پر نشدن اوقات فراغت  و بیکاری  مهمترین عامل  اعتیاد

استادجامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبایی درباره اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر گفت: پرنشدن اوقات فراغت جوانان و بیکاری، نقش بسیار مهمی در گرایش به مصرف مواد مخدر دارد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از مهر ماه منیر افشنی افزود: البته تاکنون دولت اقدامات زیادی برای پر کردن اوقات فراغت جوانان و از بین بردن بیکاری انجام داده و در این رابطه تلاش زیادی کرده که البته تا حد مطلوب هم فاصله زیاد است.

او با تاکید بر اینکه در حال حاضر پر نشدن اوقات فراغت جوانان و بیکاری بر معتاد شدن بیشتر جوانان دامن می‌زند، گفت : مقابله با زمینه‌های گرایش به مصرف مواد مخدر در حیطه وظایف یک ارگان خاص نیست، ضعف قانونی و نوظهور بودن پدیده مواد صناعی سبب شده که نیروی انتظامی و قوه قضاییه در این زمینه موفق نباشند، بنابراین نمایندگان مجلس شورای مجلس باید برای مبارزه اجتماعی با مواد مخدر خارج از نوبت اقداماتی از جمله تصویب لایحه انجام دهند.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی در عین حال نقش اطلاع رسانی و آموزش به خانواده‌ها را نیز برای مقابله با اعتیاد مهم دانست و اضافه کرد: پیوند فکری و مشاوره‌ای والدین با فرزندان در هیچ‌یک از مراحل زندگی نباید قطع شود، اگر پدرها و مادرها فکر می‌کنند که جوانان بزرگ شده‌اند و می‌توانند بدون تکیه به آنها خود را در جامعه اداره کنند باید بدانند مشکلات وتهدیدکننده‌ها نیز در یک قواره نمی‌مانند و آنها نیز رشد می‌کنند.

افشنی تاکید کرد: اهمیت نقش خانواده، کارکرد خانواده، مدرسه و دانشگاه،پلیس، دستگاه قانونگذاری و دیگر مراجع ذی‌صلاح برای مبارزه اجتماعی با مواد مخدر صنعتی و شیمیایی مهم است و به موازات یکدیگر باید اقدامات پیشگیرانه و اساسی را انجام دهند.

او گفت: هر یک از نهادهای یاد شده در قبال جوانان وظایفی دارند که کمرنگ شدن این وظایف به پر رنگ شدن خطرات و تهدیدها می‌انجامد.

این استاد دانشگاه، ایجاد زمینه‌های فراوان اشتغال، فراهم آوردن شرایط عادلانه تحصیلی برای تمامی اقشار، برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت نوجوانان و جوانان بویژه دانش‌آموزان و دانشجویان، اضافه کردن آموزش‌های لازم درباره آسیب‌های اجتماعی به کتب درسی، کنترل مراکز آموزشی و دیگر محل‌های تجمع جوانان و پاکسازی این اماکن از وجود عوامل توزیع و دست‌اندرکار فروش مواد مخدر صنعتی و شیمیایی را ضروری عنوان کرد.

به گفته افشنی، تقویت پلیس و آموزش نیروهای مجرب، تصویب قوانین بازدارنده از جرایمی مانند خرید و فروش مواد مخدر، پشتیبانی قضایی مورد نیاز برای تشدید برخورد با سوداگران مرگ، کنترل مرزها و مبادی ورودی مواد روانگردان،‌ تصویب قوانین مورد نیاز برای تشدید برخورد با عوامل دست‌اندرکار توزیع مواد مخدرو راه‌اندازی مراکز مشاوره ویژه واطلاع‌رسانی از سوی رسانه‌ها بویژه صدا و سیما درباره ناهنجاری‌های موجود در اجتماع از جمله موضوع مواد مخدر صنعتی و شیمیایی و خسارات ناشی از آن،از جمله راهکارهایی هستند که بی‌توجهی به آنها صدمات مادی و معنوی جبران‌ناپذیری بر پیکره اجتماع وارد خواهد کرد.

او گفت: مسئولان و مردم باید با اتحاد یکدیگر یا انجام اقدامات پیشگیرانه ، عملیاتی و رفاهی با یک برنامه بلندمد ت بتوانند رویکرد اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر را به سرانجام برسانند.

105105

کد خبر: 675624

وب گردی

وب گردی