حسین نوش آبادی:صحنه بازگشت برای نادمان به جم رفته باز است/معاون حقوقی رئیس جمهور  در صورت ادامه یافتن توهین ها اقامه دعوا می کند

سی و دومین نشست مطبوعاتی سخنگوی وزارت ارشاد پیش از ظهر امروز برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، حسین نوش آبادی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد صبح امروز در سی و دومین جلسه نشت مطبوعاتی خود با خبرنگاران گفت: در ارتباط با خبری که در بعضی از رسانه ها دیده ام و آن شایعه تفاهم نامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دادستانی در مورد اجرای کنسرت های موسیقی و پذیرش شروط دادستانی لازم به توضیح است که هیچ گونه تفاهم نامه ای بین این دو نهاد در مورد کیفیت برگزاری کنسرت امضا نشده و آن را تکذیب می کنیم، البته عدم پذیرش برخی صحبت ها به معنی عدم همکاری نیست و برگزاری برنامه های فرهنگی تاکنون با همکاری نیروی انتظامی صورت گرفته است. ضمن اینکه وزارت فرهنگ وظیفه صدور مجوز و برگزاری برنامه های فرهنگی را خواهد داشت. امیدوارم بتوانیم با دادستانی به هماهنگی بیشتری دست پیدا کنیم. همچنین برای برگزاری برنامه ها نیازمند همکاری با دوستان در برگزاری هستیم. تعهداتی که برگزارکنندگان موسیقی قبل از اجرای برنامه می دهند نشان دهنده آن است که ما ناظر بر اجرای کنسرت ها هستیم و اجازه نمی دهیم که فضای سالم فرهنگی کشور دست خوش آسیب های فرهنگی و اخلاقی شود.

نوش آبادی درباره برخی اتهامات و توهین ها و رفتارهایی خلاف اخلاق که در روزهای گذشته به مقامات عالی رتبه کشور از جمله رئیس جمهور شده است گفت: توهین ها و رفتارهای خلاف اخلاق که در برخی رسانه ها شاهد آن هستیم که گاها با استفاده از کلمات زشت و رکیک همراه است و توهین شخصی تلقی نمی شود جرم عمومی است. عده ای بر این باورند که مدعی العموم باید به عنوان جرم این مساله را تحت پیگرد قرار دهد اما صرف نظر از جرم بودن این گونه رفتارها در برخی از رسانه ها نباید اجازه دهیم این گونه بی ادبی ها نهادینه شود چون فرهنگ کشور لطمه می خورد و برای جامعه سم مهلک خواهد بود.

او افزود: معاون محترم حقوقی رئیس جمهور هم اخیرا اعلام کرد که اگر این رفتار ادامه پیدا کند اقامه دعوا می کنند. من معتقدم برخی نمی خواهند این واقعیت را بپذیرند که رئیس جمهور پس از مقام معظم رهبری عالی ترین مقام رسمی کشور است ما نگرانیم که برخی به همین راحتی به یکی از عالی ترین مقام های کشور توهین کنند هرچند که خود شخص رئیس جمهور اصراری به پیگیری این موارد ندارند اما مقامات ذی ربط باید به مسایل ورود پیدا کنند.

سخنگوی وزیر ارشاد درباره خبر ممنوع التصویری جهانگیر کوثری، رخشان بنی اعتماد و باران کوثری که در روزهای گذشته در رسانه ها منتشر شده بیان کرد: اگر این خبر صحت داشته باشد ارتباطی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ندارد و به سازمان صدا و سیما مربوط می شود زیرا از طرف وزارت ارشاد هیچ گونه تصمیمی مبنی بر ممنوع التصویری شخصی صادر نشده است.

نوش آبادی با اشاره به اعتبارات بخش تئاتر در سال 95 گفت: امسال خوشبختانه اعتبارات این بخش رشد خوبی داشته درواقع بیش از 50 درصد رشد بودجه داشته ایم هم دولت و هم مجلس اهتمام ویژه ای برای افزایش اعتبارات هنرهای نمایشی داشته اند و در دو سه سال گذشته شاهد تحول در زمینه هنرهای نمایشی هستیم هم به لحاظ سخت افزاری و همچنین در اختیار گذاشتن سالن های چند منظوره برای اجرای تئاتر.

او افزود: اما در بحث بودجه و اعتبارات پیگیری هایی که در چند سال اخیر شخص وزیر داشتند به این نتیجه رسیدیم که برای دولت این موضوع اهمیت ویژه ی دارد تا آنجا که مقامات دولتی هم در سالن های سینما و تئاتر حضور پیدا می کنند. رشد خوبی را هم به لحاظ فضاهای محیطی و هم افزایش بودجه داشته ایم. البته اگر تاکنون این بودجه به استان ها و سایر مکان هایی که قرار است از این بودجه استفاده کنند نرسیده است به این معنی نیست که اعتبار آن تامین نشده بلکه انتقال این بودجه به کندی صورت گرفته است. لازم به توضیح است که هر چند که در این بخش افزایش بودجه داشته ایم اما این اعتبارات پاسخگوی مشکلات این بخش نیست.

نوش آبادی ادامه داد: سالن تئاتر شهر بالغ بر 20 میلیارد تومان تاکنون هزینه داشته است اما برای بازسازی این مجموعه کافی نبوده و در ادامه سالن اصلی تئاتر شهر هم برای بازسازی و نوسازی مورد بررسی قرار گرفته است.

حسین نوش آبادی درمورد عقب نشینی دولت از برنامه هایی که دارد گفت: دولت از برنامه های خود عقب نشینی نکرده است علی رغم برخی تنگ نظری های موجود ما متناسب با شرایط کنونی کشور حضور خود را در مجامع جهانی افزایش داده ایم و اجرای برنامه های متنوع در کل کشور و درگیر کردن همه بخش ها با حوزه فرهنگی از برنامه هایی بوده که دولت از سال اول روی کار آمدن دولت تدبیر و امید به آن پرداخته است. دولت به شعارها و وعده های خود عمل کرده و خواهد کرد و وعده های این دولت جدا از مواضع انقلاب نیست.

او ادامه داد: دعوت از کسانی که از حضور در عرصه های فرهنگی دور مانده بودند و به دلیل برخی از سختگیری ها امکان فعالیت نداشتند یکی از برنامه هایی بود که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در طول این سه سال به آن دست پیدا کرده است.برای ما اولویت کسانی هستند که معتقد به انقلاب و نظام هستند برای رسیدن به تمدن اسلامی ایرانی ما هم از جمله دستگاه هایی هستیم که به این موضوع اعتقاد داریم البته انتقاداتی هم ممکن است در این مسیر وجود داشته باشد. چون هیچ کس بی نیاز از انتقاد نیست.

نوش آبادی درباره حضور فرهنگی ایران در کشورهای دیگر و تعاملات فرهنگی با دیگر کشورها گفت: رفع تحریم ها در بخش های مختلف فضا را برای فعالیت با کار در دنیا بیشتر به وجود آورده است در سال های اخیر توانستیم با بسیاری از کشورهای دنیا ارتباط برقرار کنیم اعزام هنرمندان به هفته های فرهنگی در کشورهای دیگر و رفت و آمدهایی که به وجود آمده است همه به خاطر شرایطی است که در کشور به وجود آمده منتها بدعهدی طرف مقابل مارا از رسیدن به شرایط مطلوب دور کرده است از هر روزنه و هر ظرفیتی برای ارتباط فرهنگی با جوامع جهانی استفاده می کنیم.

او ادامه داد: بسیاری از مخالفین جمهوری اسلامی مایل نیستند حضور ایران در دنیا مطرح و پررنگ شود صهیونیست ها از این موضوع ناراحت هستند اما نباید به این حرف ها گوش دهیم.

سخنگوی وزارت فرهنگی و ارشاد اسلامی درباره مسدود شدن چند سایت ازجمله خبرگزاری برنا و موج در روز گذشته اعلام کرد این تصمیم را کمیته شورای عالی فضای مجازی نگرفته است درواقع مقامات قضایی حکم فیلتر این دو سایت را صادر کرده اند و کمیته هم حکم دادستانی را به بخش مربوط اعلام کرده است. با استناد به ماده 23 قانون جرایم رایانه ای ارائه دهنده خدمات میزبانی به محض دریافت دستور کمیته مصادیق مجرمانه سریعا باید به مورد رسیدگی کرده و براساس این قانون مقام قضایی می تواند سایت را مسدود کند.

وی افزود: براساس قانون جرایم رایانه ای بعضی از اتفاقات که در ادامه خواهم گفت جرم تلقی می شود؛ دسترسی غیرمجاز به داده ها، شنود غیرمجاز محتوای در حال ارسال، جاسوسی و شنود محتوای در حال ارسال که افشای آنها به امنیت ملی لطمه بزنند، جعل رایانه ای و تخریب در داده ها، سرقت و کلاهبرداری رایانه ای، تولید، انتشار و ذخیره محتویات مستهجن. اینها از مواردی هستند که مقام قضایی می تواند جهت فیلتر کردن سایت اقدام کند. اما در رابطه این دو خبرگزاری باید بگویم که ما هیچ نقشی نداشتیم و درواقع این امر به طور مستقیم توسط مقام قضایی انجام شده و کمیته تعیین مصادق مجرمانه حکم نهایی را ابلاغ کرده است.

حسین نوش آبادی در پایان درباره کم شدن تولید فیلم های فاخر در کشور گفت: تولید فیلم های فاخر در کشور کم شده است زیرا ساخت این فیلم ها زمانی طولانی و سرمایه های مادی فراوانی را نیازمند است. سرمایه گذار خصوصی در این بخش کم داریم هرچند که بخشی از اعتبارات ما برای تولید فیلم فاخر در نظر گرفته شده است و اگر سرمایه گذار خصوصی تمایل به ساخت فیلم فاخر داشته باشد از این اعتبارات در اختیار او قرار خواهیم داد.

او ادامه داد: با توجه به فعال شدن چرخه سینما و استقبال مردم برای رفتن به سالن های سینما حتی فیلم های سخیف هم در کشور مورد اقبال عمومی قرار می گیرند درواقع مردم از وقت و سرمایه خود برای حمایت از سینما و تئاتر مایه می گذارند بنابراین ما با تولید فیلم های فاخر در کشور موافق هستیم.

نوش آبادی در ادامه در مورد بازگشت عده ای از بازیگرانی که به شبکه جم پیوسته بودند گفت: خبرهایی به گوش می رسد که بسیاری از کسانی که در پی سراب حضور در فیلم های ماهواره ای رفته بودند عزم برگشت به کشور را پیدا کرده اند البته اگر بتوانند به این راحتی برگردند. به هر حال این صحنه برای نادمان باز است. البته هیچ منفعتی برای خود نتوانسته اند جز بدنامی به دست آورند و این می تواند درس عبرتی باشد برای دیگران. در روزهای آینده حتما خبرهایی از عزم بازگشت تعدادی از این بازیگران خواهد شد.

502502

کد خبر: 675353

وب گردی

وب گردی