کارگردان نبرد گالیله:دشوارترین کار زندگی ام را تجربه کردم/به  متن برشت وفادارم

مسعود طیبی می گوید:هیچ شخص یا نهادی از من به عنوان کارگردانی که سال ها تجربه دارم و اجراهای موفقی در تئاتر شهر و یا مولوی داشته ام حمایت نکردند به همین دلیل هزینه فوق العاده سنگینی از جهت هزینه تمرین ها و دکور به ما تحمیل شد.

مسعود طیبی کارگردان نمایش "نبرد گالیله" که این روزها روی صحنه است در گفتگو با ایسکانیوز درباره وفاداری به نمایشنامه "گالیله" که توسط برتولت برشت نوشته شده است، گفت: در اجرای نمایشنامه «نبرد گالیله» به لحاظ مفهومی بسیار وفادار به برشت بودم اما به لحاظ ساختار تا حد زیادی فادار نبودم. فضا در اجرا مدرن شده است و تلفیقی از امروز و گذشته است، بسیاری از شخصیت ها در هم ادغام شده اند. در طراحی و اجرا با شیوه اپیک (حماسی) پیش رفته ام، تماشاگر کاملا متوجه می شود که صحنه می تواند هر جایی باشد و رابطه عاطفی خود را با مکان از دست می دهد در بازی ها هم این شیوه اپیک رعایت شده است.
او افزود: نمی توانم بگویم که چقدر «نبرد گالیله» با عصر حاضر متناسب است اما ذهن من با بسیاری از مشکلات اجتماعی ما و ویژگی های آن همخوان بود به همین دلیل این کار را انتخاب کردم، در واقع ویژگی های اجتماعی که ما در آن زندگی می کنیم باعث انتخاب این اثر شد.
طیبی با اشاره به سختی هایی که در اجرای "نبرد گالیله" با آن مواجه بوده، گفت: در مورد سختی های این کار می توانم بگویم که دشوارترین کار زندگی ام را تجربه کردم و آنقدر انجام این تئاتر برای من کشنده بود که فکر می کنم تا مدتها بعد از اجرای این نمایش دیگر نمایشی را کارگردانی نکنم، و یکی از تصمیمات جدی من این است که دیگر کاری را کارگردانی نکنم.
او ادامه داد: کار کردن با بازیگران جوان بسیار خوب است اما رعایت تناسبات سنی من با آنها و اقتضاعات سنی شان بسیار سخت است چون ما در ایران عادت به کار گروهی نداریم، برای همین تمرینات بسیار سخت بود و آن نتیجه ای را که به دنبالش بودم به دست نیامد؛ خیلی از ایده هایی که برای «نبرد گالیله» داشتم را حذف کردم و مجبور شدم ایده های دیگری را که با نمایش همخوان باشد جایگزین کنم، زیرا کار گروهی در تعامل همه گروه با هم به نتیجه خواهد رسید و این برای هنرمندان جوان کار بسیار سختی است.
کارگردان "نبرد گالیله" درباره مشکلات بیرون از گروه اجرایی گفت: برای اجرای مشکلات زیادی داشتیم اول اینکه هیچ شخص و یا نهادی از من به عنوان کارگردانی که سال ها تجربه دارم و اجراهای موفقی در تئاتر شهر و یا مولوی داشته ام حمایت نکردند به همین دلیل هزینه فوق العاده سنگینی از جهت هزینه تمرین ها و دکور به ما تحمیل شد؛ نزدیک به 20 میلیون تومان هزینه تمرین و 20 میلیون نیز هزینه دکور شد، حدود 5 میلیون تومان هزینه لباس و نزدیک به 3 میلیون تومان نیز هزینه گریم شد که روی هم رفته نزدیک به 50 میلیون تومان در کل برای اجرا هزینه کردم.

مسعود طیبی ادامه داد: دیگر پولی برای تبلیغات نداریم، من حتی پول ندارم که برای اجرای "نبرد گالیله" پوستر و یا بروشور چاپ کنم، نمایش «نبرد گالیله» بدون بروشور اجرا می شود، مگر من به عنوان یک هنرمند چقدر پول دارم که باید این همه هزینه کنم، تمام پول را برای اجرا قرض کرده ام و بعد از اجرا من می مانم و مقدار زیادی بدهی، هیچ نهادی نمی پذیرد وقتی که قرار است نمایشی به این عظمت روی صحنه برود از آن حمایت کند، حداقل اینکه مکان تمرین برای گروه تهیه کنند.
من حتی آرامش روانی ندارم و از این می ترسم که یک روز به هر دلیلی نمایش من را توقیف کنند.

502502

کد خبر: 673703

وب گردی

وب گردی