لاریجانی درگذشت رییس جمهوری ازبکستان را تسلیت گفت

رییس مجلس شورای اسلامی در پیامی به همتای ازبکستانی خود درگذشت اسلام کریم اف رییس جمهوری ازبکستان را به نمایندگان مجلس، دولت و ملت این کشور تسلیت گفت.

به گزارش ایسکانیوز، در پیام تسلیت علی لاریجانی خطاب به نعمت الله یولداشف رییس مجلس سنای ازبکستان و کفیل ریاست جمهوری این کشور آمده است: درگذشت اسلام کریم اف رییس جمهوری کشور دوست ازبکستان را به ملت، نمایندگان مجلس، دولت و خانواده محترم ایشان تسلیت عرض می کنم.
لاریجانی در این پیام تسلیت از خداوند بزرگ سربلندی و سعادت مردم و دولت ازبکستان را مسالت کرد.
به گزارش ایرنا، کریم اف رییس جمهوری ازبکستان در سن 78 سالگی و پس از چند روز بستری بودن در بیمارستان به دلیل عارضه خونریزی مغزی در گذشت.
اسلام عبدالغنی یویچ کریم اف که در سمرقند از پدر و مادر تاجیک بدنیا آمده بود، در رشته های اقتصاد و مهندسی مکانیک در مدرسه پلی تکنیک آسیای میانه و انستیتو اقتصاد ملی تاشکند تحصیل کرد.
وی در سال 1983 وزیر اقتصاد ازبکستان جمهوری وقت شوروی و سپس سال 1986 نایب رییس شورای وزیران و رییس اداره برنامه ریزی دولتی ازبکستان شد.
کریم اف در سال 1991 استقلال این جمهوری را از شوروی سابق اعلام کرد و چندی بعد نیز در اولین انتخابات این کشور با بدست آوردن 68درصد آرا نخستین رییس جمهوری کشور مستقل ازبکستان شد که تاکنون قدرت را در دست داشت.
ازبکستان در آسیای میانه دارای مرز مشترک با افغانستان، تاجیکستان، ترکمنستان، قرقیزستان، و قزاقستان به پایتختی تاشکند است که حدود 449 هزار کیلومتر مربع مساحت و بیش از 31 میلیون و 500 هزار نفر جمعیت دارد.

202/201

کد خبر: 674610

وب گردی

وب گردی