تصمیم وزارت نفت برای خودکفایی کالاهای پرمصرف

تصمیم استراتژیکی در وزارت نفت گرفته شده تا کالاهای پرمصرف حفاری و مورد نیاز چاهها تولید داخل شوند و پیرو همین تصمیم، با توانمندی ایجاد شده در ساخت داخل، دیگر ولهد ۵ هزار و رشته های تکمیلی سرچاهی از خارج از کشور خریداری نمی شود.

به گزارش ایسکانیوز، «غلامحسین منتظری» مدیر عامل شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی در نشستی خبری اظهار داشت: این شرکت مسئولیت بهره برداری و تولید نفت و گاز از میادین واقع شده در منطقه زاگرس جنوبی را دارد اما عمده محصول تولیدی ما گاز طبیعی است.

وی افزود: برای 4 ماهه فصل سرد سال 95 برنامه تولید روزانه 209 میلیون مترمکعب گاز طبیعی دیده شده که این میزان حدود یک سوم گاز مصرفی زمستان خواهد بود.

منتظری با بیان اینکه "عمده تولید گاز شرکت بهره برداری زاگرس جنوبی از میدان های نار و کنگان در منطقه عملیاتی نار و کنگان صورت می گیرد"، گفت: این دو میدان دارای 73 حلقه چاه تولیدی هستند که توان تولید روزانه این منطقه عملیاتی را به 90 میلیون مترمکعب رسانده اند.

وی ادامه داد: همچنین در منطقه عملیاتی پارسیان که شامل 4 میدان تابناک، هما، شانول و وراوی است، با وجود 91 حلقه چاه، ظرفیت تولید حدود 80 میلیون مترمکعب گاز طبیعی در روز وجود دارد.

این مقام مسئول اذعان داشت: منطقه عملیاتی آغار و دالان که شامل دو میدان گاز آغار و دالان است، شامل 26 حلقه چاه تولیدی است که در حال حاضر توان تولید این منطقه حدود 44 میلیون مترمکعب گاز طبیعی در روز است که با توسعه میدان آغار در سالهای آینده، حدود 20 میلیون مترمکعب به این ظرفیت تولید روزانه اضافه می شود.

وی افزود: در منطقه عملیاتی سروستان و سعادت آباد که میادین نفتی به همین نام ها وجود دارد، در حال حاضر با وجود 6 حلقه چاه فعال در این دو میدان، ظرفیت تولید روزانه نفت خام این میدان ها حدود 6 هزار بشکه است.

منتظری دیگر منطقه عملیاتی زاگرس جنوبی را منطقه عملیاتی سرخون و گشوی جنوبی اعلام کرد و گفت: در این منطقه عملیاتی که شامل میادین گازی سرخون و گشوی جنوبی است، در حال حاصر تنها میدان فعال این منطقه، میدان سرخون با ظرفیت تولید روزانه حدود 8.5 تا 9 میلیون مترمکعب گاز طبیعی است و 21 حلقه چاه فعال گازی دارد.

وی ادامه داد: از ابتدای سال جاری تاکنون در مجموع 8.6 میلیون بشکه تولید میعانات گازی داشتیم که عمده آن به پالایشگاههای شیراز، فجر جم و پارسیان ارسال شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه "در 5 ماه و نیم گذشته از سال 95 در مجموع حدود یک میلیون بشکه نفت خام در میادین زاگرس جنوبی تولید شده"، گفت: در حوزه ساخت داخل فعالیت های متعددی در طی سالهای اخیر در مجموع شرکت بهره برداری زاگرس جنوبی انجام شده که موجب جلوگیری از خروج ارز و افزایش توانمندی مهندسان داخلی در ساخت و تأمین و بازسازی تجهیزات نفتی شده است.

وی افزود: در سال 95 موفق شدیم با اعمال تغییرات و اصلاحاتی در روند کار تولید از میادین، از سوختن بخشی از گازی که در فلرها رها می شد، جلوگیری کنیم که بر اساس بررسی های صورت گرفته، با اقداماتی که انجام شد از سوزاندن حدود 2 میلیون دلار گاز در طول یک سال جلوگیری شده است که اینکار علاوه بر کاهش آلودگی محیط زیست، موجب از بین نرفتن این میزان گاز شده است.

مدیر عامل شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی خاطرنشان کرد: همچنین میزان گاز تولیدی میدان گازی وراوی در منطقه عملیاتی پارسیان، با اعمال اصلاحاتی در آرایش خطوط لوله جریانی چاهها، به مقدار 1.5 میلیون مترمکعب در روز افزایش یافت.

وی افزود: در میدان سرخون گازی که تولید می شود به همراه خود آب هم دارد و این آبی که همراه گاز تولید می شود بسیار شور است به طوری که 200 هزار PPM شوری دارد؛ اگر این آب در محیط زیست رها شود به عنوان یک منبع آلاینده عمل می کند اما ما در طرحی آمدیم این میزان آب را به کمک تولید گاز از چاهها اختصاص دادیم به طوری که به جای رهاسازی این میدان آب بسیار شور در محیط زیست، با تزریق این آب در چاههای گاز، به نگهداشت تولید گاز کمک می کنیم.

منتظری از حفاری و تکمیل 9 حلقه چاه گازی از زمستان سال گذشته تا امروز خبر داد و گفت: این 9 حلقه چاه، توان تولید روزانه 8 میلیون مترمکعب گاز طبیعی را دارند.

وی ادامه داد: همچنین موفق شدیم در میدان نفتی سروستان و سعادت آباد به انجام کارهای تعمیراتی درون چاهی، از چاههایی که قبلا تولیدی نداشتند، روزانه تا 300 بشکه نفت خام استحصال کنیم.

این مقام مسئول با اشاره به برنامه نصب توربوکمپرسورها برای جبران افت فشار برخی چاههای گازی، گفت: در برخی میادین، توربوکمپرسورهای ساخت زیمنس آلمان نصب شده بود که در 3 تا 4 سال گذشته روی بجث تعمیر و نگهداری قطعات آنها به مشکل خوردیم، از اینرو تیمی از متخصصان داخلی شکل دادیم و روی این توربوکمپرسورها کار کردند و توانستیم تا حدودی عیوب آنها را برطرف کرده و به مدار بیاوریم؛ اکنون می توانیم بگوییم با تربیت نیروی متخصص روی تکنولوژی پیشرفته، یک تیم تخصصی تعمیرات داریم.

منتظری با بیان اینکه "پیشرفت اجرایی پروژه میدان خشت به 80 درصد رسیده"، گفت: این اهتمام وجود دارد که این میدان توسعه پیدا کند و به تولید 20 هزار بشکه در روز برسد.

وی افزود: تصمیم استراتژیکی در وزارت نفت گرفته شده تا کالاهای پرمصرف حفاری و مورد نیاز چاهها تولید داخل شوند و پیرو همین تصمیم، با توانمندی ایجاد شده در ساخت داخل، دیگر ولهد 5 هزار و رشته های تکمیلی سرچاهی از خارج از کشور خریداری نمی شود و می توانیم بگوییم صنعت حفاری ما از نظر تأمین ولهد، بومی شده است.

402/601

کد خبر: 674448

وب گردی

وب گردی