فرهنگسازی تنها راه نجات از بحران کم آبی است/مردم در مقابل تذکر تدافعی برخورد می کنند

شاید هنوز هم عده زیادی از ما ، کمبود آب را جدی نگرفته ایم شاید هم تبلیغات فراوان برای صرفه جویی در مصرف آب نتیجه معکوس داده و عده ای باورشان نمی شود که ذخایر آبی کشورمحدود است و در حال تمام شدن و گاه که تابلوی تبلیغ را می بینند زیرلب غرولندی می کنند که یعنی آب هم مصرف نکنیم؟خب یک باره بگویید برویم بمیریم دیگر ...

زهره حاجیان- مصرف بی رویه منابع آبی از یک طرف و عدم اطلاع رسانی صحیح مسئولان و مدیران شهری از طرفی دیگرو بارش های کم و خشکسالی باعث ازبین رفتن آب و ذخایر آبی شده است و فصل گرما و کم آبی و استفاده غیر اصولی برخی ازمردم از منابع و ذخایر آبی بهانه ای بود که با چند نفر از رهگذران صحبت کنیم و نظرات و راهکارهای آنها را در این مورد بپرسیم.

مردم در مقابل تذکر تدافعی برخورد می کنند

جعفر اعزامی ،راننده تاکسی است او در مورد کم آبی و مصرف بی رویه برخی از شهروندان می گوید: ساختمانی در حال ساخت در نزدیکی میدان ونک وجود دارد که از 3 لوله بسیار بزرگ از صبح تا بعد از ظهرآب، هدر می رود. فکر می کنم که این آب از چاه یا قنات باشد و دولت هم نظارتی روی این موضوع ندارد و بهتر است مردم خودشان به فکر حل موضوع باشند، چون مسئولان پیگیر نیستند.

از او می پرسم اگر کسی را در حین استفاده بی رویه آب ببینید تذکرمی دهید؟ می گوید:مردم در مقابل تذکر تدافعی برخورد می کنند و من سعی می کنم تذکر ندهم و از کنارش عبور کنم اما گاهی واقعا نمی شود تحمل کرد در این مواقع سعی می کنم پیشنهاد بدهم تا آب کمتری مصرف کنند و فکر می کنم مسئولان باید در این زمینه فرهنگسازی کنند.

اعزامی می گوید : باید سعی کنیم تا کسی که آب را هدر می دهد متوجه شود که کار درستی انجام نمی دهد و آب تنها متعلق به او نیست و نمی تواند هر طور بخواهد استفاده کند وبرای اینکارصدا و سیما باید اطلاع رسانی و فرهنگسازی کند و ما باید خودمان سعی کنیم که هوای همدیگر را داشته باشیم و به کسی که ببینیم نابجا مصرف می کند توضیح دهیم.

برخی از مردم رعایت نمی کنند!

سید علی حامدی مدیر بازنشسته معتقد است بیشتر مردم می دانند که آب جزء لاینفک زندگی شان است و در بعضی از مناطق دنیا مردم با مصیبت بی آبی مواجه هستند اما متاسفانه هنوز عده ای با اینکه می توانند با مبلغ ناچیزی ماشین خود را به کارواش ببرند اما با آب شرب می شویند و حق عده زیادی از شهروندان را ضایع می کنند.

او با اشاره به اینکه در چند سال اخیربارش کمتر شده و سفره های زیرزمینی اشباع نیستند تا بتوانند جوابگوی مصرف مردم به خصوص در کلانشهرها باشند می گوید: در برخی از مناطق چاه هایی بدون مجوز حفر شده که دولت باید آنها را ممهور کند تا بخشی از مشکل آب حل شود.

این مدیر بازنشسته می گوید. در کشورهای پیشرفته اول فرهنگسازی می شود و بعد تکنولوژی وارد می شود اما در ایران تکنولوژی آمده اما فرهنگسازی نشده آب هم جزو این مسایل است و در جایی خوانده ام که در ژاپن دو نوع هدایت برای آب دارند یکی آب مصرفی حمام و شستشو و دیگری آب شرب اما در اینجا یک لوله برای همه مصارف وجود دارد. ما باید به فکر نسل های آینده باشیم چون آنها حق حیات دارند و نیاید روزی که مانند کشورهای حوزه خلیج فارس وارد کننده آب شویم.

همه ما در مقابل هم مسئولیم

به اعتقاد امید رحیمی مدرس دانشگاه باید محترمانه به کسی که بی رویه آب مصرف می کند تذکر داد چرا که همه ما در مقابل هم مسئولیم من در مقابل خانواده ام و حتی بچه های من به من تذکر بدهند. همه جا در اداره، مدرسه و... درقبال هم مسئول هستیم باید جاهایی که مصرف زیاد دارند به مسئولان معرفی شود و ترفندهایی برای این کار بگذارند و حتما باید به صورت جدی از جاهایی که مصرف بی رویه دارند خسارت گرفته شود و فرقی بین خانواده های کم مصرف و پر مصرف باید وجود داشته باشد.

رحیمی می گوید:متأسفانه برای هر چیزی کلاس می گذاریم اما برای مصرف آب این اتفاق نمی افتد و باید مسئولان مقداری از ریخت و پاش ها را کم کرده و در عوض کلاس هایی برای شهروندان بگذارند و مطمئن باشید که مردم استقبال می کنند.

فرهنگسازی تنها راه نجات از بحران کم آبی است

محمدغلامزاده کارشناس ارشد جامعه شناسی معتقد است فرهنگسازی تنها راه نجات از بحران کم آبی است اما متاسفانه فرهنگسازی و اطلاع رسانی به شکل کامل و هدفمند انجام نمی شود و انگار برنامه مدونی هم برای برون رفت از این بحران وجود ندارد.

او ادامه می دهد:درست است که یکی دو هفته تا پایان فصل گرما باقی مانده و مصرف کولرها کمتر خواهد شد اما ما باید استفاده درست از منابع آبی را بیاموزیم و این امکان پذیر نیست مگر با همکاری مسئولان در حوزه آموزش و فرهنگسازی.

105105

کد خبر: 674898

وب گردی

وب گردی