پیام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به مناسبت برگزاری سمینار استقرار نظام HSE در آزمایشگاه‌ها

دکتر محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به مناسبت برگزاری سمینار استقرار نظام HSE در آزمایشگاه‌ها که صبح امروز در پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران برگزار شد ،پیامی صادر کرد.

به گزارش ایسکانیوز، متن کامل پیام دکتر فرهادی بدین شرح است:
با یاد و گرامیداشت خاطره شهیدان بزرگوار، رجایی و باهنر روز کارمند را به همه کارمندان بزرگوار کشور، بویژه کارشناسان و کارکنان خدوم و زحمتکش آزمایشگاه های دانشگاه ها و مراکز پژوهش و فناوری تبریک عرض می نمایم.
از آنجا که در جهان امروز پیشرفت و توسعه کشورها بر پایه علم و دانش استوار است، رسیدن به این جایگاه رفیع نیاز به نیرویی کارآمد دارد. خداوند را شاکرم که کشور عزیزمان غنی از نیروی انسانی کارآمد و با استعداد می-باشد که در توسعه علمی نقشی ممتاز را در دنیا ایفا نموده است، به طوری که متخصصان ایرانی در همه مباحث علمی از جمله مباحث هسته¬ای، پزشکی، فنی و مهندسی ، کشاورزی و همچنین سلول¬های بنیادی افتخارات بزرگی را نصیب جامعه علمی کشور و جهان نموده¬اند و تحقیقات آنها برای کشور عزیز¬مان مایه مباهات است.
بخشی از این نیروی کارآمد، اعضای هیئت علمی، دانشجویان و کارشناسان فنی آزمایشگاه¬ها می¬باشند که همواره پشتیبان نظام علمی کشور بوده¬اند و با وجود انواع خطرات محیطی و آلودگی¬ها، بی توقع و صادقانه به نظام علمی کشور خدمت نموده¬اند. سلامت این نیروها جزو اولویت¬های اصلی ما می¬باشد و تلاشی مجدانه لازم است تا سلامت روحی و روانی و آرامش و امنیت این افراد در دانشگاه¬ها و مراکز پژوهش و فناوری محقق شود.
خوشبختانه توجه دولت تدبیر و امید به بنیادی ترین مسائل مربوط به نیروی انسانی و قرار گرفتن نظام HSC(بهداشت، ایمنی و محیط زیست) در سرلوحه برنامه¬های آن توجه داشته که نه تنها محیط پاک، سالم و بدون آلودگی را برای افراد درون آزمایشگاه¬ها و کارگاه¬ها فراهم می¬سازد، بلکه در حفظ سلامت عموم جامعه نیز مؤثر است.
هر چند سمینار ایمنی، بهداشت و محیط زیست یک روزه است اما انتظار این است در این زمان اندک، مهم¬ترین اصول محیط زیستی آموزش داده شود. اگر موضوع نظام بهداشت، ایمنی و محیط زیست به درستی در دانشگاه¬ها و مراکز آموزش عالی آموزش داده شود، خدمتی بزرگ به جامعه شده است؛ چراکه دانشجویانی که از این مراکز فارغ التحصیل می¬شوند، سفیران نشر ایمنی، بهداشت و محیط زیست در جامعه خواهند بود.
موضوع حفظ محیط زیست یکی از موضوعات بسیار مهم کشور است و پیاده سازی صحیح آن متضمن سلامت جامعه می¬باشد. در این راستا به همه مسئولان و رؤسای محترم دانشگاه¬ها و مراکز پژوهش و فناوری تأکید می¬کنم که با الهام از سیاست¬های کلی محیط زیست ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری، موارد زیر را در برنامه¬های کاری خود قرار دهند:
1- در همه دانشگاه¬ها و مراکز پژوهش و فناوری موضوع ایمنی، بهداشت و محیط زیست(HSE) مورد توجه جدی قرار گیرد و در اجرایی نمودن آن اقدام لازم انجام گیرد.
2- به صورت ماهیانه بخش های مختلف اعم از ساختمان¬های اداری، آموزشی، کارگاه¬ها و آزمایشگاه¬ها را پایش کرده و برای پیشگیری از بروز حوادث احتمالی آنها پیش¬بینی¬های لازم را اتخاذ نمایند.
3- برنامه¬ریزی لازم جهت پایش سلامت اعضای هیئت علمی، کارشناسان، کارکنان و دانشجویانی که با آزمایشگاه¬ها و کارگاه¬ها سروکار دارند، انجام گیرد.
4- رؤسای محترم مراکز در نظارت و اجرای دستورالعمل¬های صادره در این حوزه کمال دقت را داشته باشند و این برنامه¬ها را جزو اولویت¬های کاری خود قرار دهند تا از بروز حوادث ناگهانی که موجب خطر آفرینی برای نیروی انسانی و ایجاد آلودگی¬های زیست محیطی است، جلوگیری نمایند.
5- پیگیری و اهتمام لازم در تأمین اعتبارات مورد نیاز در جهت استقرار نظام HSE (نظام ایمنی، بهداشت و محیط زیست) در آزمایشگاه¬ها و کارگاه¬ها انجام شود.

20103

کد خبر: 673926

وب گردی

وب گردی