جهانگیری:رونق گردشگری میان کشورهای حوزه تمدنی آسیا موجب تقویت ثبات منطقه ای می شود/ ایران می تواند به چهار راه گردشگری شرق و غرب جهان تبدیل شود

معاون اول رییس جمهور با تاکید براینکه رونق گردشگری میان کشورهای حوزه تمدنی آسیا که دارای اشتراکات و قرابت فرهنگی،‌تاریخی و زبانی فراوانی هستند موجب تقویت ثبات منطقه ای می شود، گفت: امروز که منطقه خاورمیانه در نتیجه سیاست های کینه توزانه و تفرقه افکنانه به مأمن گروه های سَلَفی گری و تروریستی تبدیل شده است، با تعامل میان ملت ها و تکیه بر ارزشهای مشترک انسانی و تمدنی، می توان به مقابله با این تفکر شوم پرداخت و برای سعادتمندی ملت ها تلاش نمود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، دکتر اسحاق جهانگیری پیش از ظهر امروز (سه شنبه) در اجلاس وزرای گردشگری کشورهای عضو مجمع گفتگوی همکاری آسیا که در تبریز برگزار شد به ایراد سخنرانی پرداخت که متن کامل آن بدین شرح است:‌

بسم الله الرحمن الرحیم

میهمانان گرانقدر؛
وزیران ارجمند گردشگری
روسای محترم حوزه های گردشگری کشورهای عضو
مسئولان و نمایندگان عزیز استان
حضار گرامی
حضور یکایک شما را در نخستین اجلاس وزرای گردشگری کشورهای عضو مجمع گفتگوی همکاری آسیا مغتنم می شمارم و ورود میهمانان عزیز را به جمهوری اسلامی ایران و شهر تاریخی تبریز که نامش یادآور حیات فرهنگ، تمدن و آزادی است صمیمانه تبریک می گویم.
مسائل مشترک، ضرورتهای مشترک و نگاه مشترک همه ما را امروز در کنار هم قرار داده است تا به ظرفیت بزرگ گردشگری به عنوان زمینه و سرمایه مشترک پیش روی این بخش مهم جهان بیشتر و بهتر بیاندیشیم.


ما در اینجا به عنوان اعضای مجمع گفتگوی همکاری آسیا گرد آمده ایم تا از زاویه فرهنگ و مسئولیت کمیسیون فرهنگی مجمع، "گردشگری" را موضوع گفتگو و همکاری عملی خود قرار دهیم.


خوب می دانیم که گفتگو، درک متقابل و همکاری می تواند در همه زمینه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی برای یکایک کشورها ظرفیت مکمل بوجود آورد و از تهدیدهای پیش رو در همه حوزه ها بکاهد.


"گردشگری" یک میدان عرصه گمشده در این چشم انداز است.گردشگری یعنی میدان آشنایی و آشتی هر انسان و جامعه ای با انسان و جامعه های دیگر و با طبیعت و تاریخ و فرهنگ دیگری.


"گردشگری" یعنی فهم زندگی و ابعاد گوناگون و کشف و استخراج منابع و ذخایر مختلف فرهنگی و تاریخی، پس بهتر آنکه از این منظر به مسئولیت نهادینه ای که در برابر یکایک ماست نگاه کنیم .

میهمانان گرانقدر؛

مجمع گفتگوی همکاری آسیا با امید به همگرایی و همکاری بیشتر میان جوامع و دولت های آسیایی تشکیل شده است.
قدرت آسیا و توانمندی های منطقه ای برای ایفای نقش هایی نو در جهان جدید، انکارناشدنی است. پس این نهاد می تواند زمینه ساز گام هایی بلند در هر زمینه ای از توسعه باشد.


امروز به وضوح می بینیم توسعه اقتصادی و صنعتی آسیا طی دهه های اخیر باعث افزایش نقش کشورهای این قاره در تعلاملات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در سطح بین المللی شده است.


کشورهای امنِ منطقه که در این فرایند درست تر قرار گرفته اند، بهره بیشتری برده اند.


پس برنامه های مجمع گفتگوی همکاری آسیا برای افزایش تقاضا در زمینه اولویت های شش گانه آن یعنی "علمی-تکنولوژیک"، "آموزش و توسعه منابع انسانی"، "ارتباطات"، "امنیت"، "انرژی"، "آب و غذا" و"فرهنگ و گردشگری" می تواند به توسعه پایدار و همه جانبه در آسیا و در جهان کمکهای شایانی کند.


ما در اینجا باید به حسب وظیفه بیشتر به اولویت ششم بپردازیم. این قاره به واسطه گستردگی جغرافیایی، تاریخ کهن، تنوع قومی و فرهنگی و جاذبه های طبیعی از استعدادها و ظرفیت های بسیاری در گردشگری برخوردار است که با سیاستگذاری و برنامه ریزی درست، انتقال تجارب، تسهیل ارتباطات، گسترش آموزش، کشف و معرفی جاذبه های گردشگری و ایجاد زیرساخت ها و سازوکارهای موثر حقوقی و سیاسی و اقتصادی می تواند به توسعه عملی این بخش منجر شود.

خانم ها و آقایان!

گردشگری امروز عنوانِ "صنعتی درآمدزا و اشتغال زا" در جهان به خود گرفته است. اما بیش و پیش از آن باید در گسترش و تعیین مناسبات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی میان اقوام، جوامع و ملل مختلف، ارتقای فرهنگ گفتگو و مدارا، کاهش خشونت و تحقق دیپلماسی عمومی، کاهش ریسک و مخاطرات اجتماعی، افزایش امنیت همگانی و در مجموع پیشبرد توسعه پایدار و همه جانبه توجه داشت.

رونق گردشگری میان کشورهای حوزه تمدنی آسیا که دارای اشتراکات و قرابت فرهنگی، تاریخی و زبانی فراوانی هستند و دارای اشتراک و همسویی منافع می‌باشند موجب تقویت ثبات منطقه‌ای می‌شود و به ویژه امروز که منطقه خاورمیانه در نتیجه سیاست‌های کینه‌توزانه و تفرقه‌افکنانه به مأمن گروههای سلفی‌گری و تروریستی تبدیل شده است، باتعامل میان ملت‌ها و تکیه برارزش‌های مشترک انسانی و تمدنی، می‌توان به مقابله با این تفکر شوم پرداخت و برای سعادتمندی ملت‌ها تلاش نمود.

متأسفانه یکی از دلایل افتراق و اختلاف میان کشورهای قاره کهن آسیا، که گاهاً آنها را تا سرحد تنش، درگیری و جنگ‌های مخرب و طولانی مدت پیش برده است و به جدایی میان ملت‌ها انجامیده و ضربه‌های مهلکی را بر پیکر اقتصاد کشورها وارد آورده است، حضور و دخالت قدرت‌های بیگانه و فرامنطقه‌ای در جای‌جای این قاره بوده است.


حضور بیگانگان نه تنها کمکی به پیشرفت و توسعه آسیا ننموده است بلکه موجب ایجاد خاطره هایی تلخ از سال‌ها استعمار و استثمار منابع غنی کشورهای منطقه و به برده گرفتن سرمایه عظیم انسانی آنها بوده است.


وضعیت نگران‌کننده مردم کشورهای عراق، سوریه، یمن و ... نتیجه این سیاست‌ورزی‌ها و اختلاف افکنی‌های بیگانگان است که ما امروز شاهد آن هستیم. امروز بیشتر از هر زمانی نیازمند همکاری جدی ملت‌ها برای ایجاد سازوکار منطقه‌ای و آسیایی برای حل بحران‌های این منطقه پرتلاطم و در عین حال راهبردی و حساس هستیم. راه حل بحران‌های منطقه باید متناسب با ویژگی‌ها خاص فرهنگی، قومی و جغرافیایی منطقه و تنها با خواست و مشارکت خود مردم این کشورها باشد.

در این میان ایران به واسطه موقعیت جغرافیایی، تاریخی، فرهنگی و تمدن ممتاز خود می تواند سهم و نقش ویژه ای داشته باشد. اگر دیروز راههایی همچون "ابریشم"، ایران را به "مفصل" شرق و غرب تبدیل می کرد امروز هم ظرفیت های فراوان گردشگری این کشور را در چهارراه و چهار فصل گردشگری و سفر قرار داده است.

ایران در کنار ظرفیت‌های عظیم انسانی و فرهنگی و تاریخی خود، سرزمینی بسیار زیبا با تنوع اقلیم چهارفصل، با جاذبه‌های طبیعی فراوان در گوشه گوشه کشور از شمال تا جنوب، از غرب تا شرق و مرکز کشور است به گونه‌ای که در آثار مستشرقان و گردشگران منصف در طول تاریخ همواره به نیکی از این سرزمین یاد شده است.

جمهوری اسلامی ایران با درک این موقعیت و برای رهایی از اتکای بیش از حد به درآمد نفت و بهره مندی از جاذبه های مختلف گردشگری توانسته است افق های تازه ای در حوزه گردشگری اعم از گردشگری فرهنگی، تاریخی، زیارت، اقتصادی و سیاسی بگشاید و توسعه صنعت گردشگری را در صدر اولویت های خود قرار دهد.


سند چشم انداز بیست ساله توسعه کشور و پیش نویس برنامه ششم توسعه اهداف مهمی را برای صنعت گردشگری کشور ترسیم کرده است که می تواند در همکاری میان اعضای مجمع محل توجه باشد.


همه ما آگاهیم که گردشگری اساساً مقوله ای میان فرهنگی و صنعتی میان بخشی است. از این رو تحقق اهدافی از این دست چه در سطح منطقه ای و چه در سطح ملی مستلزم همکاری و همراهی نهادهای حاکمیتی و مدنی است.


در اینجا باید همه دستگاه های مختلف با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بعنوان متولی اصلی این صنعت هماهنگ باشند و در سطح منطقه ای و قاره ای باید راه بر همکاری میان دولت، میان نهادها و شبکه های مردمی و میان سازمان های ملی و جهانی گشوده شود.


خوشبختانه در کشور ما توفیقات دولت در سه سال گذشته در جذب گردشگران خارجی چشمگیر بوده است و سرمایه گذاری در صنعت گردشگری توانسته است توجیه اقتصادی پیدا کند.


توافق برجام نقطه عزیمتی برای ایجاد شرایط مساعد توسعه گردشگری به شمار می آید و علاقمندی برای شرکت در بازار گردشگری ایران فرصت های جدیدی به وجود آورده است.


باید با همفکری، همدلی و همکاری قدردان این فرصت ها باشیم و از آن برای توسعه مناسبات و تعاملات بین المللی و حضور موثر در منظومه های مالی و اقتصادی صنعت گردشگری بهره گیریم.


برگزاری این نشست و نشست هایی از این دست، از آن رو که مناسب ترین و ممکن ترین گونه های همکاری در توسعه گردشگری را به همراه دارد، فرصتی مغتنم است.


ما به عنوان جوامع بین المللی از دیرباز تاکنون زیسته های مشترک و پیوندهای مشترک داشته ایم. امروز می توانیم هم پیمانان خوبی در گردشگری باشیم. می توانیم به خود و دیگران نشان دهیم که "گردشگری" فهم درست خود و دیگران ، درک زیبایی طبیعت و آثار خداوند، تأمل در تاریخ و فرهنگ و ارتقای کیفیت زندگی است.


برای خلق دنیایی عاری از خشونت و قهر بهتر آنکه دور و نزدیک خود را خوب ببینیم. سفر کنیم و از برنامه ریزی برای سفر هم به خود و هم به دیگران سود برسانیم.


در این مراسم دبیر کل مجمع گفتگوی همکاری آسیا نیز با بیان اینکه گردشگری یکی از بزرگترین صنایع خدماتی جهان است اظهار داشت: تاثیر جهانی این صنعت بسیار زیاد است به گونه ای که در سال 2011 گردشگری تا 9 درصد به تولید ناخالص داخلی جهان کمک کرده است.
وی با بیان اینکه توسعه گردشگری نیازمند تلاش دولت ها است، خاطرنشان کرد: دولت ها باید پتانسیل های بالقوه را فعال کرده و ارزش گردشگری را در زنجیره اقتصادی تعریف کنند.


دبیرکل مجمع گفتگوی همکاری آسیا همچنین از جمهوری اسلامی ایران به خاطر میزبانی خوب و برگزاری مناسب برای این اجلاس قدردانی کرد و افزود: از ابتکار ایران برای ایجاد گروه گردشگری در قالب مجمع گفتگوی همکاری آسیا حمایت می کنم.


در این مراسم پیام دبیرکل سازمان جهانی جهانگردی نیز قرائت شد و سپس رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سخنانی یکی از مهمترین و رو به رشدترین صنایع امروز جهان را صنعت گردشگری برشمرد و افزود: این صنعت می تواند در سودآوری اقتصادی، درآمدزایی و اشتغالزایی نقش قابل توجهی در جوامع میزبان ایفا کند.


سلطانی فر اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران با برنامه ریزی دقیق برای استفاده از ظرفیت های کم نظیر خود در بخش گردشگری تلاش می کند تا در سال 2025 زیرساخت های مناسب را برای پذیرایی از 20 میلیون گردشگر خارجی آماده کند.

203

کد خبر: 673650

وب گردی

وب گردی