بقای پرماجرای اصولگرایان/یک‌فوریت طرح «تحقیق و تفحص از شهرداری» با ۱۶ رأی

سال چهارم شورای شهر تهران هم آمد و برای سومین‌بار در چهار سال گذشته، «مهدی چمرانِ» اصولگرا و همکاران همسویش به صندلی‌های هیأت‌رئیسه تکیه زدند؛ آن هم بعد از چند روز پرحاشیه و پرماجرا برای بعضی اعضای اصولگرای شورا درباره واگذاری املاک اعیانی با تخفیف زیاد به آنها و از سوی شهرداری.

به گزارش ایسکانیوز و به دلیل از روزنامه شهروند، دیروز صبح اما دویست‌و‌هشتاد‌وهفتمین جلسه شورای چهارم شهر تهران با محوریت تعیین هیأت‌رئیسه ‌سال چهارم و تذکراتی درباره «تخلف در واگذاری املاک توسط شهرداری به مدیران ارشد شهرداری و برخی اعضای شورای شهر تهران» برگزار شد؛ جلسه‌ای که در آن هیچ تغییری در هیأت‌رئیسه صورت نگرفت؛ ولی در آخرین دقایق آن، رئیس شورا خبر از دریافت طرح «تحقیق و تفحص از شهرداری تهران در واگذاری املاک» با ۱۶ امضا داد. دیروز «الهه راستگو» نخستین نفری بود که به صحن شورای شهر وارد شد و پس ‌از آن دیگر اعضا نیز خود را با کمی تأخیر به صحن شورا رساندند تا درنهایت برنامه‌ای که قرار بود رأس ساعت ٤٥: ٠٨ برگزار شود، با نیم ساعت تأخیر و رأس ساعت ١٥: ٠٩ با تلاوت آیاتی از قرآن کریم آغاز شود.

«مهدی چمران» رئیس شورای شهر تهران ضمن تبریک هفته دولت به دیگر سالروزهای مهم تاریخی پرداخت تا درنهایت «ولی‌الله شجاع‌پوریان» به‌عنوان آخرین عضو شورا ساعت ٢٧: ٠٩ وارد صحن شود و چمران با بیان جمله «تاریخ را طولانی گفتم تا همه اعضا در جلسه حضور یابند»، به دستور کار این نشست یعنی برگزاری انتخابات وارد شود. نخستین گام در انتخاب اعضای هیأت‌رئیسه، انتخاب رئیس شورای شهر تهران بود که اعضای حاضر «مهدی چمران» و «احمد مسجدجامعی» را به‌عنوان کاندیدای مهم‌ترین کرسی شورا معرفی کردند و در کنار رایزنی حکیمی‌‍‌پور با «هادی ساعی» و «علی‌رضا دبیر» و همچنین گفت‌و‌گوی «اسماعیل دوستی» با «حسین رضازاده» و «عباس جدیدی»، اعضا آرای خود را به داخل گلدان وارد کردند. با پیشنهاد دبیر، دو نفر از اعضای شورا یعنی ساعی و شجاع‌پوریان در کنار هیأت‌رئیسه قرار گرفتند و به شمارش آرا پرداختند.

نتیجه نخستین انتخابات با ۱۶ رأی چمران و ۱۴ رأی مسجد‌جامعی و یک رأی سفید، رئیس ‌سال گذشته شورا را بر کرسی ریاست ابقا کرد تا این سیزدهمین باری باشد که چمران ریاست شورا را از طریق انتخابات در اختیار می‌گیرد. اما در حاشیه این جلسه «محمدمهدی تندگویان» سخنگوی فراکسیون اصلاح‌طلبان شورا این انتخابات را یک پیروزی برای فراکسیون خود دانست و در این‌باره گفت: «برنده انتخابات ما هستیم چراکه ما اصلاح‌طلبان ١٣ نفر هستیم اما مسجدجامعی به‌عنوان کاندیدای اصلاح‌طلبان ١٤ رأی آورد و یک رأی از جناح رقیب اخذ کردیم.» تندگویان با بیان این‌که رأی سفید انداخته شده در صندوق برای انتخاب ریاست شورا نشان داد که افراد به مدیریت چمران اعتراض دارند، گفت: «مطمئن هستیم که رأی چهاردهم به مسجدجامعی از طیف ورزشکاران شورا نبود؛ چراکه ما با ورزشکاران صحبتی درباره انداختن رأی‌شان در سبد اصلاح‌طلبان نداشتیم.»

به نظر می‌آید که فرد مورد اشاره تندگویان، «رحمت‌الله حافظی» عضو اصولگرای شورای شهر باشد که برای انتخابات نایب‌رئیسی کاندیدا شده بود تا به گفته خود بیان کند که «اصولگرایان شورا، اصولگرایی را فراموش کردند و حاضر به پذیرش هیچ نقدی نیستند.» اما «اسماعیل دوستی» دیگر عضو فراکسیون اصلاح‌طلبان شورای شهر در گفت‌و‌گو با «شهروند» موضوع دیگری را بیان کرد: «ما از قبل برنامه داشتیم که در صورتی‌که حافظی به مسجد‌جامعی رأی بدهد و او کرسی ریاست را بگیرد، برای نایب‌رئیسی کاندیدایی معرفی نکنیم و همه به حافظی رأی بدهیم؛ ولی با توجه به این‌که چنین اتفاقی صورت نگرفت، حکیمی‌پور را به‌عنوان کاندیدای نایب‌رئیسی اصلاح‌طلبان معرفی کردیم.» اگرچه به‌طور دقیق وضع دو رأی از آرای صندلی ریاست نامشخص است، اما مطابق گفته‌های دیگر اعضا اصلاح‌طلب شورا، احتمالا از آقایان حافظی و ساعی یک نفر به مسجدجامعی رأی داده و دیگری برگه خود را بدون هیچ نوشته‌ای در گلدان آرا انداخته است. پس از انتخاب رئیس، نوبت به کرسی نایب‌رئیسی رسید؛ حافظی همچنان که پیش‌تر اعلام کرده بود وارد عرصه رقابت با «احمد حکیمی‌پور» و «مرتضی طلایی» به‌عنوان نمایندگان فراکسیون‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا شد که نتیجه این رأی‌گیری همانند انتخابات اول به کام اصولگرایان خاتمه یافت تا طلایی با ۱۷ رأی در کنار ۱۳ رأی حکیمی‌پور و تک رأی حافظی برای چهارمین بار پیاپی بر دومین کرسی مهم شورای شهر پایتخت تکیه زند. در گام سوم و رأس ساعت ۱۰: ۰۸ نتیجه رأی‌گیری برای انتخاب دو منشی هیأت‌رئیسه اعلام شد که «محسن پیرهادی» با ١٧ رأی و «ابوالفضل قناعتی» با ١٨ رأی، «محمدمهدی تندگویان» با ١٥ رأی و «محسن سرخو» با ١٣ رأی را پشت‌سر گذاشتند تا برای یک‌سال دیگر صندلی منشی‌گری خود را حفظ کنند. آخرین مرحله انتخابات دیروز، انتخاب سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران بود که این بار «رضا تقی‌پور»، سخنگوی فعلی شورای شهر با ١٦ رأی در کنار ۱۴ رأی «اسماعیل دوستی» موفقیت اصولگرایان شورای شهر را صد‌درصدی کرد تا هیچ تغییری در ترکیب سابق هیأت‌رئیسه این شورا ایجاد نشود.
نطقی که شب قبل از جلسه به برنامه اضافه شد
در برنامه‌ای که روابط عمومی شورای شهر تهران یک روز قبل از برگزاری جلسه در اختیار خبرنگاران قرارداده بود، هیچ اثری از نطق پیش‌از‌دستور «معصومه آباد» وجود نداشت؛ اما این برنامه شب قبل از برگزاری جلسه و با نظر رئیس شورا تغییر کرد و فرصتی در اختیار آباد گذاشته شد تا در شلوغ‌ترین و مهم‌ترین روز شورا، به دفاع از اتهام خود یعنی استفاده از طرح «واگذاری املاک توسط شهرداری با تخفیف بالا» بپردازد.

او با قرارگرفتن در جایگاه هیأت‌رئیسه، نطق خود را به‌صورت نامه‌ای به شهردار تهران ارایه کرد و از او خواست تا در مقام پاسخگویی صریح، در درجه اول به اذهان عمومی و بعد به شورای شهر، موضوع واگذاری املاک به‌صورت موردی توضیح داده شود و در اختیار رسانه‌ها قرار گیرد. در این نامه خطاب به «محمدباقر قالیباف» آمده است: «این هفته، شهر در التهاب خبری بوده است که به حوزه مدیریت شهری مربوط می‌شود و شهروندان متحیر پی‌درپی خبرهایی می‌شنوند که می‌تواند اعتماد آنها را خدشه‌دار کند. پس از خبر فیش‌های نجومی، خبری با عنوان املاک نجومی به چشم می‌خورد که کام مردمی را تلخ کرد که از پس اجاره ماهیانه منزل مسکونی خود برنمی‌آیند. از بد حادثه نام پنج تن از اعضای شورای شهر در این لیست منتشر شد.

اینجانب ضمن این‌که شکایت شخصی خود را از منتشرکنندگان این خبر کذب در مجامع قضائی مطرح خواهم کرد، جدای از شخصیت و هویت حقیقی بر خود لازم می‌دانم در جایگاه عضو شورای اسلامی شهر به‌عنوان نماینده مردم که مسکن بزرگترین دغدغه معیشتی آنها محسوب می‌شود، جهت تنویر افکار عمومی اقدامی عاجل صورت پذیرد. جنابعالی در سخنرانی روز شنبه ٩٥,٠٦.٠٦ در سالن همایش‌های برج میلاد در راستای این خبر اعلام کردید که همه اقدامات انجام‌گرفته برابر قانون بوده است. بنده به‌عنوان عضوی که شاهد تلاش‌های موثر شما در بهبود توسعه شهری و رفع مشکلات شهر و شهروندان تهران بوده‌ام، از شما به‌عنوان شهردار محترم تهران تقاضا دارم که در مقام پاسخگویی صریح در درجه اول به اذهان عمومی و بعد شورای شهر موضوع به‌صورت موردی توضیح داده شود و در اختیار رسانه‌ها قرار گیرد.» این عضو شورای شهر در ادامه گفت: «شهردار محترم از من شروع کنید. حداقل این اقدام گامی در جهت روشنگری است. بیان حقیقت» مطالبه بر حق مردم تهران است و همیشه شایعات در فضای خلأ اطلاعات شکل می‌گیرد و با این اقدام حداقل بسیاری از ابهامات برای مردم که به دنبال بازی‌های سیاسی نیستند، روشن می‌شود؛ چراکه مردم ذیحسابان اصلی هستند. درپایان از درگاه حضرت حق مسئلت دارم که دغدغه حفظ نظام و ارزش‌های آن برای تک‌تک مسئولان دغدغه‌ای بالاتر از دغدغه‌های شخصی باشد و اگر کسی در مظان اتهام قرار می‌گیرد، در مقام پاسخگویی شفاف قرار گیرد.»
ماجرای رانت خبرنگار صداو‌سیمادر فروش کتاب و خرید خانه
درکنار انتخاب هیأت‌رئیسه‌ سال چهارم شورای شهر تهران، مهم‌ترین موضوع جلسه دیروز ماجرای تخفیف‌های نجومی شهرداری در واگذاری املاک به مدیران ارشد شهرداری و بعضی اعضای شورای شهر بود که در تذکرات اعضا به آن اشاره شد. «محمد سرخو» رئیس کمیته حمل‌ونقل شورای شهر تهران در این جلسه و در تذکر پیش از دستور خود با خطاب قراردادن شهردار تهران گفت: «در‌سال ٩٢ با تصویب کمیسیون تهاتر، فروش و اداره املاک شهرداری تهران به نامه ٩٢-٣-٣٢٥ در تاریخ ٤/٢٩/٩٢ ستاد ساماندهی مسکن ملکی به متراژ ٥٠٠٣متر واقع در محله ازگل در منطقه یک را دراختیار تعاونی سازمان بازنشستگان قرار داد که ارزش این ملک در ابتدا ٣٠‌میلیارد تومان تصویب شد اما با تصویب ارایه تخفیف ٥٠‌درصدی ارزش این ملک به ١٥‌میلیارد تومان رسید. سرانجام قرار شد که این ملک برای ١٥٠نفر از پرسنل شهرداری ساخته شود اما درمیان اسامی و در ردیف‌های ١٣١ و ١٣٢ نام دو خبرنگار صداو‌سیما به اسم «ک- ن» و «الف- م» نیز به چشم می‌خورد که باید درخواست کنیم که ببینیم این خبرنگاران درقبال دریافت خانه چه چیزی به شهرداری داده‌اند؟»

عضو شورای شهر تهران در ادامه به رانت دیگری از «ک-ن» اشاره کرد و گفت: «همچنین شرکت بهره‌برداری مترو تمامی کتاب‌های یکی از خبرنگاران را به ارزش ٤٨٠‌میلیون ریال خریداری کرده و اگر تا به‌حال خمیر نکرده باشد، در انبار مترو وجود دارد و به نظر می‌رسد مدیریت شهری باید در این‌ خصوص پاسخگو باشند.» سرخو درپایان این جلسه و درتوضیح مورد اشاره شده درباره خبرنگاران صداوسیما گفت: «اسم کتاب «خاطرات...» است که شما خبرنگاران باید این ٣‌نقطه را پیدا کنید. من برای جلوگیری از رانت احتمالی این خبرنگار برای کتاب‌های دیگرش این موضوع را بیان کردم؛ من نگران این موضوع بودم که این خبرنگار که الان درکشور دیگری است، کتاب تازه‌ای بنویسد و ‌سال دیگر و در بحبوحه انتخابات، کتابش را به کاندیدای دیگری با هزینه بیت‌المال قالب کند. اصلا چرا شرکت بهره‌برداری مترو هزینه بیت‌المال را صرف یک کتاب کند و آن را در انبار نگهداری یا خمیر کند؟ باید مشخص شود که این خبرنگار چه داده که به چنین رانتی رسیده‌ است؟» آیا «رأی اجاره‌ای ورزشکاران» اصولگرایان را به هیأت‌رئیسه رساند؟ عبارت «رأی اجاره‌ای ورزشکاران» را نخستین‌بار «ولی‌الله شجاع‌پوریان» عضو اصلاح‌طلب شورای شهر پیش از این اعلام کرده بود: «با توجه به این‌که حضور و رأی آنها تا حدودی اجاره‌ای محسوب می‌شد، ما با مشکلاتی مواجه شدیم.» اگرچه استفاده از این واژه با واکنش جدیدی، دبیر و رضازاده همراه شد اما این موضوع با ادبیاتی متفاوت در سخنان دیروز برخی اعضای شورا نیز بیان شد.

دراین‌باره «محمد سرخو» با اشاره به تصمیم فراکسیونی اصلاح‌طلبان مبنی بر کاندیداتوری ایشان برای کرسی منشی هیأت‌رئیسه، درباره رایزنی این فراکسیون با ورزشکاران شورا به «شهروند» می‌گوید: «من اصلا اعتقادی به چنین جلساتی ندارم، شما بروید و بررسی کنید که نهایت این جلسات به کجا ختم می‌شود. من اعتقاد به‌ سلامت انتخابات دارم.» «احمد حکیمی‌پور» رئیس فراکسیون اصلاح‌طلبان نیز درباره نتیجه انتخابات دیروز شورا به «شهروند» گفت: «مناسبات حاکم بر شورا تغییر نکرده و به همان شکل سابق است. مناسباتی که منجر به چنین نتیجه‌ای می‌شود، را اصلاح‌طلبان قبول ندارند و از آن تبری می‌جویند. ما نه چنین شیوه رأی‌آوری را قبول داریم و نه امکانات آن را داریم.» اما تعداد اصلاح‌طلبان و اصولگرایان شورای شهر تهران مشخص و عدد ثابتی است. اصلاح‌طلبان با ۱۳ عضو ثابت در‌سال اول شورای چهارم، توانستند با رأی مسجدجامعی را بر کرسی ریاست بنشانند اما این اتفاق در سال‌های بعدی صورت نگرفت که برخی اعضای شورا دلیل آن را چرخش آرای برخی ورزشکاران حاضر در شورا می‌دانند. چه شد که این «آرا سیال» در این دوره اصولگرایان را انتخاب کردند؟ «مهدی چمران» دراین‌باره به «شهروند» می‌گوید: «‌همه سخنان درباره امتیاز به ورزشکاران دروغ است و تکذیب می‌شود، والسلام علیکم و رحمت‌الله. گفتم دروغ است و بس. آقایانی که روزنامه داشتند، با ورزشکاران جلسه داشتند و خودشان هم اعلام کردند، جلسات ما همیشه داخلی بوده‌ است» اما اگر اصلاح‌طلبان با ورزشکاران جلسه داشتند، چرا نتیجه انتخابات اصولگرایان را به هیأت‌رئیسه رساند؟ رئیس شورای شهر در پاسخ به این پرسش می‌گوید: «من این را نمی‌دانم، ما هیچ امتیازی واگذار نکردیم.»
یک‌فوریت طرح «تحقیق و تفحص از شهرداری» با ۱۶ رأی
درپایان جلسه دیروز، رئیس شورای دریافت طرح یک فوریت «تحقیق و تفحص از شهرداری» را اعلام کرد. این طرح توسط «محمد سالاری» رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری ارایه شد و ۱۶ عضو شورا آن را امضا کردند. سالاری درنطق پیش از دستور خود نیز به این طرح اشاره کرد و در تذکری به چمران گفت: «آقای رئیس شما در رسانه‌ها اعلام کردید که از ماجرای واگذاری املاک توسط شهرداری تهران به افراد خاص بوی توطئه می‌آید و آنها به یک جناح سیاسی منتسب کردید و ما شدیدا به این موضع‌گیری، معترضیم. مگر فضای مجازی دراختیار یک جناح سیاسی است؟! ما و تمام مردم از بداخلاقی‌های فضای مجازی ناراحتیم، پس نباید آن را به یک جناح منتسب کرد. آیا درست بود در موضوع فیش‌های نجومی ما نیز آن را توطئه یک جناح سیاسی اعلام کنیم؟ آقای رئیس چرا زمانی که به اعضای اصلاح‌طلب اتهامی وارد می‌شود، شما آن را توطئه نمی‌دانید؟» «هادی ساعی» که نام او در لیست گزارش سازمان بازرسی کشور مبنی بر دریافت ملک با تخفیف از شهرداری آمده است، درباره امضای این طرح می‌گوید: «من به واسطه قهرمانی در المپیک این خانه را سال‌ها پیش گرفتم، همچنان که امروز هم به مدال‌آوران چنین امکاناتی ارایه می‌دهند. من این طرح را امضا کردم که نشان دهم خواهان شفاف‌سازی درعملکرد شهرداری هستم و درباره حق مردم و موکلمان با کسی معامله نمی‌کنم.»
حاشیه‌های یک انتخابات؛ از آدامس جویدن رضازاده تا توصیه دبیر به همسر مختاباد
- «حسین رضازاده» قهرمان سابق وزنه‌برداری دنیا و عضو کنونی شورای شهر تهران درتمام طول جلسه دیروز به جویدن آدامس مشغول بود که این موضوع برای برخی میهمانان حاضر درجلسه کمی عجیب به نظر می‌آمد.
- «اسماعیل دوستی» تمام برگ‌های اخذ رأی را پیش از توزیع بین اعضا، می‌کرد که هنگام امضای برگه نایب‌رئیسی با صدای بلند اعلام کرد که «آقای حکیمی‌پور اگر رأی آوردی، بدان که به ‌دلیل امضای من بوده.» بیان این جمله توسط دوستی، خنده اعضای شورا را به ‌همراه
داشته ‌است.
- پس از پایان رأی‌گیری، «عبدالحسین مختاباد» خواننده موسیقی سنتی و عضو کنونی شورای شهر تهران، لوح فشرده آخرین آلبوم خود یعنی «سیاه‌مشق» را بین برخی اعضای شورا ازجمله ساعی، دبیر، حکیمی‌پور و... توزیع کرد.
- یکی از میهمانان این جلسه شورا، همسر «عبدالحسین مختاباد» بود که مختاباد او را در ابتدای جلسه به صندلی‌های پشت جایگاه اعضای شورا؛ جایی که اعضای روابط عمومی شورا نشسته‌ بودند، دعوت کرد. مختاباد درطول جلسه بارها همسر خود را به دیگر اعضا معرفی کرد و «علی‌رضا دبیر» که برصندلی کنار مختاباد نشسته بود، رو به همسر این خواننده موسیقی گفت: «کمی این سید را نصیحت کنید، سید دایما درحال جوش‌خوردن و فعالیت است، شما نصیحتش کنید.»
- درپایان این جلسه شورای شهر، «عباس جدیدی» پیشنهاد «قبر در برابر خانه» که تعجب برخی حاضران را به ‌همراه داشت. این عضو شورای شهر در توضیح طرح خود گفت: «متأسفانه طرح تعریض حرم شاه‌عبدالعظیم حسنی نیمه‌کاره مانده و مردم به دلیل کمبود اعتبار با مشکل مواجه هستند و این درحالی است که قبر درحرم حضرت شاه‌عبدالعظیم حدود یک یا دو‌میلیارد تومان به فروش می‌رسد و قبور به ‌صورت ٥ یا ٦طبقه حفر می‌شوند و برخی از سکنه اطراف حرم پیشنهاد دادند که به جای خانه‌هایشان به آنها قبر داده شود درحالیکه اصلا پولی درمیان نیست و مردم مایلند درعوض ارایه خانه‌هایشان، قبر دریافت کنند و پیشنهاد می‌شود در این زمینه و برای حل مشکلات مردم کمیته‌ای در شورا و شهرداری تشکیل شود.»

20106

کد خبر: 673830

وب گردی

وب گردی