در دیدار شمخانی با وزیر امور خارجه افغانستان چه گذشت؟

«علی شمخانی»، دبیر شورای عالی امنیت ملی عصر امروز - دوشنبه- با «صلاح الدین ربانی» وزیر امور خارجه افغانستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایسکانیوز، علی شمخانی در این دیدار با گرامیداشت یاد و نام شهید برهان‌الدین ربانی، اقدامات و فعالیت‌های وی در مسیر وحدت ملی افغانستان و بیداری اسلامی را بسیار تعیین‌کننده خواند و تاکید کرد: دیدگاه‌های منطقی و استوار این عالم مجاهد، الگوی مناسبی برای دولتمردان و همچنین نسل جوان افغانستان خواهد بود.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی افزود: اشتراکات گسترده فرهنگی و تمدنی میان دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی افغانستان، فرصت‌ها و ظرفیت‌های فراوانی را برای همکاری پدید آورده است که باید در مسیر شکوفایی اقتصادی، فرهنگی و سیاسی به خدمت گرفته شوند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان مشکلات و بحران‌های امنیتی در منطقه، به ویژه خطر حضور گروه‌های تروریستی و تکفیری خاطرنشان کرد: با رویکردهای فعال در سطح منطقه و بین‌الملل، بایستی با عوامل و زمینه‌های ایجاد و گسترش این گروه‌ها از جمله تفکرات داعش‌ساز و حامیان مالی آن مقابله کرد.

دریابان شمخانی گفت: مسائل مهم و اولویت‌دار کشورهای اسلامی از جمله خطر رژیم‌صهیونیستی و حضور نظامی و استعماری آمریکا با بهانه مبارزه با تروریسم از جمله موضوعاتی است که نبایستی در سایه رشد گروه‌های تکفیری مورد غفلت قرار گیرند.

وی افزود: در حالی که بسیاری از کشورها از انجام تعهدات خود برای جبران خسارت‌های ناشی از حمله نظامی به افغانستان و گسترش ناامنی‌ها شانه خالی کرده‌اند، جمهوری اسلامی ایران به طور مستمر کمک‌های انسان‌دوستانه خود را به کشور دوست و برادر خود افغانستان ادامه داده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به ضرورت مقابله با پدیده‌هایی مانند قاچاق انسان و مواد مخدر، اشرار و همچنین ارتقاء همکاری مشترک در زمینه آب‌های مرزی براساس حقوق مشترک افزود: رونق اقتصادی در مناطق مرزی و بهره مند شدن مردم محروم این مناطق موجب کاهش زمینه های حضور و فعالیت گروه های تروریستی و تقویت ثبات و امنیت برای ایران و افغانستان خواهد شد.

«صلاح‌الدین ربانی»، وزیر امور خارجه افغانستان نیز در این دیدار با تقدیر از اقدامات و فعالیت‌های مثبت صورت گرفته ازسوی ایران برای حل مشکلات افغانستان گفت: تلاش برای ایجاد انسجام سیاسی و همکاری با کشورهای دوست برای مقابله همه جانبه با افراط‌گرایی و تروریسم در کنار گسترش همکاری‌ها به ویژه با کشورهای همسایه، اولویت افغانستان است.

وزیر امور خارجه افغانستان گفت: با ورود نیروهای بومی و پلیس افغانستان به روند مبارزه با تروریسم، اوضاع امنیتی کشور پیشرفت قابل توجهی را تجربه کرده است و گرچه دشمنان این کشور بی‌ثباتی را در کشور دنبال می‌کنند، اما آرزوی دولت و ملت افغانستان رسیدن به آرامش و ثبات پایدار است.

201/201

کد خبر: 673509

وب گردی

وب گردی