۷۰۰ کیلومتر راه‌آهن حومه‌ای در دست احداث است

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: تا پایان امسال، ۲۳۵ دستگاه وارد ناوگان می‌شود که شامل واگن‌های نو و دست دو خواهد بود و البته مجوز واگن‌های دسته دو از دولت قبل صادر شده است.

به گزارش ایسکانیوز از وزارت راه و شهرسازی ؛ محسن پورسیدآقایی در جلسه شورای هماهنگی مدیران راه آهن با اشاره اقدامات و فعالیتهای انجام شده، درباره توسعه دو خطه کردن خطوط ریلی گفت: از ابتدای انقلاب تا سال ۹۲، ۱۵۰۰ کیلومتر راه آهن دو خطه در کشور احداث شد، که این دو خطه ها شامل ۹۰۰ کیلومتر خط آهن تهران - مشهد و ۶۰۰ کیلومتر خط آهن بافت بندرعباس بود و امروز ۲ هزار کیلومتر راه آهن دو خطه را در دستور کار داریم که ۸۳۰ کیلومتر آن تا پایان امسال تمام می‌شود.

وی افزود: همچنین ۷۰۰ کیلومتر راه آهن حومه‌ای در کشور در حال احداث است.

مدیرعامل راه‌آهن با اشاره به اینکه راه آهن در بخش سیستم علائم و ارتباطات، فعالیت‌های خاصی را انجام داده است، گفت: بخش زیادی از شبکه ریلی به سیستم کنترل اتوماتیک ATC مجهز شده اند و مابقی ایستگاه‌ها نیز در حال تجهیز به سیستم هستند.

وی ادامه داد: این سیستم خطای انسانی را کاهش داده و مانع سرعت می‌شود و اگر اتفاقی برای مردم رخ دهد قطار متوقف خواهد شد.

مدیرعامل راه‌آهن با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۱۳ ایستگاه به این سیستم مجهز شده‌اند و بقیه نیز تا پایان امسال به این سیستم تجهیز خواهند شد؛ اظهار داشت: این سیستم موجب بهره وری بیشتر از خطوط و احداث ایستگاه مجازی بین دو ایستگاه واقعی را می‌دهد.

وی گفت: اجرای همین سیستم موجب شده است که ظرفیت خط آهن تهران - مشهد امروز به اعزام ۲۰۰ قطار افزایش یابد و هر ۷ دقیقه یک قطار از تهران به مشهد و مشهد به تهران اعزام شود.

مدیرعامل راه‌آهن ادامه داد: این سیستم توسط متخصصان داخلی طراحی و بومی سازی شده و ما جزو ۸ کشور دنیا هستیم که این دانش را طراحی کرده و بومی سازی کردیم.

وی همچنین از احداث ایستگاه جدید و مدرن زنجان تا هفته آ‌ینده خبر داد و گفت: ۲۷ نمازخانه جدید در ایستگاه های مختلف کشور احداث خواهد شد.

افزایش سهم راه آهن در جابجایی بار
مدیرعامل راه‌آهن اظهار داشت: در دو سال اخیر رشد سیستم ریلی در جا به جایی کالا را شاهد بودیم بطوریکه از ابتدای سال جاری تاکنون، حمل و نقل ریلی در حمل بار ۸ درصد رشد داشته است و این نسبت به رشد ۴ درصدی سیستم جاده‌ای بیشتر بوده است.

وی گفت: همچنین ترانزیت ملی که در سال ۹۲ به رقم ۵۰۰ هزار تن رسید در پایان سال ۹۴ به یک و نیم میلیون تن افزایش یافت.

تشکیل شرکت قطارهای حومه‌ای منتظر تائید مجلس
وی گفت: دولت لایحه تشکیل شرکت قطارهای حومه‌ای را در برنامه ششم به مجلس ارائه کرده و منتظر تائید مجلس در این باره هستیم که امیدواریم ظرف یک ماه گذشته این برنامه به تصویب برسد.
مدیرعامل راه‌آهن گفت: تشکیل شرکت‌های جدید در اختیار دولت نیست اما با حمایت نمایندگان از بخش ریلی امیدواریم این هدف محقق شود.

خروج ۳۵۰ دستگاه واگن فرسوده از ناوگان تا آذر امسال
وی بیان کرد: از ابتدای زمستان امسال ۳۵۰ دستگاه واگن بالای ۴۵ سال از رده خارج می‌شود.
مدیرعامل راه‌آهن ادامه داد: تا پایان امسال، ۲۳۵ دستگاه وارد ناوگان می‌شود که شامل واگن‌های نو و دست دو خواهد بود و البته مجوز واگن‌های دسته دو از دولت قبل صادر شده است.

بخش مسافری ویترین راه آهن است
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه به بخش مسافری اشاره و بر ارائه خدمات با کیفیت به مسافران تاکید کرد وا فزود: راه آهن در بخش مسافری فعالیت های بیشماری را انجام داده است. امروزه مردم تغییرات در بخش مسافری و خدمات مربوط به آن در ایستگاه‌ها و قطارها را بیش از گذشته احساس می کنند بنابراین مدیران نواحی باید به این مهم بیشتر اهمیت دهند.

پور سید آقایی خاطر نشان کرد: آنچه که امروز بیش از همه مد نظر است، ایستگاه اطراف خطوط و نمای ساختمان ایستگاه ها و خدمات مربوط به آنها است.

607/602

کد خبر: 673999

وب گردی

وب گردی