عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:دریافت وام ایران از روسیه اهداف سیاسی ندارد/ برای شکستن رکود باید سرمایه گذاری کرد

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم می گوید: دریافت وام از روسیه توسط ایران به هیچ وجه جنبه سیاسی و انتخاباتی ندارد و دولت می خواهد با این کار از فضای پسا برجام برای شکستن رکود استفاده کند.

محمد علی جمالی نوبندگانی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز با اشاره به برخی مخالفت ها با مصوبه مجلس درباره دریافت وام از روسیه و سیاسی و انتخاباتی دانستن آن در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سال 96 خاطرنشان کرد:در رابطه با پسا برجام و در راستای ایجاد ارتباطات اقتصادی ما با کشورها در عرصه بین الملل، کشورهای دیگر تقریبا 61 میلیارد دلار برای ما اعتبار باز کرده اند.

وی افزود: در این میان از سوی روسیه 5 میلیارد دلار برای ایران اعتبار در نظر گرفته شده است ، همچینن پس از روسیه، ژاپن و کره جنوبی بیشترین اعتبارها را برای ما باز کرده اند تا از این طریق بتوانند با ما داد و ستد داشته باشند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: اینگونه نیست که ما رفته باشیم درخواست کرده باشیم به ما وام بدهند، بلکه این وام نوعی باز کردن خط اعتباری برای ما محسوب می شود.

جمالی خاطرنشان کرد : در حال حاضر با کمبود نقدینگی شدیدی روبرو هستیم و به همین دلیل ممکن است تا کنون این شرایط پیش نیامده باشد اما الان این شرایط وجود دارد و دولت از سال 95 از پولی که به عنوان بودجه گرفته را صرف حقوق و دستمزد و یارانه ها می کند و تنها 20 هزار میلیارد آن را صرف کار های عمرانی و پروژه ها می کند و شرایط کشور شرایط حساسی است و هیچ گاه به این حد کشور دچار رکود نبوده است.

وی تصریح کرد: برای شکستن رکود سرمایه گذاری داخلی یا خارجی لازم است و الان پیمانکاران ما نیز از دولت طلب کارند و پولی برای سرمایه گذاری ندارند وگرنه ما اصلا دلمان نمی خواهد که بخواهیم از جایی استقراض کنیم.ضمن اینکه این یک اتفاق معمولی است و اهداف سیاسی ندارد بلکه شرایط و مقتضیات تعیین کننده است که در این زمان چگونه می توان دست به تامین منابع مالی کشور زد.

گفتنی است؛ محمدباقر نوبخت، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه اخیرا اعلام کرده است که اخذ وام از دولت روسیه موجب اجرای طرح‌های عمرانی و تملک دارایی سرمایه‌ای می‌شود، زیرا در شرایط کنونی حدود 2 هزار طرح ناتمام در کشور وجود دارد که برای اجرای آنها به 400 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

براین اساس به دولت اجازه داده می‌شود با رعایت سقف مقرر در تبصره 3 قانون بودجه سال 95 کل کشور تا مبلغ 5 میلیارد دلار وام از دولت روسیه برای طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای با اولویت‌های انرژی های نو، هسته‌ای، نیرو،‌ راه‌آهن، بزرگراه‌ها، سدها، شبکه‌های آبیاری و طرح‌های انتقال آب اخذ کند.

204/201

کد خبر: 675455

وب گردی

وب گردی