فروش و اجاره سوله‌های چند‌منظوره مدیریت بحران توسط شهرداری

شاید یکی از اتفاقات و تصمیمات مهم شهردار تهران در یک دهه گذشته، ایجاد سوله‌های مدیریت بحران است تا اگر فردایی جایی نزدیک تهران یکباره لرزید، یا دچار بحرانی پیش‌بینی‌نشده بود، فضاهایی سربسته و مجهز در محله‌های فرسوده و شلوغ و بدون‌امکانات شهری‌‌مان وجود داشته باشد تا به داد مردم برسد.

به گزارش ایسکانیوز و ه نقل از روزنامه شرق، کمیته ملی کاهش اثرات بلایای طبیعی در سال ٧٨ تصمیم گرفت تا شهرداری تهران با مساعدت معاونت هماهنگی امور عمرانی وزارت کشور و همچنین با بهر‌ه‌گیری از همکاری وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای ذی‌ربط، طرح جامع مدیریت بحران شهری تهران بزرگ را تهیه و برای تصویب به کمیته ملی کاهش اثرات بلایای طبیعی ارائه دهد. این پیشنهاد همان سال در هیأت دولت هم تصویب شد؛ اما روند تشکیل این مجموعه بیش از سه سال به طول انجامید.

وزیر کشور در سال ٨٠ در حکمی شهردار وقت تهران را به سمت رئیس ستاد مدیریت بحران شهر تهران منصوب کرد و در ادامه مراحل قانونی شکل‌گیری، تجهیز و جذب نیروی متخصص در مرکز پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران تا سال ٨٢ ادامه داشت و در نهایت شهردار تهران در سال ٨٣ با اصلاحاتی در ساختار این سازمان با مجوز شورای شهر تهران، این مجموعه را برپا کرد.

در واقع محمد‌باقر قالیباف از همان سال‌های شروع‌به‌کار خود در شهرداری تهران کلید ایجاد سازمانی مجزا از سایر استان‌ها برای مدیریت بحران در شهر تهران را زد و با اقداماتی ابداعی، تفاوت و فاصله خود در عملکرد و هزینه‌کرد برای رفاه و امنیت در شهر را به‌خوبی نشان داد.

شهردار تهران خیلی زود فضاهایی را برای پایگاه اصلی و چند پایگاه مرکزی اختصاص داد و مدیری مرتبط با این موضوعات را برای این حوزه در نظر گرفت و به مرور این پایگاه‌ها در نقاط مختلف تهران افزایش یافتند؛ اما از‌آنجایی‌که شهردار تهران تخصص بالایی در خراب‌کردن زحمات کار خودش دارد، این اقدامات مؤثر و مفید خیلی زود با چالش‌هایی مهم روبه‌رو شد که تا امروز ادامه دارد.

شهرداری تهران در مناطق مختلف سوله‌هایی را برای تجهیز و ذخیره‌سازی اقلام حیاتی، تجهیزات مدیریت بحران و به‌‌ویژه برگزاری مانور و آموزش‌های محلی برای مردم ایجاد کرد. این سوله‌ها پس از مدتی با مسئله تأمین اعتبار و هزینه‌های نگهداری در دورانی که بحرانی وجود ندارد، مواجه شدند. شورا و شهرداری تهران برای تعدادی از این سوله‌ها کاربری دومی در نظر گرفتند و قرار شد برخی از این سوله‌ها با نام‌گذاری تقریبا اختصاصی و گویای «الزهرا» مکانی سرپوشیده برای ورزش و سرگرمی زنان باشد و درعین‌حال کاربرد اولیه یعنی آماده‌بودن در زمان بحران را هم حفظ کند.

زمان زیادی از این تصمیم نگذشت که گزارش‌های متعددی درباره تخلفات و عملکرد دارای انحراف این مجموعه‌ها به شورای شهر رسید و شور ا را از تصمیم اولیه پشیمان کرد. این‌گونه بود که ماجرای واگذاری مسئولیت سوله‌های مدیریت بحران شهر تهران از سازمان مدیرت بحران به سازمان ورزش و بالعکس چندین بار در شورا بررسی شد؛ اما گویا این رفت‌وبرگشت‌ها در اصل ماجرا، یعنی عملکرد سوله‌ها و کاربری غیر از مدیریت بحران آنها تفاوتی نداشته و این سوله‌ها در این مدت به امورات تجاری و خدماتی خود ادامه داده‌اند.

معصومه ‌آباد، رئیس کمیته ایمنی شورای شهر تهران بارها درباره نوع عملکرد سوله‌های الزهرا و دیگر سوله‌های مدیریت بحران و کاسب‌کاری آنها در صحن شورا تذکر داده است. او با اشاره به مصوبه شورای سوم در تأیید چندمنظوره‌بودن ٥٠ درصد سوله‌های مدیریت بحران، گفت: با این مصوبه، شورای شهر اجازه استفاده‌های دیگر در مواقع غیر بحران را صادر کرد و به‌نوعی با این مصوبه، این‌گونه استفاده‌ها قانونی شد. از همان روز واگذاری سوله‌های مدیریت بحران و تبدیل آنها به شهربازی، مؤسسه خیریه، سوله و ورزش بانوان و... آزاد شد. وی به تغییر تصمیم شورای چهارم درباره این سوله‌ها اشاره کرد و گفت: پس از فراز‌و‌نشیب‌های فراوان تصمیم گرفته شد تا سوله‌های مدیریت بحران در زمانی شش‌ماهه تا یک‌ساله به بدنه سازمان مدیریت بحران بازگردانده شود. تأکید ما بر این است که نباید کاربری سوله‌ها تغییر کند و درباره برپایی کلاس‌ و ورزش بانوان در این سوله‌ها، مقرر شد تا از سازه‌های سبک استفاده شود.

البته از این تصمیم شورا بیش از شش ماه گذشته است و قاعدتا باید تا‌به‌حال تغییراتی در این شرایط وجود داشته باشد و آنچه رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط ‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، درباره اجاره و فروش سوله‌های مدیریت بحران هفته گذشته اعلام کرد، مربوط به همین حالا و همین روزها می‌شود.

او از اجاره و فروش سوله‌های مدیریت بحران با ارائه مستنداتی خبر داد و گفت: اجاره و فروش شش سوله مدیریت بحران در مناطق مختلف شهر تهران قطعی شده است. این پایگاه‌ها شامل پایگاه سوله بحران پارک طالقانی در منطقه سه به باغ‌موزه دفاع مقدس، پایگاه شهید عبادی، در منطقه چهار به سازمان فرهنگی هنری، پایگاه شهید آبشناسان، در منطقه چهار به شهربازی کودکان، پایگاهی در منطقه ۱۴ به معاونت اجتماعی شهرداری تهران و اجاره پایگاهی دیگر در منطقه ١٦ به مؤسسه‌ای مذهبی به نام بهشت موعود می‌شود. وی تأکید کرد که پایگاهی دیگر در منطقه ١٢ به بانک شهر فروخته شده است.

این عضو شورای شهر تهران ١٣ مورد از این واگذاری‌ها را در اختیار روزنامه شرف قرار داد و گفت: اینکه سوله مدیریت بحران که با هزینه‌های مردم ایجاد شده تا کاربری‌های مهم و حساس خود را برای مردم داشته باشد، برای درآمدزایی و سایر مقاصد پیش‌بینی می‌شود خارج از تعهد و وظایف شهرداری تهران است.

حافظی به بده‌بستان شهرداری تهران با ارگان‌های مختلف ازجمله صداوسیما اشاره کرد و گفت: فارغ از توافقاتی که در نهایت در عملکرد صداوسیما در ارائه گزارش‌های شهرداری گویاست، اجاره و در‌اختیار‌گذاشتن سوله‌های مدیریت بحران برای برنامه‌های تلویزیونی نظیر «غیرمحرمانه» جای تعجب دارد.

او در این مورد گفت: آخرین مصوبه شورا این بود که تمام سوله‌ها به سازمان مدیریت بحران تحویل داده شوند و به‌جز موارد سالن‌های ورزش بانوان که باید دومنظوره باشد، مابقی در اختیار مدیریت بحران قرار گیرد، ولی اینکه اجرا می‌شود یا نه، هیچ خبر جدیدی ندارم.
اما رادنیا، مدیر روابط‌عمومی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران خیلی عادی می‌گوید اجاره و فروش مجموعه‌های مدیریت بحران اشکالی ندارد و مورد تأیید است.

او گفت که اجاره و تغییر کاربری و فروشی که این عضو شورا اعلام کرده، در مورد سوله‌های الزهرا بوده است و در سوله‌های مدیریت بحران که در اختیار این مجموعه است چنین اتفاقی رخ نداده. او می‌گوید سازمان مدیریت بحران به‌طور اسمی مسئول سوله‌های الزهرا هم هست، اما در عمل هیچ مسئولیتی درباره آنها ندارد و این مجموعه‌ها در اختیار سازمان ورزش است.

رادنیا می‌گوید سازمان ورزش هم این سوله‌ها را به پیمانکاران سپرده و اگرچه سوله‌های بحران باید دومنظوره باشند، اما در عمل این‌طور نیست و کل فضا برای کارهای دیگری اختصاص یافته و ممکن است در برخی از سوله‌ها، فضایی کوچک را برای خودروهای اورژانس اختصاص داده باشند.

او به ٦٠ پایگاه دومنظوره الزهرایی که در اختیارشان نیست و ٤٠ پایگاهی که کاملا در اختیار سازمان مدیریت بحران است، اشاره دارد و می‌گوید: همین حالا به دلیل کمبود زمین، با محدودیت در تعداد پایگاه‌ها مواجه هستیم و حدود ١٦ ناحیه در تهران اصلا پایگاه بحران ندارند.

این اظهارات گویای آن است که شهرداری تهران که سال‌هاست عادت به فروش املاک و تراکم دارد؛ به گفته حافظی، عضو شورای شهر تهران، علاوه بر اموال کلان؛ مثل «شهر آفتاب» و «شهروند»، قصد فروش مجموعه‌های ورزشی در مناطق را هم دارد تا از ورشکستگی چندین‌هزار‌میلیاردی خود فرار کند. درباره اینکه سازمان ورزش و پیمانکاران آن این سوله‌های مدیریت بحران را با چه قیمت‌هایی در اختیار ارگان‌های دیگر قرار داده یا اصلا فروخته‌اند، اطلاعی نداریم، اما حتما این رقم‌ها باید آن‌قدر قابل توجه باشد که بین دو سازمان شهرداری تهران؛ یعنی سازمان ورزش و مدیریت بحران چنین اختلافات قابل‌توجهی وجود دارد و برای درآمد بیشتر نه‌تنها موضوع اصلی؛ یعنی آمادگی در برابر بحران را کنار گذاشته‌اند، بلکه مصوبه آخر شورا هم روی زمین مانده است.

20106

کد خبر: 674269

وب گردی

وب گردی