دولت تدبیر و امید از نگاه نمایندگان ملت/ از به ثمر نشستن برجام تا تک رقمی شدن نرخ تورم

سیاست داخلی و خارجی یکی از پر اهمیت ترین حوزه هایی بود که نامزدهای انتخاباتی سال 92 بر آن تاکید داشتند؛ حسن روحانی نیز با نگاه ویژه به عرصه دیپلماسی و اختصاص بیشترین حجم از تبلیغات انتخاباتی خود به این حوزه، توانست محبوبیت بیشتری نسبت به رقبایش به دست آورد.

به گزارش ایسکانیوز، به نظر بسیاری از کارشناسان بازسازی چهره ایران و تنش زدایی در روابط خارجی در کنار آرام شدن فضای سیاسی در داخل مهمترین دستاوردهای دولت روحانی بوده است.

رئیس جمهور در نخستین نشست خبری خود با خبرنگاران خطاب به ملت ایران گفت که وعده های انتخاباتی را فراموش نخواهد کرد و همه کارها را بر مبنای زمان و طبق اولویت ها دنبال می کند. این اولویت بندی همان چیزی است که تا امروز در عملکرد دولت به روشنی دیده می شود.

بعد از روی کار آمدن دولت جدید همزمان با تحول در حوزه سیاست خارجی و در پیش گرفتن مسیر تنش زدایی در داخل کشور نیز همین روش به نوعی پیگیری شد تا زمینه آشتی ملی که آشتی جریان‌ها و تشکل های سیاسی جزو جدانشدنی آن است به عنوان یکی از محوری ترین وعده های روحانی فراهم شود.هر چند هنوز فاصله ای زیادی با تحقق کامل آن وعده داریم اما نمی توان فضای آرام سیاسی که بعد از انتخابات بیست و چهارم خرداد ایجاد شد را نادیده گرفت.

بی تردید روی کار آمدن دولت یازدهم، فصل تازه ای را در روابط دولت و مجلس آغاز کرد و قوه مقننه که در دولت نهم و دهم بارها به انفعال و بی توجهی در برابر قانون گریزی های دولت سابق متهم شده بود با سوال و تذکر و استیضاح همه توان خود را به کار گرفته تا به هیچ وجه از انجام وظایف نظارتی خود کوتاه نیاید.

در همین حال؛ در حالی که حدود سه سال ازعمر دولت یازدهم می‌گذرد زمان مناسبی برای ارزیابی عملکرد دولت در حوزه‌های سیاست داخلی و خارجی، امنیتی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است.

کابینه حسن روحانی طی سه سال گذشته با فرازونشیب های فراوانی روبرو بوده است. دستگاه دیپلماسی کشورمان در دولت فعلی توانست مذاکرات چندین ساله ایران با کشورهای 1+5 را به سرانجام رسانده و برجام را به نام دولت یازدهم به ثبت برساند که از قبال آن دری به سوی تعاملات جدید بین المللی گشوده شد.

از سوی دیگر برخی معتقدند علیرغم اینکه دولت توانسته است در ابتدای کار خود رکود را که رشد جدی داشت به ثبات برساند، در ادامه کار خود نتوانست آن را با کاهش روبرو کند.در حوزه های دیگر نیز چالش‌ها و توفیقات زیادی برای دولت یازدهم رقم خورده که تعدای از نمایندگان مجلس در گفتگو با ایسکانیوز به برخی از آن ها اشاره کرده اند.

در دولت یازدهم فضای تهمت و توهین وجود ندارد

عبدالکریم حسین زاده ، نائب رئیس فراکسیون امید و نماینده مردم نقده و اشنویه در گفت و گو با ایسکانیوز در خصوص عملکرد دولت در حوزه سیاست داخلی و تعامل دولت و مجلس می گوید:دولت ارتباطی را در مجلس نهم با مجلس شروع کرد که این ارتباط در مجلس دهم به بلوغ خوبی رسیده است. چون این مجلس مجلسی مطالبه گر نسبت به منافع ملی است و در این مسیر حرکت می کند و تعاملی سازنده و بیشتری با دولت دارد؛ هر چند که در مجلس نهم نیز ما با دولت تعامل داشتیم اما تعاملات در این مجلس کیفی تر است و ما انتظار داریم که خروجی بیشتر باشد.

وی همچنین در مقایسه این دولت با دولت گذشته در تعامل با مجلس خاطرنشان کرد: طبیعتا فضای گذشته وجود ندارد و خوشبختانه هم رئیس جمهور از آن فضای سیاسی خاص که مبتنی بر توهین و تحقیر افراد بود به دور است و عقلانیت محور و اخلاق محور است و مجلس نیز مجلس عقل محوری است. من تصور می کنم حداقل در ارتباط بین قوا نسبت به گذشته ارتباط سازنده تر و بهتر شده است و فضای اتهام زنی وجود ندارد.

دولت با عملکرد فوق العاده تورم را کنترل کرد

محمد فیضی عضو دیگر فراکسیون امید و نماینده اردبیل نیز در گفت و گو با ایسکانیوز درباره عملکرد سه ساله دولت روحانی خاطرنشان کرد: زمانی که دکتر روحانی دولت را تحویل گرفت، متاسفانه مردم با تمام وجود تورم را لمس می کردند و زندگی سخت شده بود.

وی ادامه داد: دولت یازدهم با سیاست های انقباضی از رشد نرخ تورم جلوگیری کرد و در این زمینه فوق العاده مثبت عمل کرد که بعد از این سیاست های انقباضی دولت باید به سمت سیاست های انبساطی حرکت کند تا کشور از رکود خارج شود که این کار نیز در حال انجام است و در اصلاحیه بودجه 95 سیاست کامل انبساطی برای رفع موانع تولید گنجانده شده است و ما نیز به عنوان نماینده مردم به دولت برآمده از رای ملت کمک می کنیم که این سیاست ها و برنامه را به پیش ببرد.

نماینده مردم اردبیل در مجلس دهم خاطرنشان کرد: با احیا شدن سازمان مدیریت و برنامه ریزی در دولت یازدهم شاهد اثرات بسیاری در اقتصاد کشور هستیم.

این عضو فراکسیون امید در روابط خارجی نیز موفقیت برجام بزرگترین وعده ای بود که آقای روحانی داده بود که توانست در این زمینه موفق عمل کند و شکستن تحریم ها به صورت تدریجی آغاز شده و در آینده شاهد برچیده شدن همه آن ها در برقراری رابطه سازنده و تعامل با قدرت های بزرگ بین المللی خواهیم بود.

حملات سیاسی، مدیریتی و رسانه ای به دولت مشهود است

همچنین علیرضا رحیمی، نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه عملکرد دولت را باید دریک فرآیند کلی و ملی ارزیابی کرد و نه به صورت بخشی و منطقه ای، گفت: در یک ارزیابی ملی مخصوصا با نگاهی که رهبر انقلاب دارند، قاعدتا عملکرد دولت کاملا مثبت بوده است و دولتمردان در حوزه سیاست خارجی و اقتصاد حداکثر تلاش خود را انجام داده اند و مهم این است که جهت حرکت دولت، یک جهت کاملا درستی است و خیلی از تصمیمات و برنامه ها هم زمان بر است و در کوتاه مدت نمی تواند به نتیجه قطعی برسد.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه حملات و تخریب ها علیه دولت بسیار مشهود است، چه حملات سیاسی و چه حملات مدیریتی و رسانه ای ولی مهم این است که وزراء و دولتمردان با انگیزه اولیه خود که خدمت به مردم و ایجاد آرامش و رونق اقتصادی همان مسیر را ادامه بدهند.

دولت روحانی برنامه محور است

حشمت الله فلاحت پیشه، نماینده مردم اسلام آبادغرب و دالاهو در گفت و گو با ایسکانیوز در ارزیابی خود از عملکرد دولت گفت: من اعتقادم بر این است که دولت دولت آقای روحانی در حوزه برنامه ای دولت برنامه مند و برنامه محوری بود.

وی افزود: برنامه های مختلفی در قالب برنامه های مختلف توسعه ای انجام داده و اگر در قالب برنامه عمل کند و نخطی از قانون برنامه نداشته باشد.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: قسمت دوم در حوزه اجراست، من به برنامه مند بودن دولت در حوزه های مختلف در سیاست خارجی گرفته تا حوزه اقتصادی قابل دفاع است اما در حوزه اجرا دولت ضعف ها و مشکلاتی دارد که هنوز هم وقت دارد آن را جبران کند.

وی تاکید کرد: یکی از ضعف هایی که در دولت وجود دارد این است که به نظر می رسد بخشی از وزرای دولت به ویژه معاونان رئیس جمهور احساس همدردی با مردم ندارند.

فلاحت پیشه اولویت‌های کاری دولت آینده در یک سال باقی مانده از عمر آن را رسیدگی به مشکلات اقتصادی مردم به عنوان اولین و مهم ترین ضلع یک مثلث دانست و گفت:دولت باید برای حل مشکلات اقتصادی برنامه ریزی جدی داشته باشد. به گفته وی اجتماع نخبگان و آشتی ملی ضلع دیگر این مثلث است که بر اساس آن باید اختلافات جناحی کنار گذاشته شود و همه گروه ها با هم همکاری داشته باشند. فلاحت پیشه ادامه داد: دولت باید تحمل خود را نسبت به جریان های رقیب افزایش دهد و رقبا نیز به جای تخریب به نقد منصافه و سازنده بپردازند.

برجام بزرگترین دستاورد دولت یازدهم است

حمید گرمابی، نماینده مردم نیشابور و عضو فراکسیون امید در گفت و گو با ایسکانیوز می گوید قطعا کم و کاستی ها وجود دارد اما باید کم و کاستی ها را در کنار کارهای انجام شده باهم دید و مشکلات کشور مشکلات به جا مانده از سال های قبل را هم دید و منصفانه قضاوت کرد از این رو می توان گفت که با توجه به پیشرفت های حاصل شده عملکرد دولت قابل قبول بوده است.

وی افزود: دولت کشور را با تورم 45 درصد تحویل گرفته و امروز به تورم یک رقمی رسانده است اما مشکل اصلی کشور در حال حاضر رکود است که عوامل بسیاری در آن تاثیر گذارند و باید همه دست به دست هم دهیم و بعد از رفع تحریم ها هنوز شرایط عادی نشده است و امید است که در شش ماهه دوم سال 95 مشکلات کمتر بشود.

گرمابی ادامه داد: مهم ترین اقدام دولت را موفقیت در عرصه بین الملل می دانم که علی رغم همه انتقاداتی که به برجام می شود، می بینیم کم و بیش است برجام دستاورد بزرگ دولت بوده است که اگر انجام نمی شد شرایط نامساعدی در روابط بین الملل مان با دنیا وجود داشت.

204/201

کد خبر: 673502

وب گردی

وب گردی