ابداع روش اندازه گیری فلزات سنگین با طیف سنجی تحرک یونی توسط عضو هیات علمی واحد علوم و تحقیقات

پژوهشگر و عضو هیات علمی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی موفق به ابداع روشی برای اندازه گیری فلزات سنگین با طیف سنجی تحرک یونی شد.

یونس ولدبیگی عضو هیات علمی گروه شیمی این واحد در مورد این روش ابداعی به ایسکانیوز گفت: فلزات سنگین مانند جیوه، کادمیم و سرب برای سلامتی و محیط زیست مضر و خطر ناک هستند و همین امر نشان دهنده اهمیت اندازه گیری این فلزات در محیطهای مختلف است.
او ادامه داد: روش های مختلفی نظیر روش طیف سنجی جذب اتمی و روش ICP-MS از روشهای متداول برای اندازه گیری فلزات سنگین هستند. اما این روشها بسیار گرانقیمت بوده و عمده دستگاه های مرتبط با این روشها از کشورهای صاحب فناوری های آنها، وارد می شوند.
دکتر ولدبیگی با بیان اینکه هدف از انجام این پژوهش ابداع روشی ارزان قیمت با استفاده از تجهیزات ساخت داخل کشور بوده است، افزود: در این روش سعی بر آن بود که از یک طیف سنج تحرک یونی (IMS) به عنوان آشکارساز استفاده شود اما تبخیر نمکهای فلزات سنگین و بردن آن به فاز گازی و همچنین یونیزه کردن فلزات سنگین دو مشکل اساسی موجود بر سر این راه بودند.
او گفت: برای برطرف کردن این دو مشکل عمده، به منظور تبخیر فلزات سنگین بکارگیری یک فیلامان که با منبع تغذیه داغ می شد در دستور کار قرار گرفت، همچنین با استفاده از یون کلر در فاز گازی و اتصال آن به فلزات سنگین توانستیم این فلزات را یونیزه کنیم.
عضو هیأت علمی واحد علوم و تحقیقات سادگی کار با دستگاه طیف سنج تحرک یونی، ارزان بودن و ساخت آن در داخل کشور را مزیت روش ابداعی اندازه گیری فلزات سنگین با طیف سنجی تحرک یونی بیان کرد و ادامه داد: از این روش می تواند در صنعت آب و فاضلاب، صنایع و معادن، محیط زیست و همچنین در مراکز و آزمایشگاه های تحقیقاتی استفاده کرد.
به گفته دکتر ولدبیگی، دستگاه مرتبط با روش اندازه گیری فلزات سنگین با طیف سنجی تحرک یونی، در داخل کشور و توسط شرکت دانش بنیان تاف فناور پارس طراحی و ساخته می شود که می تواند از خروج ارز از کشور جلوگیری کند.
او با اشاره به چاپ نتایج این پژوهش در مجله ی معتبر Analytical Chemistry گفت: جزییات این روش ونتایج آنرا می توانید در آدرس الکترونیکیhttp://pubs.acs.org/doi/abs/10.1021/acs.analchem.6b01664 مشاهده نمایید.
لازم به ذکر است دکتر یونس ولدبیگی پژوهشگر و عضو هیأت علمی واحد علوم و تحقیقات با همکاری دکتر محمود تبریزچی استاد دانشگاه صنعتی اصفهان و دکتر وحیده ایل بیگی پژوهشگر پسادکترای دانشگاه صنعتی اصفهان موفق به ابداع این روش برای اندازه گیری فلزات سنگین با طیف سنجی تحرک یونی شده است. ‌

20101

کد خبر: 674732

وب گردی

وب گردی