چین هشت زیردریایی تهاجمی به پاکستان تحویل می دهد

دولت چین تا سال ۲۰۲۸ میلادی هشت فروند زیردریایی تهاجمی به پاکستان تحویل می دهد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، دولت چین قرار است تا سال ۲۰۲۸ میلادی هشت فروند زیردریایی ارتقاء یافته مجهز به موتور دیزلی- برقی به پاکستان تحویل دهد.

به گزارش مهر، هرچند اعلام این خبر از سوی رئیس «برنامه زیردریایی نسل آینده» پاکستان از در دست اجرا بودن این پروژه حکایت می کند، اما هنوز مشخص نیست که آیا قراردادی در این زمینه به امضاء رسیده است یا خیر.

دریاسالار «سید حسن نصیرشاه» در ماه آوریل اعلام کرد که طبق یک قرارداد، ساخت چهار فروند از این زیردریایی ها به «شرکت کشتی سازی چین» و چهار فروند دیگر به «شرکت مهندسی و کشتی سازی کراچی» محول شده است.

ارزش این توافقنامه میان پاکستان و چین چهار تا پنج میلیارد دلار برآورد می شود.

در مورد مدل زیردریایی هایی که قرار است به نیروی دریایی پاکستان تحویل داده شود، گمانه زنی هایی وجود دارد. در ماه آوریل ۲۰۱۱، «شرکت کشتی سازی دولتی چین» با مقامات پاکستان قراردادی به امضاء رساند که به موجب آن متعهد شد تا سال ۲۰۱۶ یا ۲۰۱۷، شش فروند زیردریایی تهاجمی متعارف از مدل «۰۳۲- کینگ کلاس» به پاکستان تحویل دهد.

ازطرف دیگر، یکی از مقامات وزارت امور خارجه پاکستان از انجام مذاکرات برای ساخت و تحویل زیردریایی های مدل «۰۴۱» سخن گفت. سایر منابع خبری نیز گزارش داده اند که «پاکستان با مشارکت چین دو مدل زیردریایی خواهد ساخت: یکی پروژه اِس- ۲۶ و دیگری پروژه اِس- ۳۰».

بر این اساس چهار فروند از این زیردریایی ها تا پایان سال ۲۰۲۳ به پاکستان تحویل داده می شود و مونتاژ چهار فروند زیردریایی دیگر نیز تا سال ۲۰۲۸ به پایان خواهد رسید.

شایان ذکر است که خرید زیردریایی های جدید بخشی از طرح پاکستان برای ارتقای قابلیت های رزمی خود در نبرد زیرآبی است.

300300

کد خبر: 673807

وب گردی

وب گردی