پرتاب موشک های فالکون 9 از دو سکوی دیگر ادامه می یابد

انفجار اخیر راکت فالکون 9 خسارات شدیدی را به سکوی پرتاب «کیپ کاناورال» وارد ساخت، به گونه ای که پایگاه اصلی «اسپیس اکس» تا مدتی نسبتاً طولانی قادر به فعالیت نخواهد بود. در همین رابطه کمپانی مذکور اعلام کرده در زمان تعمیر و بازسازی این مرکز، قادر است موشک هایش را از دو سکوی دیگر، یکی در کالیفرنیا و دیگری در فلوریدا پرتاب نماید.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از دیجیاتو، نمی توان گفت که در برنامه کاری این شرکت خللی ایجاد نشده، زیرا سکوی پرتاب کالیفرنیا فقط قادر به اجرای برخی عملیات خاص است، و مرکز دوم فلوریدا نیز هنوز کاملاً آماده ارسال موشک به فضا نیست.

همان طور که می دانید انفجار موشک فالکون 9 در «Launch Complex 40» مرکز «کیپ» متعلق به نیروی هوایی ایالات متحده صورت گرفت، محلی که بیشترین پرتاب های اسپیس اکس از آنجا انجام می شد. بلا استفاده شدن این سکو به منزله ناتوانی کمپانی مذکور در اجرای برنامه سنگین سال جاری خواهد بود.

با این تفاسیر، تنها سکوی پرتاب عملیاتی در حال حاضر در پایگاه هوای «واندنبرگ» کالیفرنیا قرار دارد، اما قرار گرفتن این مرکز در سواحل غربی آمریکا، ارسال راکت ها را با محدودیت مواجه می سازد. در واقع از این سایت فقط می توان موشک هایی را به مدار قطبی زمین ارسال کرد.

گفتنی است در این مسیر، ماهواره ها از قطب های شمال یا جنوب زمین می گذرند، و موشک در مسیر پرتاب از روی اقیانوس می گذرد، بنابراین خطری متوجه ساکنین سرزمین های مجاور نخواهد بود.

اما اگر بخواهیم به ایستگاه فضایی بین المللی در مدارهای پایین زمین برسیم، یا ماهواره هایی را در مدار GTO قرار دهیم که مداری بیضوی در راستای خط استوای زمین هستند، نمی توان از مرکز «واندنبرگ» استفاده کرد. چون برای رسیدن به این مسیر باید موشک به سمت شرق پرتاب شود، و بنابراین از روی مناطق مسکونی خواهد گذشت.

به همین دلیل است که مرکز «Launch Complex 40» در ساحل شرقی آمریکا بهترین گزینه برای دسترسی به مدارهای پایینی زمین و GTO به شمار می رفت.

خوشبختانه اسپیس اکس در حال آماده سازی مرکز دیگری در «کیپ کاناورال» با نام «Launch Complex 39A» است که سکوی پرتاب قدیمی متعلق به فضاپیمای «آپولو» و «شاتل فضایی» به شمار می رود. این سایت به منظور پرتاب «فالکون هِوی» تغییر یافته که بزرگ ترین موشک شرکت فوق محسوب می گردد.

طبق اظهارات کمپانی پیشروی فضایی مورد بحث، آماده سازی سکوی مذکور تا ماه نوامبر (اواسط آبان ماه) طول می کشد، و بنابراین انتظار می رود هشت پرتاب زمان بندی شده برای سال جاری از جمله ارسال مجدد یکی از فالکون ها به فضا، کمی بیشتر از حد معمول طول بکشد.

20104

کد خبر: 675361

وب گردی

وب گردی