سخنگوی وزارت امورخارجه: در مراسم خاکسپاری کریم اف در سطح بالا شرکت می کنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: با سفارت ایران در تاشکند در تماس دائم و مستمر هستیم تا به محض روشن شدن چگونگی مراسم رسمی و خاکسپاری رئیس جمهوری فقید ازبکستان در سطح بسیار خوبی در آن شرکت کنیم.

به گزارش ایسکانیوز بهرام قاسمی شامگاه جمعه در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در خصوص درگذشت رئیس جمهوری فقید ازبکستان و واکنش جمهوری اسلامی ایران، ضمن ابراز تاسف از این واقعه، افزود: با توجه به روابط تاریخی و فرهنگی دو ملت ایران و ازبکستان امروز « جمعه » پیام تسلیتی از سوی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران خطاب به ملت و دولت ازبکستان صادر شد و درگذشت آقای اسلام کریم اف رئیس جمهوری فقید این کشور دوست تسلیت گفته شد.
اسلام کریم اف در سمرقند از پدر و مادری هر دو تاجیک بدنیا آمد. کریم اف در رشته های اقتصاد و مهندسی مکانیک در مدرسه پلی تکنیک آسیای میانه و انستیتو اقتصاد ملی تاشکند تحصیل کرده بود.
وی در سال 1983 به عنوان وزیر مالیه جمهوری شوروی ازبکستان برگزیده شد و در سال 1986 به عنوان نایب رئیس شورای وزیران و رئیس اداره برنامه ریزی دولتی ازبکستان انتخاب شد.
کریم اف از سال 1989 دبیر اول حزب کمونیست ازبکستان شد و در 24 مارس 1990 به عنوان رئیس جمهوری ازبکستان انتخاب شد.
وی در 30 شهریور 1991 استقلال ازبکستان را از شوروی اعلام و چندی بعد در انتخابات این کشور با بدست آوردن 68 درصد آرا رئیس جمهوری شد و از آن زمان تاکنون قدرت را در این کشور در دست داشت.

201/201

کد خبر: 674586

وب گردی

وب گردی