صادقی: دولت عربستان  از برگزاری منظم حج عاجز است

سخنگوی فراکسیون حقوق بشر مجلس با انتقاد از اینکه عربستان تلاش داشته با انحصار مدیریت حج توسط رژیم داخلی خود برگزاری این مراسم را اداره کنند، گفت: می‌توان ناتوانی دولت عربستان در برگزاری حج را از طریق مجامع بین المللی به خصوص سازمان کنفرانس اسلامی مطرح و پیگیری کرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا محمود صادقی با اشاره به پیام مقام معظم رهبری به مسلمانان و حجاج اظهار کرد: مساله حج با توجه به ابعاد بین المللی که دارد در ایام معدودی میلیون‌ها نفر در یک نقطه برای انجام مراسم عبادی حج جمع می‌شوند اما رژیم عربستان در تلاش است تا بیشتر نگاه ملی و داخلی داشته باشد.

وی افزود: همواره بعد از انقلاب اسلامی این ایده مطرح بوده که مراسم حج به عنوان یک رویداد بین المللی میان مسلمانان و برای چاره اندیشی به منظور رفع مشکلات جهان اسلام مورد توجه قرار گیرد و سیاست ایران هم همیشه این بوده که از این رویداد برای رساندن چنین پیامی استفاده کند.

نماینده مردم تهران در مجلس اظهار کرد: کاملا مشخص است که عربستان صرفا به این مساله به عنوان یک امر داخلی نگاه می‌کند؛ در واقع تا به حال هم تلاش کرده با انحصار مدیریت حج به رژیم داخلی خود این مساله را اداره کند، در حالی که می‌تواند برای انجام مطلوب‌تر این امر از کشورهای مسلمان دیگر هم استفاده کند.

سخنگوی فراکسیون حقوق بشر مجلس با اشاره به اینکه هر ساله شاهد حوادثی در ایام حج بوده‌ایم اظهار کرد: به نظر می رسد می‌توان از طریق مجامع بین المللی به خصوص سازمان کنفرانس اسلامی بحث ناتوانی دولت عربستان در برگزاری حج را پیگیری کرد؛ ضمن اینکه این ایده هم مطرح بوده که شورایی بین دول اسلامی برای اداره مراسم حج تشکیل شود.

این عضو هیات رئیسه فراکسیون امید مجلس همچنین خاطر نشان کرد: به نظر می رسد دولت عربستان علی رغم همه تمهیداتی که هر سال برای انجام حج می اندیشد، از برگزاری منظم حج عاجز است.

وی با اشاره به اتفاقی که سال گذشته برای حجاج پیش آمد، گفت: می‌توان به این مساله از دو دیدگاه توجه کرد: یکی اینکه، سهل انگاری اتفاق افتاد و آنگونه که باید حجاج را در مسیرها به درستی هدایت می‌کردند انجام نشد. دیدگاه دیگر نیز این است که نوعی تبانی و توطئه پشت سر این مساله وجود دارد، که اگر اینگونه باشد مساله قابل تاملی است.

صادقی تصریح کرد: به هرحال، رهبری در پیام خود به خوبی وابستگی رژیم سعودی به قدرت های جهانی را بیان کردند. قدرت‌هایی که طی یکی دو سال اخیر با مقامات بی تجربه این کشور، حرکت های ضد ایرانی داشته اند و حتی مداخلاتی که اخیرا عربستان در قضیه حمایت از منافقین داشته نشان می دهد رژیم سعودی به خصوص حکام فعلی ضدیت عمیقی با جمهوری اسلامی ایران دارد.

205/201

کد خبر: 675548

وب گردی

وب گردی