تهران - ایسکانیوز: یکی از هنرمندان فعال کشور در حوزه مد و لباس ضمن اعلام حمایت از کمپین آری به تولید ملی جلوگیری از واردات بی رویه لباس های خارجی و حمایت از تولید کننده داخل را راه نجات صنعت مد و لباس دانست.

میترا تمجیدی، یکی از چهره های فعال در حوزه مد و لباس ضمن  حمایت از کمپین آری به تولید ملی و با اشاره به اینکه بنده قطعا از این کمپین استقبال می کنم، گفت: اگر تولید ملی در کشور رونق پیدا کند یک اتفاق فرخنده خواهد افتاد. امیدوارم این کمپین در حد شعار باقی نماند چرا که در سال های گذشته آنقد شعار و حرف شنیدیم که خسته شده ایم.

وی با بیان اینکه افراد زیادی در راستای تولید زحمت می کشند و من می دانم که حل این مشکل نیاز به زمان دارد، گفت: اینگونه نیست که حالا با راه افتادن این بحث ها تولید سر و سامانی بگیرد ولی مهم این است هنگامی که آینده روشن باشد انسان تلاش خود را می کند.

این هنرمند برجسته کشور با تاکید بر اینکه صرف حمایت از تولید ملی نمی تواند کشور را نجات دهد، اضافه کرد:  در حیطه بنده یعنی مد و لباس، اگر من طراحی داخلی داشته باشم و مردم هم آن را تن پوش خود کنند بسیارعالی است ولی تا وقتی که وادرات لباس که مناسب فرهنگ کشور ما نیست تنها به خاطر ارزانی صورت گیرد ما نمی توانیم کاری از پیش ببریم زیرا یکی از مشکلاتی که باعث می شود تولید ملی خریداری نشود و طراحان و تولیدکنندگان ضرر کنند، واردات لباس است.

وی در پاسخ به این سئوال که مرغوبیت و قیمت لباس در تصمیم خریداران چه تاثیری دارد، تصریح کرد چرخه تولید لباس در واقع تشکیل شده از زنجیره ی متخصصان است. طراح لباسی را طراحی می کند، ولی تولید کننده هنگامی که می خواهد تولید کند به پارچه نیاز دارد در صورتیکه صنعت نساجی ما فلج است. ما تا چند سال گذشته به عنوان نمونه کارحانه مخمل کاشان را داشتیم که ورشکست شد و در حال حاضر تولید کننده ما مجبور است که مخمل وارد کند و در نتیجه لباس ما گران قیمت می شود. در نتیجه حمایت از تولید ملی باید ریشه ای باشد و به طور مثال اگر کارخانه مخمل کاشان راه اندازی بشود ما بتوانیم لباس ارزان قیمت تولید کنیم.

تمجیدی که بیشتر به عنوان طراح لباس ایرانی برای کاترین اشتون شناخته شده است، افزود: در کشور ما مانتو  پانزده هزار تومانی فروخته می شود که به نظر من یکبار مصرف است ولی به هر حال مردم می خرند و فکر می کنند همه تولیدات داخل کم کیفیت هستند و مجبور می شود مثلا مانتو چینی بخرد در صورتیکه اگر نساجی ما راه بیفتد قطعا لباس با قیمت مناسب و طراحی بومی تولید می شود.

وی در خصوص تاثیر سیاست های دولت در شکوفایی صنعت مد و لباس اظهار کرد: از لحاظ اعتبار معنوی رونق ایجاد شده و بنیاد ملی مد و لباس در دو سال گذشته خیلی فعال تر شده ولی از لحاظ مادی هنوز اتفاقی نیفتاده است زیرا تغییر هر روندی زمان می برد و چه خوب می شود در همین بسته سیاستی دولت اتفاقی خوب در حوزه طراحی لباس دیده شود.

این طراح مد و لباس با بیان اینکه طراحان لباس ما سالها عمر خود را صرف تحصیل و تجربه می کنند و هزینه های زیادی را متحمل می شوند، گفت: وقتی هنرمند ما به جایی می رسد که می تواند کار کند تولید کننده ما به همان دلایلی که گفتم از ژورنال خارجی استفاده می کند و طراح ما در کشور بیکار می ماند.

تمجیدی که برنده جوایز متعدد در جشنواره های مد و لباس است، با اشاره به اینکه در کشور ما مردم نسبت به هنر خود تعصب دارند، گفت: بنده یک پیشنهاد در این حوزه دارم مستحضرید که روند اصلاح تولید طول می کشد که از صنعت نساجی شروع کنیم تا به تولید لباس داخلی برسد. ما می توانیم یک کار دیگر بکنیم و میانبر بزنیم. پیشنهاد من این است که واردات را در حوزه مد و لباس کم کنیم و دستگاه های مسئول بر تولید کنندگان نظارت کنند زیرا تا نظارتی نباشد کیفیت خوب نمی شود و به لحاظ زیبایی شناسی محصول دلچسب نیست وقتی این محصول در فروشگاه ها عرضه می شود و مردم این لباس ها را می خرند زده می شوند و سراغ محصول خارجی می روند. در صورتیکه اگر نظارت بر تولیدکنندگان ما باشد این اتفاق نمی افتد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر این چرخه ناقص است و زنجیره ها به هم متصل نیستند، گفت: تولیدکنندگان یکبار ریسک نمی کنند که به سمت طراحی های داخل بیایند اگر یک  لباس با کیفیت خوب و قیمت مناسب تولید شود مشتری ایرانی لباسی مناسب با فرهنگ ایرانی خریداری می کند. ما مدام مشتری ها را از لباس های خارجی منع می کنیم اما تا به حال هیچ گه نمونه با کیفیتی را عرضه نکرده ایم. امیدوارم با همت وزرات ارشاد اتفاق خوبی بیفتد.

وی با اعلام آمادگی نسبت به طراحی یک لباس و یا شال با طرح پرچم جمهوری اسلامی ایران برای تشویق تولید کنندگان گفت: باعث افتخار بنده است که با حمایت از کمپین آری به تولید ملی برای کشور خود کاری انجام دهم.
کد خبر: 67377

وب گردی

وب گردی