ابلاغ آیین نامه جدید تشکل های مردم نهاد

مدیرکل دفتر مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست از ابلاغ آیین نامه جدید تشکل های مردم نهاد از سوی معاون اول رییس جمهور از ابلاغ آیین نامه جدید تشکل های مردم نهاد خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از مهر، محمد درویش مدیرکل دفتر مشارکتهای مردمی سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد: سرانجام پس از ۲۸ ماه جلسه ها و نشستهای متعدد و بحثهای کارشناسی دقیق و داغ، در ششمین روز شهریور، اسحاق جهانگیری آیین نامه جدید تشکلهای مردم نهاد را به وزارت کشور، وزارت تعاون، وزارت ورزش و جوانان، وزارت دادگستری، سازمان میراث، سازمان حفاظت محیط زیست و معاونت رییس جمهور در امور زنان و خانواده ابلاغ کرد.

درویش در تشریح ویژگی های آیین نامه جدید تشکلهای مردم نهاد گفت: در این آیین نامه که در ۳۹ ماده و ده صفحه تنظیم شده است، به شکلی پررنگ و قانونی، اجازه فعالیت به شبکه های استانی و ملی بدون لزوم دریافت پروانه فعالیت و ثبت تشکل داده شده است.

به گفته درویش، در این آیین نامه، نهادی موسوم به «شورای ملی توسعه و حمایت از تشکلها» در سه سطح ملی، استانی و شهرستان شکل گرفته و دبیرخانه آن در وزارت کشور، استانداری ها و فرمانداری ها خواهد بود (ماده ۶).

مدیرکل دفتر مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: سازمان های مردم نهاد مطلع باشند که بر اساس ماده ۱۴ این آیین نامه حداکثر ظرف یکماه دبیرخانه شورا باید درصورت رعایت ضوابط، اجازه تاسیس تشکل را صادر کند تا بقیه مراحل ثبت قانونی طی شود.

او در ادامه گفت: در ماده ۲۱ هم آمده که تقاضای ایجاد تشکلهای محلی توسط سه نفر و از طریق بخشداری ها به سهولت امکانپذیر است.

به گفته درویش علاوه بر شورا، در مواردی همچنان وزارت ورزش و جوانان و سازمان بهزیستی هم می توانند به صدور مجوز برای فعالیت سمن های خود بپردازند.

او گفت: دستورالعمل اجرایی این آیین نامه ظرف شش ماه با حضور نمایندگانی از وزارت تعاون، ورزش و جوانان و سازمان حفاظت محیط زیست نهایی خواهدشد.

درویش در پایان گفت تمامی تشکلها از جمله تشکل های محیط زیستی باید ظرف دو سال آینده، اقدام به تطبیق وضعیت خود با این آیین نامه کنند.

20104

کد خبر: 675233

وب گردی

وب گردی