علت تاخیر عربستان در پرداخت دیه چیست؟/ فاجعه منا و سقوط جرثقیل بر سر زائران نباید فراموش شود

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: فاجعه منا و سقوط جرثقیل بر سر زائران نباید فراموش شود.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از مهر، حجت الاسلام و المسلمین علی قاضی عسگر در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیماگفت: اینکه ما خودمان برای حج امسال اقدامی نکرده ایم صحت ندارد.

او گفت: سعودی ها در دو نوبت با ما وارد مذاکره شدند که هر دو بار هم به دلیل ندادن تضمین برای حمایت از زائران ایرانی و نپذیرفتن استقرار بخشی از کنسولی ما در جده یا مدینه مذاکرات بی نتیجه ماند.

قاضی عسگر افزود: نباید فاجعه منا و سقوط جرثقیل بر سر زائران از خاطره ها پاک شود.

او گفت: در راستای ماندگاری این دو حادثه در افکار عمومی اقداماتی از قبیل بازگرداندن اجساد این شهدا و مستندسازی حوادث، پیگیری های حقوقی و رسیدگی به خواسته های خانواده های آنان انجام شده است.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ادامه داد: در بنیاد شهید ستادی تشکیل داده ایم تا نهادهای مختلف اعم از وزارت خارجه و سازمان های فرهنگ و ارتباطات، صدا و سیما، بسیج و سپاه و کسانی که به این مسئله ارتباط دارند در جلساتی راهکارها و نوع نگاهشان را ارائه دهند.

او گفت: حاصل این جلسات مصوبات زیادی است که از روز شنبه در قالب برنامه های مدون ارائه خواهد شد و یکی از آنها مراسم دعای عرفه و بزرگداشت شهدای منا است که در مصلای تهران برگزار می شود.

قاضی عسگر به دیدار خانواده های شهدای منا با مقام معظم رهبری به عنوان دیگر برنامه مهم دهه پیش رو اشاره کرد.

او گفت: از آنجا که وظیفه رسیدگی به امور شهدای منا و حادثه سقوط جرثقیل در مسجدالحرام با وزارت امور خارجه است، این وزارتخانه تلاش های زیادی به منظور رسیدگی و احقاق حقوق خانواده این عزیزان صورت داده ازجمله چاپ کتابی که روند پیگیری های حقوقی را درست و دقیق شرح می دهد.

قاضی عسگر افزود: در فقه قانونی وجود دارد مبنی بر اینکه اگر فرد یا افرادی در کشوری بیگانه کشته شوند دیه شان به پای دولتی است که در کشورش حادثه رخ داده است.

او گفت: این موضوع مورد تأیید شیعه و سنی است و ابعاد این موضوع در حد بین الملل مشخص و قابل بررسی است اما اهل تسنن عربستان در انجام این قانون تأخیر دارند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت افزود: عربستانی ها دلیل وقفه و تأخیر در پرداخت دیه را ابهام در آمار دقیق تعداد کشته شدگان بیان می کنند اما طبق آمار به دست آمده آمار کشته شدگان ایرانی این حوادث بیش از ۷۰۰۰ نفر است و دولت عربستان به دلیل مفقود شدن برخی از اجساد آمار ما را قبول ندارد.

قاضی عسگر گفت: اینکه می گویند حادثه منا قضا و قدر بوده یک جور با کلمات است؛ اینکه ازدحام یا هدایت جمعیت به یک سمت از خیابان پرجمعیت قضا و قدر است برداشت کاملاً غلطی است، در حادثه مسجدالحرام هم جرثقیل کارش تمام شده بود و باید جمع می شد اما عربستان حتی فیلم و اطلاعات دقیق این حادثه را به ما ارائه نکرده است تا مشکل اصلی توسط تیم حقیقت یاب بررسی شود.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت افزود: استفاده از حق طواف خانه خدا حق همه مسلمین جهان است و عربستان نمی تواند شرایط استطاعت و اعزام به حج را برای دیگران دیکته کند. ما اعتقاد داریم طبق معیارهای دینی جلوگیری از طواف حجاج ایجاد مانع و سد در برابر راه خدا است.

او ادامه داد: نمی خواهیم که سال های بعد هم حج تعطیل شود پس برای آینده برنامه هایی داریم و در حال حاضر منتظر پایان مراسم حج امسال هستیم تا مذاکرات را با دولت عربستان ازسر بگیریم.

قاضی عسگر گفت: عربستان باید امنیت و حرمت زائران را تامین کند.

او افزود: حج جمهوری اسلامی ایران طبق گفته عربستانی ها به عنوان حج الگو پذیرفته شده بود حال چطور می شود که ایرانی ها از این فرصت محروم بمانند، حج باید از روابط سیاسی دو کشور جدا شود اما عربستانی ها در قضایای اخیر، حج را به مسائل سیاسی گره زدند زیرا به علت مسائل سیاسیِ منطقه، خود را مقابل جمهوری اسلامی ایران می بینند و دریغا که باید مشکل خود را از طریق دیپلماتیک پیگیری کنند.

قاضی عسگر گفت: عربستانی ها فراموش کرده اند که کشور میزبان باید میهمان مذهبی خود را همانطور که هست بپذیرد یعنی با تفاوت اعتقاد آنان کنار بیاید.

او افزود: عربستانی ها حتی در شستشوی اماکن زیارتی توجه لازم را ندارند و از شوینده های نامناسبی که گاهی سبب پراکندگی آلودگی و بیماری زائران می شود، استفاده می کنند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: راه حل مناسب برای رفع معضلات حج این است که رؤسا و مسئولان بعثه کشورها گردهم بیایند و ایرادهای برگزاری مراسم حج را بیان و بعد از آسیب شناسی برای رفع این معضلات چاره اندیشی کنند.

105105

کد خبر: 674540

وب گردی

وب گردی