درمان زخم معده از طریق مبارزه میکروبی

میرهادی طاهری گفت:امروزه زخم‌های معده و اثنی عشر از بیماری‌های شایع طبی محسوب می‌شوند،طبعأ هر روشی که به درمان کمک کند باید مورد استفاده قرار گیرد و باید به آن شدیدأ توجه کرد.

به گزارش ایسکانیوز، متخصص بیماری‌های داخلی و عضو هیات علمی و استادیار دانشگاه آزاد اسلامی بابل با توجه به وفور و فراوانی عفونت میکروبی معده در جامعه بیان کرد: از آنجایی که عامل اصلی ایجاد زخم‌های پپتیک(معده و اثنی عشر) میکروب هلیکوباکترپیلوری است، بنابراین هر عاملی را که در حذف این میکروب و در نتیجه درمان زخم‌های پپتیک موثر واقع شود، باید مد نظر قرار داد.

عضو هیأت علمی واحد بابل خاطرنشان کرد: از جمله این راه‌ها استفاده از شیوه‌های طبیعی همانند اصلاح مواد غذایی خوراکی و خوردن خورکی‌های خاص که خاصیت ضدمیکروبی دارند، است.

طاهری درباره اهمیت رژیم غذایی درمانی تأکید کرد: «عصاره‌ روغنی (افشره‌ خوراکی) گیاه شاه‌پسند لیمویی، پروپولیس، زنجبیل، کلم سفید، کلم بروکلی و زردچوبه از جمله مواد خوارکی هستند که اثرات ضد میکروب(باکتری،قارچ) داشته و در مقابله با آلودگی میکروبی معده می‌توانند موثر واقع شوند.

متخصص بیماری‌های داخلی با توجه به عناصر دیگر برای مقابله با هلیکوباکتری، افزود: برای مقابله با این باکتری بهترین راه افزایش مصرف مواد غذایی است که قدرت آنتی‌بیوتیکی بالایی دارند. در بین این مواد غذایی می‌توان از سیر، پیاز، گیاه سرخارگل یا اکیناسه، زنجبیل، آویشن، رزماری، نعنا و عسل نام برد.

عضو هیأت علمی واحد بابل ادامه داد: مواد غذایی حاوی پروبیوتیک‌ها که حاوی لاکتوباسیل و بیفیدوس هستند برای مقابله با این باکتری مناسبند. البته این مواد غذایی نمی‌توانند به طور مستقیم باعث نابودی این باکتری شوند اما به تخریب آن کمک می‌کنند. این مواد غذایی برای مقابله با سردرد، حالت تهوع صبحگاهی و سوءهاضمه نیز مفید هستند.

20101

کد خبر: 674958

وب گردی

وب گردی