فضایی با عنوان «خانه فرهاد»  در موزه سینما

مخاطبان سینمای ایران از یاد نمی برند که امروز ۹ شهریورماه، سالروز درگذشت فرهاد مهراد خواننده پاپ ایرانی است. نام و آوازه فرهاد مهراد در سینمای ایران به اندازه ای است که فضای ویژه ای با عنوان «خانه فرهاد» در موزه سینما برای این خواننده در نظر گرفته شده و یادگارهای دیدنی از حضور او در سینما، در این خانه گذاشته شده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از موزه سینمای ایران، داستان ورود فرهاد مهراد به عرصه سینما جالب است. به گواه تاریخ سینمای ایران، اواخر دهه ۴۰ خورشیدی علی کسمایی که به عنوان پدر دوبله ایران از او یاد می کنند؛ مدیر دوبلاژ فیلم «بانوی زیبای من» بوده و برای آواز تیتراژ پایانی این فیلم دنبال صدایی نزدیک به صدای خواننده اصلی این ترانه می گشته است. کسمایی پس از جستجوی بسیار فرهاد مهراد را به توصیه تورج نگهبان انتخاب می کند.

فرهاد مهراد پس از آوازخوانی در فیلم انگلیسی زبان «بانوی زیبای من» ورود و حضور خود در سینما را رقم زد و در ادامه ترانه «مرد تنها» در فیلم «رضا موتوری» به کاگردانی مسعود کیمیایی را خواند.

از تجربه های دیگر سینمایی فرهاد مهراد می توان به خواندن ترانه «جمعه» در فیلم «خداحافظ رفیق» به کارگردانی امیرنادری، ترانه «خسته» در فیلم «زنجیری» ساخته خسرو یحیایی و «ماهی ها در خاک می میرند» به کارگردانی مشترک امیر جاهد و محمد دلجو اشاره کرد.

جا گرفتن خاطرات فرهاد مهراد در خانه ای در موزه سینما داستانی جالب دارد. پوران گلفام همسر این خواننده ایرانی به درخواست بسیاری از دوستداران مهراد تصمیم می گیرد وسایل شخصی او را به یادگار به موزه بسپارد.

گلفام به موزه های بسیاری که مرتبط به حوزه فرهنگ و هنر هستند، سر می زند اما فضای هیچ یک از این موزه ها او راضی نمی کند تا وسایل فرهاد مهراد را به امانت بسپارد. تا اینکه رسول صدرعاملی و سیف الله صمدیان موزه سینما را پیشنهاد می دهند.

پوران گلفام پس از دیدن موزه سینما با رضایت کامل وسایل شخصی فرهاد مهراد را به موزه سینمای ایران به امانت می سپارد. گلفام معتقد است روح فرهاد از فضایی که در موزه سینما به او اختصاص داده اند، راضی است.

پوران گلفام در نهایت در سال ۱۳۹۰ وسایل شخصی فرهاد مهراد را در خانه ای که به نام این هنرمند درنظر گرفته شده است به امانت می سپارد. «خانه فرهاد» در موزه سینما توسط بهروز غریب پور طراحی شده است.

بازدیدکنندگان از موزه سینما در آخرین بخش از بازدید خود، «خانه فرهاد» را مشاهده می کنند. در این خانه وسایل شخصی فرهاد مهراد شامل قرآن مجید، دیوان حافظ، شاهنامه فردوسی، کلیات سعدی، کلیات شمس تبریزی، سفرنامه ناصرخسرو، صحیفه سجادیه، مدیر مدرسه جلال آل‌احمد، آشنایی با شکسپیر و… به چشم می خورد.

مجله ها، نوارهای کاست، چرخ خیاطی، صندلی، دست نوشته ها و دو ساز پیانو و گیتار از دیگر وسایل شخصی این خواننده است. از نکات دیدنی و یا به عبارتی خاطره برانگیز در بازدید از موزه سینما این است که بازدیدکننده حین دیدن «خانه فرهاد»، ترانه های معروفی را می شنود که فرهاد مهراد از خود به یادگار گذاشته است.

508502

کد خبر: 673729

وب گردی

وب گردی