الکترونیکی شدن همه مراحل واردات و صادرات کالا در بنادر

مدیرعامل سازمان بنادر و کشتیرانی گفته است الکترونیکی شدن همه مراحل واردات و صادرات کالا از بنادر، امکان دخل و تصرف در اطلاعات و جعل و تخلف را به حداقل رسانده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد سعیدنژاد در پایان مراسم امضای تفاهم نامه تبادل الکترونیکی اطلاعات میان سازمان بنادر و دریانوردی و گمرک جمهوی اسلامی ایران در جمع خبرنگاران افزود: سازمان بنادر و کشتیرانی سالهاست که فعالیت های خود را از حالت دستی به مکانیزه تبدیل کرده است.

به گفته این مقام مسئول، از ابتدای سال ۹۵ و در همکاری مشترک با گمرک جمهوری اسلامی، سعی در تبادل الکترونیک اطلاعات داشتیم؛ موضوعی که در گذشته به شکل دستی صورت می گرفت و بنابراین امکان بروز تخلف نیز در آن وجود داشت.

وی تصریح کرد: با تفاهم نامه ای که روز سه شنبه میان این دو سازمان به امضا رسید، امکان دخل و تصرف در اطلاعات وجود نخواهد داشت.

بر اساس گزارش ایرنا، این تفاهم نامه درباره چگونگی تبادل الکترونیکی اسناد و اطلاعات و با هدف برقراری ارتباط سیستمی و تامین و مبادله اطلاعات اسنادی منعقد شد.

بر پایه این تفاهمنامه، مقرر شد اقدامات تعیین شده حداکثر در مدت ۱۵ روز از تاریخ امضای آن عملیاتی و اجرایی شود.

سعیدنژاد ادامه داد: طراحی و اجرای تجارت فرامرزی یکی از مهم ترین کارهایی بود که در دولت یازدهم به انجام رسید؛ این موضوع حتی مهمتر از ساختن چندین بندر به حساب می آید و برای تسهیل امور گمرکی نقش مهمتری را ایفا می کند.

وی بیان داشت: اینک سالهاست که بنادر کشور به مناطق ویژه اقتصادی تبدیل شده اند، این بنادر در صادرات کالا نقش مهمی را ایفا کرده و می کنند؛ بر این اساس، امور گمرکی آنها به سیستم کنترل جامع و کاملی نیاز داشت تا تبادل اطلاعات در آن انجام شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی ابراز امیدواری کرد با امضای این تفاهم نامه و تسهیل امور، شاهد کاهش قاچاق کالا در کشور باشیم.

401/601

کد خبر: 674081

وب گردی

وب گردی