نفع کره جنوبی و حتی دادن میزبانی بازیهای سوریه به کشور لبنان اعتراض کند. ایران هم باید برای بازی مقابل سوریه به لبنان برود و البته آخرین بار در لبنان آن بمب گذاری نزدیک سفارت ایران اتفاق افتاد و مطمئنا باید ای اف سی آن اتفاقها هم در نظر می گرفت و بعد کشوری امن را برای میزبانی سوریه انتخاب می کرد.

توجیه ای اف سی در مخالفت با میزبانی ایران در بازیهای خانگی سوریه این بوده که چون ایران در این گروه ذینفع است و رقیبان ایران باید دو بار به ایران بیایند، توازن به هم می خورد و البته سوریه هم در بازی رفت و هم در بازی برگشت در ایران بازی خواهد کرد و به این ترتیب بهتر است که ایران میزبان سوریه نباشد.

این در حالی بود که عمان و اردن هم کشورهایی بودند که می توانستند میزبان سوریه باشند.

به نظر می رسد ایران باید به کنفدراسیون فوتبال آسیا بابت تعویض میزبانی سوریه از لبنان به ماکائو اعتراض کند چرا در هر حال این تصمیم تبعیض آمیز است.

604/602

کد خبر: 673435

وب گردی

وب گردی