سورنا ستاری: استان مرکزی با توجه به داشتن ظرفیت‌های ویژه در تحقق اقتصادمقاومتی تاثیرگذار است

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: استان مرکزی دارای ظرفیت های خارق العاده ای چون مراکز علمی، پژوهشی، تحقیقاتی، بنگاه های صنعتی و تجاری بزرگی است که می تواند بر بستر اقتصاد دانش بنیان توسعه کشور و تحقق اقتصاد مقاومتی را به دنبال داشته باشد.

به گزارش ایسکانیوز، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، همزمان با هفته دولت در سفر به استان مرکزی با حضور در شورای اداری در محل استانداری استان مرکزی به توانمندی بالقوه این استان در توسعه اقتصادی کشور با بهره مندی از تمام ظرفیت های بومی گفت: استان مرکزی دارای ظرفیت های خارق العاده ای چون مراکز علمی، پژوهشی، تحقیقاتی، بنگاه های صنعتی و تجاری بزرگی است که می تواند بر بستر اقتصاد دانش بنیان توسعه کشور و تحقق اقتصاد مقاومتی را به دنبال داشته باشد.

نقش ضروری تمامی دستگاه ها برای همکاری در تحقق اقتصاد دانش بنیان

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری حمایت مقام معظم رهبری وتاکید ایشان بر تحقق اقتصاد دانش بنیان با همکاری دستگاه ها را یادآور شد و افزود: معاونت علمی و فناوری بستری نرم افزاری است که تلاش می کند با بهره مندی از ظرفیت های کشور بر مبنای تعامل و همکاری تمامی دستگاه های اجرایی اقتصاد مقاومتی را با شکوفا سازی ظرفیت های اقتصاد دانش بنیان محقق کند.

رییس بنیاد ملی نخبگان دستاوردهای ارزشمند ایران در قرون چهارم تا نهم هجری و ظهور دانشمندانی چون فارابی، ابن سینا و ابن هیثم را نتیجه وجود یک زیست بوم مناسب برای کارآفرینی و نوآوری دانست و افزود: صنایع دستی، محصولات فرهنگی و آثار باستانی ارزشمند کشور همگی ناشی از وجود این زیست بوم بوده و فرهنگ بومی کشورمان را بر مبنای یک بستر فرهنگی توسعه می دادند ؛ موضوعی که امروزه به واسطه حاکمیت یک اقتصاد منبع محور به دست فراموشی سپرده شده است.

وی افزود: احیای فرهنگ کارآفرینی و نوآوری پیشین نیازمند ورود مفاهیم جدیدی به عرصه اقتصادی کشور است که ارزش گذاری به منابع انسانی، درک اهمیت کارآفرینی، ارزش زا بودن پژوهش و توانمندی دانش در ایجاد ارزش افزوده از مهمترین این مفاهیم است.

ستاری با اشاره به اجرایی شدن قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان به منظور ترویج مفاهیم نوین یاد شده اظهار کرد: این قانون به دنبال تثبیت مفاهیم جدیدی است که اولا پتانسیل های ذاتی اقتصادی و فرهنگی کشور را بالفعل کرده و نیروی انسانی متخصص و کارآمد را به عنوان پایه اساسی توسعه اقتصادی کشور معرفی می کند.

دستاوردهای اخیر در حوزه زیست فناوری، نانو فناوری و IT حاصل شکل گیری زیست بوم کارآفرینی است

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری دستاوردهای اخیر کشورمان در تولید محصولات دانش بنیان و ارائه خدمات فناورانه طی سال های اخیر را ناشی از ضرورت بخشی به مقوله فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان دانست و گفت: در سال های اخیر دستاوردهای چشمگیری در حوزه های گوناگون فناوری داشته ایم به طوری که در حوزه زیست فناوری ضمن ایجاد شدن ظرفیت صادرات بین المللی محصولات این حوزه داروهایی به بازار بین المللی راه یافته است که هر ویال پنج گرمی از این فرآرده ها ارزش افزوده ای معادل صادرات 200 بشکه نفت برای کشورمان به همراه دارد.

ستاری با اشاره به ظهور شرکت های چند هزار میلیاردی حوزه فناروی اطلاعات و ارتباطات افزود: این در حالی است که تا سال آینده ظرفیت بازار تجارت الکترونیک کشورمان به بیش از 80 میلیارد دلار می رسد که کمتر کشوری از این ظرفیت عظیم در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات برخوردار است.

وی گفت: بالغ بر 150 شرکت دانش بنیان نانو فناور کشور محصولات دانش بنیان این حوزه را به بازارهای داخلی و بین المللی عرضه کردند و نیز حائز رتبه ششم جهانی این حوزه در بخش تولید علم هستیم که امیدواریم سال آینده ارتقای یک پله ای را شاهد باشیم.

رییس ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی، طب سنتی ظرفیت اقتصادی و علمی بالای کشورمان در این حوزه را یادآور شد و افزود: حوزه گیاهان دارویی که کمتر توجهی به آن می شد در حال حاضر به شکوفایی مطلوبی رسیده است، به طوری که سه سال پیش فقط 70 شرکت در این حوزه فعال بودند اما این تعداد از مرز هزار شرکت عبور کرده است.

ستاری با اشاره به ظرفیت ویژه گونه های گیاهی دارویی استان های کشور ما گفت: تنها یکی از استان های ایران از تنوع بیش از 500 گونه گیاه دارویی بهره مند است که این تعداد با کل توانمندی اروپا در این حوزه برابری می کند اما این ظرفیت ها هنوز شناسایی و شکوفا نشده اند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با بیان اینکه بیش از 94 درصد نیاز جهانی به زعفران توسط ایران تامین می شود اما سهم اندکی از ارزش افزوده این گونه گیاهی مهم نصیب کشورمان می شود افزود: سالیانه 450 میلیون دلار صادرات زعفران داریم که سهمی ناچیز از هشت و نیم میلیارد دلار از گردش مالی زعفران در دنیا است زیرا همچنان فناوری و دانش با تولید این محصول همراه نشده است و به شکل فرآورده خام به فروش می رسد.

عرضه دستاوردهای 700 شرکت دانش بنیان در سومین نمایشگاه و جشنواره ملی گیاهان دارویی، طب سنتی

ستاری با اشاره به برگزاری سومین نمایشگاه و جشنواره ملی گیاهان دارویی، طب سنتی از 15 شهریور ماه جاری گفت: بخشی از توانمندی های فناورانه کشورمان در این نمایشگاه و جشنواره عرضه می شود به طوری که بالغ بر 700 شرکت دانش بنیان فعال این حوزه محصولات و دستاوردهای خود را طی سه روز در معرض نمایش قرار می دهند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری افزود: امروزه تولید ارزش افزوده به خام فروشی محدود نمی شود و پرورش گیاهانی ویژه در آب های شور دارای ارزش اقتصادی است که صنایع تبدیلی آن ارزش افزوده چند برابری را به همراه خواهد داشت.

ستاری تاکید کرد: استان ها از زیر ساخت های ایجاد شده برای توسعه اقتصاد دانش بنیان استفاده کرده زیرا این زیرساخت مختص ایجاد کسب و کارهای نوین و شکل گیری زیست بوم مناسب رشد کسب و کارهای فناورانه ایجاد شده است.

رییس ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز عرصه علوم انسانی را یکی از حوزه های توسعه بخش اقتصاد دانش بنیان برشمرد و افزود: این تصور که می توان با شیوه های پیشین و بدون در نظر گرفتن ضرورت های اقتصادی ارزش ها و فرهنگ کشورمان را صادر کنیم کاملا نادرست است و می بایست ترویج فرهنگ برپایه یک تفکر اقتصادی تعریف شود.

در پایان این نشست از تمبر ویژه هفته دولت با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، قربانعلی دری نجف آبادی، نماینده ولی فقیه در استان مرکزی، چراغی رییس پست رونمایی شد.

در این سفر استانی، ستاری ضمن ادای دین به شهدای استان مرکزی، در بیت شهید ابولفضل حسن بیگی نیز حضور یافت و با خانواده این شهید دیدار کرد.

بازدید از دو شرکت دانش بنیان پارس جهد و انرژی صنعت خاورمیانه و آشنایی با فعالان فناور صنعتی این استان از دیگر برنامه های معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در سفر به استان مرکزی بود.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری را در این سفر، مهندس محمود زمانی استاندار استان مرکزی، علی وطنی معاون توسعه فناوری ،محمود شیخ زین الدین معاون نوآوری و تجاری سازی فناوری، پرویز کرمی دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان و جمعی از مسوولان ومدیران استان مرکزی، همراهی کردند.

20101

کد خبر: 673563

وب گردی

وب گردی