آغاز به کارجشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان

بیست‌وسومین جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان با حضور هنرمندان، جوانان و مسؤولان استان کردستان در بهشت محمدی سنندج، با ادای احترام به شهدا آغاز شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی دفتر هنرهای تجسمی، در این مراسم هنرمندان و جوانان با نثار شاخه­‌ی گل به شهدای سنندج در سال‌های دفاع مقدس، ادای احترام کردند و یاد و خاطره‌­­ی شهدا را گرامی داشتند.

حجت­‌الاسلام رحیم جعفری - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان - در افتتاحیه­ این جشنواره خطاب به جوانان گفت: شما در سنی هستید که ممکن است بسیاری از اطلاعات درباره­ کردستان، بویژه در زمینه دفاع مقدس را نداشته باشید. سنندج شهر مجاهدت­‌های خاموش و فداکاری­‌های بزرگ است و بعید است نقطه­‌ای از خاک این شهر قطره خونی نچکیده باشد. در همه­ تپه­‌های اطراف شهر عملیات­‌هایی انجام شده و تمام شهر و اطراف آن مقدس و قدمگاه رزمندگان، جانبازان و شهداست و مقام رهبری این شهر را شهر هنر و فرهنگ و صفا و صمیمیت خوانده‌اند.

او اظهار کرد: هنر، گوهر گران‌بهایی است که خداوند برای تعالی جامعه و بشر تعبیه کرده و هنرمند، سرباز و فرمانده جریان هنری در جامعه است و هنرمندان لشگر معنوی، فکری و اندیشه‌­ای جامعه هستند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان ادامه داد: جوهره­‌ی گوهر هنر و رمز ماندگاری هنر، معنویت است که انسان را به سمت تعالی می‌برد و همیشه در تاریخ هنر و معنویت همراه بوده‌اند.

کارگاه­‌های بیست‌وسومین جشنواره­ ملی هنرهای تجسمی جوانان در رشته‌­های طراحی، نقاشی، خوشنویسی، نگارگری، حجم، کاریکاتور، عکاسی، ارتباط تصویری و تصویرسازی صبح امروز در مجتمع فرهنگی فجر سنندج آغاز شد.

هنرمندان شرکت‌کننده در رشته­ عکاسی در روز نخست از بخش مرکزی سنندج، بازار، عمارت خسروآباد، مسجد جامع، خانه کرد و آبیدر سنندج عکاسی می­‌کنند و روز سه‌شنبه برای عکاسی به روستای دولاب در نزدیکی سنندج می­‌روند. در رشته­‌ی کاریکاتور در بخش چهره، طراحی چهره­‌ی هادی ضیاالدینی و در بخش کاریکاتور موضوعی هنرمندان شرکت‌کننده با موضوع امنیت کار می­‌کنند. هنرمندان جوان شرکت‌کننده در رشته­‌ی ارتباط تصویری (پوستر) با موضوع دوستی و موضوع موسیقی کردستان طراحی می­‌کنند. رشته­‌ی طراحی و نقاشی جشنواره هنرهای تجسمی جوانان با موضوع آزاد و موضوع انسان در فضای معاصر و انتزاع برگزار می‌شود و «افسانه» موضوع رشته‌­ی تصویرگری جشنواره است. رشته‌های حجم با موضوع آزاد و نگارگری و خوشنویسی دیگر رشته­‌های جشنواره هستند.

بیست و سومین جشنواره­ی ملی هنرهای تجسمی جوانان تا 17 شهریورماه در سنندج ادامه دارد.

دو هنرمند در جشنواره تجسمی جوانان تجلیل می‌شوند

دو هنرمند کردستانی در اختتامیه بیست و سومین جشنواره­ ملی هنرهای تجسمی جوانان تجلیل می‌شوند.

هادی ضیاالدینی و احمد خلیلی­‌فرد دو هنرمند اهل سنندج هستند که در زمینه­ فعالیت حرفه‌ای هنرهای تجسمی و آموزش هنر سال­‌ها فعالیت کرده­‌اند. ضیا­الدینی علاوه بر آموزش هنر به جوانان در کردستان، نقش موثری در بنیان گرفتن آموزش دانشگاهی هنر در این استان دارد. او در فعالیت حرفه­‌ای مجسمه‌سازی دغدغه­‌ی تاریخ و فرهنگ ایران و کردستان و مفاخر فرهنگی، علمی، ادبی و هنری استان، مسائل انسانی و تحولات و رخدادهای اجتماعی ملی و جهانی را دارد و مجسمه‌های بسیاری را از مفاخر کردستان و به تاثیر از فجایع انسانی ساخته است. مجسمه‌­های ساخت ضیاالدینی علاوه بر سنندج در شهرهای مختلف ایران مانند تهران، اصفهان، قزوین و ... و همچنین شهرهای کشور عراق نصب شده و خیابانی در سنندج به نام این هنرمند است.

احمد خلیلی­‌فرد نیز سال‌هاست فعالیت حرفه­­‌ای و آموزشی هنری دارد و تا کنون نمایشگاه‌هایی از آثارش در داخل و خارج از کشور برگزار شده و ورک­‌شاپ­‌هایی نیز در کشورهای مختلف برپا کرده است. خلیلی­‌فرد عضو هیات علمی دانشگاه سوره و مدرس هنر در چند دانشگاه است و داوری و دبیری جشنواره­‌ها، نمایشگاه‌ها و بی‌ینال‌ها را نیز برعهده داشته است. دریافت مدال برنز و دیپلم افتخار تری­ینال (سه­‌سالانه) پاریس در سال 2002 و جایزه­ جشنواره جهانی هنر مقاومت از جوایز این هنرمند است.

508502

کد خبر: 675265

وب گردی

وب گردی