اهمیت مداخلات دارویی و روانپزشکی در موفقیت درمان ترک اعتیاد

به همان اندازه که مداخلات درمان های زیستی و دارویی در درمان ترک اعتیاد اهمیت دارد مداخلات غیر دارویی و روانپزشکی نیز در درمان این بیماران اهمیت دارد و بدون این موارد  درمان موفق نخواهد بود.    

به گزارش ایسکانیوز، دکتر رضا دانشمند روانپزشک ؛ عضو مرکز تحقیقات اعتیاد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و دبیر بخش مقالات بین المللی دهمین کنگره دانش اعتیاد که از 24 تا 26 شهریور ماه جای در مرکز همایش های رازی تهران برگزار می شود با اعلام این خبر گفت :درصد بسیار بالایی از افرادی که مصرف کننده مواد هستند سابقه اختلالات روانپزشکی دارند و مفهوم اختلالات روانپزشکی مفهوم متفاوتی است .

او گفت :در خیلی از موارد علت گرایش افراد به مصرف مواد ، ناهنجاریهای خلقی و هیجانی عدم توانایی در مدیریت و کنترل هیجان و یا اختلالات رفتاری مانند افسردگی ، اضطراب ، بی ثباتی در هیجان و خلق و خو است .

دانشمند منظور از عامل یا همراه در افرادی که مواد مصرف می کنند را اینگونه تشریح کرد و گفت : به عنوان مثال عامل یا همراه گاه می تواند در کسانی که مواد مصرف می کنند به این صورت باشد که افسردگی فرد را به سمت مصرف گرایش دهد و گاه ممکن است افسردگی وجود داشته باشد ودر مصرف فرد تاثیر گذار باشد .

او در ادامه گفت : اگر فقط به کنترل مصرف مواد و درمان اعتیاد فرد توجه کنیم واختلالات روانیشان را مدنظر قرار ندهیم هرگز در درمان آنها موفق نخواهیم بود و به همان اندازه که مداخلات درمانهای زیستی و دارویی در درمان این بیماران اهمیت دارد مداخلات غیر دارویی و روانپزشکی هم بسیار اهمیت دارد و بدون اینها درمان موفق نخواهد بود.

دبیر بخش مقالات بین المللی دهمین کنگره دانش اعتیاد این کنگره را مهمترین و بزرگترین گردهمایی کارشناسان و اندیشمندان در حوزه اعتیاد دانست و گفت : محورهای وسیعی در زمینه علوم پایه ، تازه های عصب شناختی ، مطالعات حیوانی چه در حوزه بالینی و پیشگیری ، مداخلات درمانی جدید ، رویکرد به درما ن و عوارض و شناخت مواد ، مداخلات کاهش آسیب و رویکردهای روانی و اجتماعی که تمام این موارد به صورت سخنرانی و پنل در کنگره ارائه می شود .

او محورهای خاص در این کنگره را شامل اعتیاد در کودکان ، اعتیاد در زنان ، اعتیاد دربیماران جسمی و روانپزشکی اعلام کرد .

دانشمند گفت : این کنگره حدود 3 هزار مخاطب دارد و 1000 مقاله و 40 پنل تخصصی با گرایشهای مختلف و حدود 15 نفر از اساتید برجسته خارجی از سازمان بهداشت جهانی ومراکز بین المللی در حوزه علمی و عملی از داخل و خارج کشور در ا ین کنگره حضور خواهند داشت

او گفت : ایران جز کشورهایی است که در حوزه دانش اعتیاد در جهان پیشرو است و از نظر علمی جایگاه برجسته ای دارد و قطعا وجود همچین کنگره بین المللی در منطقه به عنوان یک موقعیت برجسته می تواند کاریزمای ایران در فیلد اعتیاد باشد .

او گفت : قرار است در این کنگره تازه های علمی بحث و بررسی شود و از دل این تازه ها و سخنرانیها موضوعات به روز به گوش مسئولین برسد و تصمیم گیریها و سیاست گذاری ها در حوزه اعتیاد انجام شود .

20106

کد خبر: 674793

وب گردی

وب گردی