معاون سیاسی وزیر کشور در افتتاح خانه احزاب ایران: مجلس در لایحه بودجه 96 یارانه احزاب را در نظر بگیرد

معاون سیاسی وزیر کشور با بیان این که کار سیاسی نیاز به منابع مالی دارد گفت: باید کمک کنیم که احزاب بتوانند فعالیت خود را به خوبی انجام دهند و از نمایندگان مردم در مجلس درخواست داریم در لایحه بودجه 96 در این زمینه بودجه اختصاص دهد.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، محمد حسین مقیمی معاون سیاسی وزیر کشور در مراسم افتتاح ساختمان جدید خانه احزاب که عصر امروز با حضور اعضای شورای مرکزی این تشکل صنفی و جمعی از دبیران کل احزاب برگزار شد در تصریح عملکرد وزارت کشور گفت: وزارت کشور در شروع کار خود در دولت یازدهم با توجه به تاکید رئیس جمهور مبنی بر بازگشایی خانه احزاب یکی از اولویت هایش را احیای خانه احزاب قرار داد. لذا خانه احزاب چند سال تعطیل شد و پس از روی کار آمدن دولت یازدهم با جلساتی که با دبیران احزاب داشتیم به چرایی این مساله پرداختیم.

او افزود: جلساتی با نمایندگان احزاب تشکیل شد و دلایل تعطیلی آن مورد آسیب شناسی قرار گرفت و نهایتا مقرر شد که خانه احزاب را که تشکل صنفی است، با همکاری همه گروه ها و جناح ها این خانه مدیریت شود و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که اگر همه احزاب را به سه دسته اصلاح طلب اصولگرا مستقل تقسیم کنیم می توانیم مدیریت خوبی را برای این تشکل در نظر بگیریم.

معاون سیاسی وزیر کشور ادامه داد: این پیشنهاد مطرح شد و با توجه به آسیب شناسی هایی که داشتیم مشخص شد که اختلافات از یکتا نبودن افراد در این فراکسیون ها شروع می شود و تصمیم گرفتیم که به صورت مساوی هر سه جریان حضور داشته باشند و به صورت همزمان فعالیت کنند و یک سال است که خانه احزاب فعالیت خود را آغاز کرده و برای تعیین مکان آن هماهنگی های لازم را با شهرداری داشته ایم.

مقیمی با بیان این که امروز در وضعیتی هستیم که همه احزاب شناسنامه دار اگر بخواهند نشست و سخنرانی برگزار کنند به پشتوانه دولت انجام می شود گفت: طی سال گذشته هیچ نشستی برهم زده نشده و اوج آن را در انتخابات اسفند دیدیم اما در گذشته شاهد برهم خوردن نشست ها و سخنرانی ها از سوی برخی در جامعه بودیم.

او تاکید کرد: همه در کشور توانستند فعالیت کنند و حرف هایشان را بزنند و طی جلسه ای که برگزار شد فقط 5 جلسه را برهم زدند.

معاون سیاسی وزارت کشور بیان کرد: کشور در شرایط خوبی از لحاظ سیاسی قرار دارد و وظیفه داریم از همه فعالیت های قانونی احزاب پشتیبانی کنیم و امیدواریم در انتخابات آینده هم احزاب فعالانه حضور داشته باشند.

او افزود: انتخابات اسفند ماه با نشاط برگزار شد و امنیت در سراسر کشور برقرار بود و این در حالی است که در همه انتخابات قبلی نزاع و مصدومیت در برخی از شهرها را شاهد بودیم.

مقیمی پیرامون یارانه و کمک مالی به احزاب گفت: همانطور که در فعالیت های فرهنگی نیازمند تخصیص بودجه هستیم در کار سیاسی هم نیاز به منابع مالی احساس می شود لذا گاهی مواقع فعالیت سیاسی هزینه دارد که هزینه آن هم زیاد است و باید کمک کنیم تا احزاب بتوانند خوب فعالیت کنند.

او بیان کرد: از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی درخواست داریم تا در لایحه بودجه 96 اگر لازم می دانند در این زمینه بودجه اختصاص دهند.

در حاشیه این نشست مقیمی در جمع خبرنگاران گفت: درک وزارت کشور پشتیبان احزاب خواهیم بود و اموراتی که تا دیروز وزارت کشور پیرامون احزاب انجام می داد از این پس خانه احزاب آنها را دنبال می کند.

او ادامه داد: مسایل حاکمیتی و نکاتی را که قانون برعهده وزارت کشور قرار داده را ما انجام می دهیم و خانه احزاب با فعالیت چشم گیری که خواهد داشت همه احزاب کشور را پشتیبانی خواهد کرد تا بتوانیم احزاب قوی تری را در کشور داشته باشیم.

او با تاکید بر این که وزارت کشور و مجلس باید به احزاب کمک کنند گفت: وزارت کشور همه اموری که مربوط به پشتیبانی از احزاب است و خانه احزاب توانایی انجام آن را دارد به عهده این تشکل صنفی می گذارد به عنوان مثال مسایل حقوقی قضایی مالی حمایت و پشتیبانی از احزاب شهرستان ها حضور در مجامع بین المللی از جمله مواردی است که خانه احزاب باید عهده دار شود.

او همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا یارانه به احزاب باعث ضعف و عدم استقلال آنها نمی شود گفت: فعالیت های فرهنگی اجتماعی و سیاسی نیازمند پشتیبانی است و تفاوت کسانی که فعالیت حزبی انجام می دهند این است که وقت خود را در این راه صرف می کنند و باید مورد پشتیبانی قرار گیرد.

مقیمی همچنین درباره هزینه ها گفت: باید نحوه پرداخت هزینه ها مدیریت شود و یارانه ها به گونه ای پرداخت شود که هیچ شائبه ای پیش نیاید زیرا بودجه را مجلس تعیین می کند.

201.203

کد خبر: 673484

وب گردی

وب گردی