بحران جدید سیاسی در لبنان/ گفت وگوهای ملی تعلیق شد

بیست و سومین جلسه گفت وگوهای ملی لبنان با اعلام تعلیق گفت وگوها پایان یافت و طرحی که امید می رفت به حل پرونده های پیچیده این کشورمانند انتخاب رئیس جمهوری وتصویب قانون جدید انتخابات پارلمان کمک کند خود حالا زمینه ساز یک بحران جدید سیاسی در لبنان شده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا، در محافل سیاسی و رسانه ای لبنان تاکید شد که جلسه دیروز (دوشنبه) گفت وگوهای ملی درعین التینه مقر دوم ریاست مجلس لبنان، بسیار پرتنش بود و باید آن را شکست خورده توصیف کرد.
هرچند دفتر« نبیه بری» رئیس مجلس لبنان این ادعا را رد کرد اما اظهارات شرکت کنندگان در پایان این نشست و درمصاحبه با رسانه ها و تایید خبر تعلیق گفت وگوها نشان داد که دست کم جلسه ای آرام نبوده است.
گفت وگوهای تنش آمیز بین اعضای مسیحی مارونی و بیشترین مجادله هم میان « جبران باسیل» وزیر خارجه و رئیس حزب جریان آزاد ملی و « سلیمان فرنجیه» رئیس حزب جریان المرده صورت گرفت و آنها وزن سیاسی و پایگاه مردمی یکدیگر را در بین مسیحیان لبنان به هم گوشزد کردند.
در این جلسه که ژنرال « میشل عون» رئیس فراکسیون تغییر و اصلاح در پارلمان لبنان و « ولید جنبلاط» رئیس حزب دروزی سوسیالیست ترقیخواه غائب بودند قرار بود در باره منشور و میثاق ملی لبنان گفت وگو شود.
« علی فیاض» نماینده پارلمان و عضو هیات حزب الله در این گفت وگوها به خبرنگاران گفت: جبران باسیل سوالی بزرگ در باره میثاق ملی مطرح کرد اما جوابی نشنید و سپس مجادله بین او سلیمان فرنجیه شروع شد.
وی افزود: در پایان این مجادله ، جبران باسیل اعلام کرد که حزب جریان آزاد ملی مشارکت در گفت وگوهای ملی را تعلیق می کند و نبیه بری در پاسخ گفت که من از ابتدا گفته بودم هر گروهی از مذاکرات خارج شود من جلسه های گفت وگو را معلق می کنم.
در این رابطه روزنامه لبنانی الاخبار نوشت: گفت وگوهائی که قرار بود موسسه های رسمی مانند ریاست جمهوری ، دولت و پارلمان را نجات دهد حال خود به طرفی نیاز دارد تا آن را نجات دهد.
الاخبار افزود: اکنون تنها مانده « تمام سلام» نخست وزیر هم استعفا کند تا دیگر حتی یک تجمع دو نفری هم از گروه های سیاسی وجود نداشته باشد و لبنان با رکود کامل سیاسی مواجه شود و این در حالی است که همین الان دولت لبنان نیمه فعال است، پارلمان تعطیل است و قانونگذاری نمی کند و امکان انتخاب رئیس جمهوری هم وجود ندارد.
این روزنامه لبنانی خاطرنشان کرد: حزب جریان آزاد ملی هفته گذشته از تمایلش برای تحریم گفت وگوهای ملی خبر داده بود و جبران باسیل در جلسه دیروز حاضر شد تا این تصمیم را اعلام و آن را به صورت عملی اجرا کند.
براساس این گزارش، نبیه بری که در پایان هر جلسه گفت وگوهای ملی ، زمانی را برای جلسه بعدی انتخاب و اعلام می کرد، دیروز زمانی را مشخص و اعلام نکرد تا خبر تعلیق جلسه های گفت وگوی ملی تایید شود.
سلیمان فرنجیه در پاسخ به این سوال که آیا اختلاف شما و جبران باسیل به تعلیق جلسه های گفت وگوی ملی منجر شد؟، گفت: به نظرم این تصمیم قبل از شروع جلسه گرفته شده بود و جبران باسیل آمده بود تا این تصمیم را اعلام کند.
وی با بیان اینکه« تصور می کنم که مرحله آینده لبنان جدال آمیز باشد»، افزود: ما جایگاه و پایگاه حزب جریان آزاد ملی و دیگر ارکان سیاسی لبنان را به رسمیت می شناسیم و انتظار داریم دیگران هم موجودیت ما را به رسمیت بشناسند و بسیار بیشتر از 6 درصد آرای مردم را داریم.
فرنجیه در پاسخ به این سوال که آیا بتازگی با « سعدالحریری» رئیس حزب جریان المستقبل ملاقات کرده است؟، گفت: من برای صید به کانادا رفته بودم و 15 روز در طبیعت و زیر چادر بسر بردم و با سعدالحریری و هیچ طرف دیگری ملاقات نکرده ام.
رئیس حزب جریان المرده در پاسخ به این سوال که اگر حزب الله شرکت در جلسه دولت را تحریم کند، شما هم با آن همراهی می کنید؟، خاطرنشان کرد: این موضوع را با همپیمانان خود بویژه حزب الله بررسی می کنیم و بعد تصمیم می گیریم که گام بعدی چیست و البته در اصل ضد تعطیلی دولت هستیم.
اکنون نگاه ها به جلسه روز پنجشنبه دولت لبنان است که آیا برای بررسی 111 بندی که در دستور کار آن قرار دارد، تشکیل می شود و یا خیر؟
300300

کد خبر: 675478

وب گردی

وب گردی