آیت الله مصباح یزدی: یک جامعه،برتری‌طلب استکباری می‌شود و به دنبال استعمار دیگر جوامع است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: یکی از دلایل تحولات، روحیه برتری‌طلبی انسان‌هاست که قرآن نیز با نمونه‌هایی همچون فرعون به آن اشاره می‌کند و بعضاً این برتری‌طلبی نمود فردی دارد که گاهی نمود اجتماعی نیز می‌یابد؛ یعنی یک جامعه، برتری‌طلب و استکباری می‌شود و به دنبال استعمار دیگر جوامع است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی در دیدار با مسئولان بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران بزرگ با تأکید بر رشد جنبش دانشجویی اظهار کرد: عامل حرکت در فعالیت‌های دانشجویی در طول سال‌های فعالیت این جنبش‌ عوامل احساسی و عاطفی بوده است که گاهی اوج گرفته و گاهی فرو می‌نشیند اما امروز به نظر می‌رسد جنبش دانشجویی به حدی از رشد رسیده است که تابع محض احساسات نیست و در مرحله تعقل و تفکر قرار دارد.

وی افزود: امروز بشترین عامل در برانگیختگی دانشجویان و پژوهشگران ما عامل عقلانی است و جوانان پیش از آن‌که تحت‌تأثیر عوامل احساسی قرار بگیرند، به دنبال کشف حقیقت و اطلاع از دلایل امور و وظایف خود هستند که این نشان‌گر تکامل دانشجویان و رشد چشم‌گیر جنبش دانشجویی است که بسیار امیدآفرین است.

مصباح یزدی در ادامه با اشاره به تحولات اجتماعی و عوامل آن از نظر جامعه‌شناختی اظهار کرد: تحولات اجتماعی، اختصاص به نژاد و اقلیم و دین و مذهب خاصی نداشته و ندارد و تاریخ نیز نشان می‌دهد از زمان تشکیل جوامع، همیشه این تحولات وجود داشته‌اند.

وی یادآور شد: یکی از دلایل این تحولات، روحیه برتری‌طلبی انسان‌هاست که قرآن نیز با نمونه‌هایی همچون فرعون به آن اشاره می‌کند و بعضاً این برتری‌طلبی نمود فردی دارد که گاهی نمود اجتماعی نیز می‌یابد؛ یعنی یک جامعه، برتری‌طلب و استکباری می‌شود و به دنبال استعمار دیگر جوامع است.

رئیس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) با بیان این‌که آمریکا فرعون زمان است، افزود: ادعایی که آن روز فرعون نسبت به جامعه خود داشت که خود را خدا می‌خواند، امروز آمریکا و قدرت‌مندان آمریکایی آن ادعا را دارند و خود را کدخدای جهان می‌دانند.

مصباح یزدی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: زندگی انسان هرچه هم طولانی باشد، به نسبت عمر نامتناهی که در پیش دارد بسیار اندک است و به همین دلیل مدتی که انسان در این دنیا زندگی می‌کند، بی‌شباهت به ساعت امتحانی نیست که نتیجه آن تا ده‌ها سال در زندگی‌مان اثر می‌گذارد.

این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پایان گفت: ما وظیفه داریم در این چند روزه دنیا سعی کنیم به بهترین نحو امتحان‌مان را بدهیم و اگر توانستیم به دیگران کمک کنیم که آن‌ها هم در امتحان خود موفق باشند، یا اگر کسانی قصد صدمه‌زدن به دیگران و خراب‌کردن امتحان آن‌ها را داشتند، از صدمات‌شان جلوگیری کنیم.

203/201

کد خبر: 674762

وب گردی

وب گردی