حبیب اسماعیلی: دانشگاه نسل چهارم باید دانشگاه فرهنگ ساز باشد/برگزاری ادامه جشنواره آشتی با طبیعت در جنوب کشور

مدیرکل فرهنگی اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: دانشگاه نسل چهارم باید دانشگاه فرهنگ ساز باشد و باید بتواند با جامعه ارتباط داشته باشد. دانشگاه آزاد اسلامی در این راه قدم گذاشته است.

حبیب اسماعیلی درباره برگزاری آشتی با طبیعت در دانشگاه آزاد اسلامی به ایسکانیوز گفت: این جشنواره مجموعه ای از اقدامات از برگزاری مسابقه خوشنویسی تا تئاتر و کاریکاتور، آشتی با طبیعت و...است که با فرهنگ سازی در بین دانشجویان برگزار می شود.

وی افزود: اما موضوع آشتی با طبیعت هم اکنون در بخش تابستانه و در گیلان در حال برگزاری است و امیدوار هستیم طبق برنامه ریزی، زمستان بتوانیم ادامه آن را در بوشهر و اهواز برگزار کنیم.

او در ادامه به لزوم برگزاری این جشنواره اشاره کرد و افزود: در کشور با پدیده ای به نام معضلات زیست محیطی روبرو هستیم. همه می دانیم که مسافرانی که به مناطق شمالی کشور سفر می کنند، در طول مسافرت خود، با حضور در مناطق مختلف متاسفانه تولید زباله آن هم از نوع جذب نشدنی می کنند. جدای از این موضوع، زباله های شهرهای مختلف مانند پساب های صنعتی و زباله های بیمارستانی نیز در ارتفاعات دفن می شود. شیر آب های این کار محیط مناطق را آلوده می کند. به همین دلیل اولین جایی که تصمیم گرفته شد این فرهنگ سازی انجام شود، استان گیلان بود که با کمک دانشجویان سعی کردیم سواحل، جنگل و قسمتی از کوه های گیلان را پاکسازی کنیم. خوشبختانه این کار ما با استقبال دانشجویان نیز همراه بود و دانشجویان 8 دانشگاه در این کار ما را یاری کردند. این بهترین فرصتی است که دانشگاه آزاد به عنوان یک اقدام اجتماعی و فرهنگی در آن قدم گذاشته است.

وی افزود: موضوع دیگر در اهمیت برگزاری این جشنواره، تاکیدات آیت الله هاشمی رفسنجانی درباره توجه به محیط زیست بود که در اجلاس هفتاد و در دیداری که در ماه رمضان داشتیم موضوع را به ما بیان کردند.
مدیرکل فرهنگی اجتماعی دانشگاه آزاد ادامه داد: ما به عنوان دانشگاهی که به سمت دانشگاه نسل چهارم حرکت می کنیم، فقط نباید به اقدامات تقویمی نگاه کنیم. بنابراین می توانیم در حوزه های اجتماعی اثر بخشی خود را نشان دهیم. محیط زیست هم متعلق به همه ما است و نمی توان به این موضوع سیاسی نگاه کرد. هر فرد با هر نع و نگاه و اعتقادی که داشته باشد بدون شک با دیدن اتفاقاتی که در شمال کشور می افتد به فکر فرو می رود و این درد مشترکی که نه فقط در کشور بلکه در خاورمیانه در حال گسترش است.

اسماعیلی افزود: دانشگاه از این اقدام فرهنگی بنیادین، باید به سمتی حرکت کند که روش های علمی-زیست محیطی را مطرح کند. به این معنا که به این موضوع فکر کند که چگونه می توان با روش های علمی، زباله ها را از بین برد. خوشبختانه دانشگاه آزاد در این زمینه پیشگام بوده و نمونه این کار در اصفهان و با طرح نانورس، بر رروی ریزگردها انجام شده است. موضوع دیگر که دانشگاه آزاد در آن قدم گذاشته موضوع امحا زباله بوده که خوشبختانه در حال پیگیری است. همه این اقدامات یعنی باید در گام بعدی و پس از فرهنگ سازی، تحرک علمی در این حوزه پیدا کنیم.

مدیرکل فرهنگی اجتماعی دانشگاه آزاد تاکید کرد: دانشگاه نسل چهارم باید دانشگاه فرهنگ ساز باشد و باید بتواند با جامعه ارتباط داشته باشد. دانشگاه آزاد در این راه قدم گذاشته است.

او در ادامه درباره لزوم برگزاری ادامه این جشنواره درجنوب کشور گفت: متاسفانه همین موضوعی که در شمال کشور شاهد آن هستیم در جنوب هم در حال رخ دادن است. زمانی در کنار پل اهواز می ایستادیم، سطح آب رودخانه به قدری بود که کودکان می توانستند در آن شنا کنند. اما حالا جدای از کم آبی شاهد آلودگی منطقه هم هستیم. وقتی میبینیم به جای آب در رودخانه های جنوب لاستیک و زباله و... وجود دارد ناراحت می شویم. بنابراین از این لحاظ حس کردیم که میتوانیم با حضور در جنوب کشور فرهنگ سازی مناسبی انجام دهیم.

وی افزود: امروز در دنیا با مواد بازیافتی آثار هنری تولید می کنند. خیلی از آدم ها هستند که از ابزار و وسایل بازیافتی اشیا هنری درست می کنند و در خانه هایشان هم استفاده می کنند. ماهم می توانیم این کار را به صورت جشنواره برگزار و این فرهنگ را در بین مردم جا بیندازیم.

20101

کد خبر: 673478

وب گردی

وب گردی