اقدامات وزارت علوم برای بهبود رابطه دانشگاه با صنعت

با توجه به اینکه بهبود رابطه دانشگاه و صنعت یکی از اصلی‌ترین نقشه‌راه‌های کشور محسوب می‌شود، معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم انعقاد قرارداد با وزارتخانه‌های بزرگ را در راستای به‌کارگیری دانشگاهیان در حوزه‌های مختلف از جمله اقدامات وزارت علوم در این زمینه عنوان کرد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، دکتر وحید احمدی با بیان اینکه در بحث ارتباط با صنعت اقدامات قابل توجهی انجام شده است،گفت: با وزارتخانه‌هایی همچون وزارت نیرو، نفت، ‌صنعت معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و دفاع تفاهم‌نامه و قراردادهایی را منعقد کرده‌ایم.

او افزود: به عنوان مثال با وزارت نفت قرارداد بزرگی را به منظور انجام کارهای تحقیقاتی و توسعه فناوری در راستای ازدیاد برداشت از میادین نفتی توسط تعدادی از دانشگاهیان منعقد کرده‌ایم.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: در حوزه بالادستی قرار است دانشگاه‌ها طی قراردادی با حجم هزار میلیارد تومان طی 10 سال فعالیت کنند که البته این اقدامات به انضمام همکاری با شریک‌های خارجی است.

دکتر احمدی ادامه داد: در حوزه پایین‌دستی (گاز، نفت، پالایش) نیز قراردادهایی را با حجم زیاد در انتهای سال گذشته منعقد کردیم که تعداد قابل توجهی از دانشگاه‌ها در این موضوع مشارکت دارند.

او به ارتباط با وزارت صنعت، معدن و تجارت اشاره کرد و گفت: در حوزه پسادکتری و فرصت مطالعاتی در صنعت و حمایت از پایان‌نامه‌ها گام‌های موثری را برداشته‌ایم.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: همچنین در دانشگاه‌ها آیین‌نامه ارتقاء و ترفیع را تغییر دادیم، به گونه‌ای که هر استادی برای ارتقای خود باید طرح‌های تحقیقاتی ارائه کند که برای آنها امتیازهای ویژه‌ای نیز در نظر گرفته‌ایم.

او افزود: در راستای تشویق حوزه تقاضا (شرکت‌ها، کارخانجات و مراکز تولید و تجاری) برای امضای قرارداد با دانشگاه‌ها قانون معافیت مالیاتی در سال گذشته به تصویب رسید.

دکتر احمدی با اشاره به تاثیر برجام در بهبود روند ارتباطات دانشگاه‌ها با صنایع، گفت: صادرات محصولات تولیدی کشور به خارج مهم‌ترین تاثیر برجام در این حوزه است.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: همچنین سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ بین‌المللی در حوزه‌های مختلف کشور از دیگر دستاوردهای مورد توجه برجام است.

او ادامه داد: از سویی دیگر افزایش ارتباط بین دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی داخلی با دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی بین‌المللی و انعقاد قرارداد با کشورهای منطقه از دیگر گشایش‌های مربوط به برجام است.

دکتر احمدی گفت: تاکنون تعداد قابل توجهی از صنایع بزرگ از کشورهای اروپایی، منطقه و کشور چین برای انجام مذاکرات جهت گسترش ارتباطات به ایران سفر کرده‌اند.

20103

کد خبر: 674435

وب گردی

وب گردی