مدیرعامل سازمان انتقال خون:به سوی تمرکز گرایی و صنعتی شدن تولید پلاسما حرکت کنیم

امروز ،سی و یکمین اجلاس مدیران انتقال خون کشور با سخنان مدیرعامل سازمان در تبریز آغاز شد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از وبدا ،دکتر علی اکبر پور فتح اله در مراسم آغازین سی و یکمین اجلاس ، ایجاد رفتار سازمانی را یکی از اهداف مهم سازمان ها در دنیا دانست و گفت: سازمان انتقال خون نیز تلاش می کند با برگزاری دوره ها و نشست ها این رفتار را در بین همکاران نهادینه کند.

او در ادامه افزود: خیلی مهم است که همکاران در درون سازمان دیده شوند. دیده شدن تلاش و فعالیت همکاران باعث ایجاد انگیزه در آنها شده و تلاش آنها را دو چندان می کند.

دکتر پور فتح اله ادامه داد: در واقع تلاش ما این است که تمامی برنامه ها و اهداف سازمان را به نقطه صعودی غیرقا بل برگشت برسانیم و تنها راه دستیابی به این مهم حرکت در یک جهت و یک راستا و مثبت بودن برآیند نیروها در داخل سازمان کوتاه ترین و موثرترین راه برای رسیدن به این هدف است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون با تاکید بر اینکه متمرکز سازی فعالیت ها در سازمان انتقال خون بحث بسیار مهمی است،گفت: باید تلاش کنیم این کار را به بهترین نحو انجام دهیم زیرا این روش اقتصادی، منطقی و عقلانی است. ما می توانیم به جای انجام آزمایشها در 34 مرکز، مانند بسیاری از کشور های پیشرفته همچون کانادا و آمریکا تنها در 6یا 7 مرکز این آزمایش ها را انجام دهیم که بسیار اقتصادی و علمی است.

او همچنین واگذاری خدمت به شرکت های خصوصی را یکی از راههای مهم صرفه جویی دانست و گفت :تولید فراورده در 91 مرکز و صرف هزینه برای تجهیزات و نیروی انسانی مقرون به صرفه نیست در مرحله اول برای حل این مشکل باید به سوی تمرکز گرایی و صنعتی شدن تولید پلاسما حرکت کنیم. مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور همچنین مشارکت دادن بخش های خصوصی در این باره را بسیار مفید و اقتصادی دانست.

دکتر پور فتح اله افزود: بهتر است تمامی نیازهای آموزشی ما از درون سازمان تامین شود و مدیران باید بتوانند از مهارت ها و توانمندی های همه همکاران سازمان انتقال خون در سراسر ایران استفاده کنند شناسایی و پرورش نیروهای مستعد به عهده مدیران می باشد.

او با ذکر اینکه یکی از کارهای جدیدی که در سازمان انتقال خون برای اولین بار انجام شد ممیزی استانهای مختلف توسط نیروهای آموزش دیده داخل سازمان است ،گفت: تعلیم و تربیت نیروهای ارزیابی کننده ، ماهر و متخصص از وظایف مهم حوزه های کنترل کیفی و تضمین کیفیت است که باید به آن اهتمام ورزید.

مدیرعامل سازمان انتقال خون اهدا کنندگان را سرمایه های اصلی سازمان انتقال خون دانست و گفت: باید به بخش اهدا نگاه ویژه ای داشته باشیم.

او افزود: پرسنل و پزشکان شاغل در بخش اهدا باید از اطلاعات علمی در حوزه روانشناسی و رفتار سازمانی برخوردار بوده تا بهترین رفتار را با اهدا کنندگان داشته باشند. همه این همکاران در سازمان انتقال خون باید بدانند سنگ بنای این سازمان اهدا کنندگان هستند و برخورد و رفتار مناسب با کسانی که بدون کوچک ترین چشم داشت مادی خون خود را اهدا می کنند بسیار مهم و قابل توجه است. توجه به مسایل عاطفی و احساسی در اهداکنندگان و پرسنل اهدا بسیار ضروری است.

دکتر پور فتح اله ایجاد مراکز جامع اهدای خون در سراسر کشور را یکی دیگر از اهداف سازمانی اعلام کرد و گفت: در این مراکز علاوه بر اهدای خون کامل اهدای پلاکت و اهدای پلاسما هم انجام می شود و این مراکز نقش فرهنگ سازی را نیز در میان اهداکنندگان ایفا می کنند. ترویج فرهنگ اهدای پلاسما و پلاکت می تواند جمع بیشتری از مردم کشور را به خیل عظیم اهدا کنندگان پیوند دهد .

دکتر پور فتح اله پذیره نویسی سلولهای بنیادی را بسیار مهم دانست و گفت: برآوردهای اولیه ما نشان می دهد با داشتن صد هزار نفر اهدا کننده، پنجاه درصد از نیاز کشور به سلولهای بنیادی برطرف می شود و اگر بتوانیم بانک سلول های ایران را به بانک جهانی پیوند دهیم 100 در صد نیاز کشور برطرف می شود.

او افزود: اما باید در نظر داشت هر تبادل سلول بیش 27 هزار دلار هزینه دارد و به نفع کشور است با گسترش شبکه اهدای سلول های بنیادی 100 درصد نیازمان از داخل تامین شود.

او از دستور وزیر بهداشت برای تامین منابع مالی جهت انجام HLA تایپینگ برای سلول های بنیادی قدردانی و تاکید کرد :در شرایط پسا برجام ، این امر فرصتی را فراهم می کند که گام مهمی در راستای نظر مقام معظم رهبری برای اقدام عملی در خصوص اقتصاد مقاومتی صورت گیرد.

دکتر پورفتح اله با اشاره به اهدای سلول های بنیادی خون بند ناف گفت: در واقع انجام این کار از طریق مراکز خصوصی علاوه بر هزینه مالی سنگین بر روی دوش خانواده ها به نوعی باعث ایجاد استرس و اضطراب در خانواده های کم درآمد می شود به گفته دکتر پور فتح اله انجام این کار در کشورهایی مانند آمریکا توسط بخش های خصوصی نوعی تبعیض نژادی شناخته شده است

او همچنین افزود: اهدای خون بند ناف در بعضی از موارد مانند قومیت های خاص که ممکن است اهدای سلول های بنیادی نداشته باشند مفید به نظر می رسد.

گفتنی است سی و یکمین اجلاس مدیران انتقال خون کشور صبح امروز در تبریز با حضور مدیر عامل و مدیران ارشد ستادی و استانی آغاز شد و تا بعد از ظهر فردا یکشنبه 14 شهریور ادامه خواهد داشت.

20106

کد خبر: 674752

وب گردی

وب گردی