حجت‌الاسلام مازنی درخصوص لغو کنسرت‌ها: نباید هرکس تریبون دارد برای خود استثنا ایجاد کند/این بحث ها جنبه سیاسی دارد

حجت الاسلام احمد مازنی گفت: اگر هر کسی صاحب تریبون باشد بگوید که من اجازه نمی دهم این کار در این استان انجام شود، این برای هر کسی مجوزی ایجاد می کند که از هر تریبونی بخواهد استثناها را ایجاد کند. ما نظرمان را گفتیم و به نظر می آید که حالا این بحث ها بیشتر جنبه سیاسی داشته باشد .

حجت الاسلام احمد مازنی نماینده مجلس و عضو کمیسیون فرهنگی که شب گذشته در کنسرت ناگفته شهرام ناظری و حافظ ناظری حضور یافته بود، در حاشیه این مراسم در پاسخ به ایسکانیوز درخصوص موضع گیری ائمه جمعه در قبال کنسرت ها گفت: همه ائمه جمعه یک نظر نداشتند، حالا بعضی از ائمه جمعه یک صحبتی داشتند و نظراتی داشتند که به نظر من این درست بود که اگر قرار بر این بود که در مشهد نباشد، کنسرت در جاهای دیگر هم نباید برگزار شود.

وی افزود: من هم می گویم اگر قرار است یک قانون استثنایی در یک جایی داشته باشد این استثنا به نظام اجتماعی آسیب می زند و ممکن است هرکسی برای یک کار دیگر هم اجرای یک قانونی را در منطقه مستثنی کند، هر کسی صاحب تریبون باشد بگوید که من اجازه نمی دهم این کار در این استان انجام شود، این برای هر کسی مجوزی ایجاد می کند که از هر تریبونی بخواهد استثناها را ایجاد کند. ما نظرمان را گفتیم و به نظر می آید که حالا این بحث ها بیشتر جنبه سیاسی داشته باشد که امیدواریم حل شود.

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر نظر شخصی او درخصوص موسیقی گفت: مرحوم دکتر شریعتی در مورد موسیقی می گویند که همچنان که شعر کلام موزون است موسیقی صدای موزون است. درباره شعر هم ما کلامی داریم که می گوید شعرا کسانی هستند که گمراهان از آن تبعیت می کنند بعد ادامه آیات می گوید شاعرانی که در مسیر ایمان و باورهای صحیح الهی حرکت می کنند. اگر شعر کلام موزون است می تواند یتبعهم الغاوون باشد یعنی وسیله و ابزار استبداد باشد، وسیله و ابزار زورگویی، غارت، انحراف باشد الا الذین آمنوا برای شعر مطرح است شعر می تواند وسیله باشد که مثلا دعبل خزاعی از امام رضا (ع) پیراهنش را به عنوان هدیه دریافت می کند.

این نماینده مجلس ادامه داد: در حوزه موسیقی هم همین طور است این صدای موزون اگر در خدمت خائنان به حرمین شریفین قرار بگیرد که به نام خادم حرمین شریفین به مهمانان خدا رحم نمی کنند، مثل آن شعری که در خدمت گمراهی خدا قرار می گیرد اما اگر این شعر موسیقی در خدمت رشد و تعالی باورهای مردم قرار بگیرد و برای آرامش مردم قرار بگیرد و درجهت سلامت روانی و اجتماعی از آن استفاده شود، می شود صدای موزونی که همان کلامی است که الا الذین آمنوا است. از نظر فتوا و نگاه فقهی هم ما تا قبل از انقلاب اسلامی نظرها و دیدگاه های مختلفی در همه حوزه ها داشتیم، امام خمینی در همه حوزه ها انقلاب کردند و یک اصلاحی را به عنوان مصلح ایجاد کردند. ما تعبیر نرم ترین و مصلح ترین انقلاب اسلامی را به کار می بریم، قبل از پیروزی شاخه های گل روی لوله تفنگ سربازان رژیم شاه می گذاشتند و بعد از پیروزی هم امام کل ارتش را عفو کردند و گفتند ارتش بخش مسلح ملت بوده به ملت پیوسته و بخشی از انقلاب است.

مازنی بیان کرد: حرکت اصلاحی را امام در همه زمینه ها داشتند، از جمله در نگاهشان به موسیقی. امروز من از آقای دعایی می خواندم ( آقای دعایی از معدود افرادی است که امام را می شناسد) ایشان می گفتند که امام اولین کسی بود که اجرای زنده موسیقی را در حضور خودشان اجازه دادند و در حضور ایشان اجرا شده است. بعضی از حضرات آقایونی که از شاگردان امام بودند نامه ای نوشتند و انتقاد کردند به بعضی از فیلم ها و سریال ها و اسم برده بودند مثلا سریال پاییز صحرا و بعضی از برنامه موسیقی را. حضرت امام رحمت الله در پاسخ نه تنها اینها را تایید کردند بلکه گفتند البته دقیق یادم نیست، نقل به مضمون می کنم، گفتند ما نباید نگران باشیم که بعضی از مقدس مابان احمق نسبت به ما چه تعبیر و نگاهی داشته باشند. پس حضرت امام مساله را حل کردند. ما باید مراقب باشیم که از آن چارچوبی که ایشان برای ما تعریف کردند در همه حیطه ها خارج نشویم.

وی در پایان اظهار داشت: هر جا ما از خط امام جدا شدیم دور شدیم و فاصله گرفتیم آسیب دیدیم، موسیقی هم یکی از آن موارد است. من فکر می کنم به عنوان یک طلبه و به عنوان یک فعال سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ما باید موسیقی سنتی را ترویج و تبلیغ کنیم و به عنوان بخشی از نیاز جامعه این را از مردم دریغ نکنیم و آن را سیاسی هم نکنیم که طوری شود که در منطقه ای از کشور قانون وضع کنیم برای ممنوعیت موسیقی و مردم را محروم کنیم.

502502

کد خبر: 675556

وب گردی

وب گردی