بیگدلی: کلید حل بحران سوریه در جلب رضایت مسکو است

علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گو با ایسکانیوز از راهکارهای حل بحران سوریه می‌گوید.

مهسا جوادی- اجلاس جی ۲۰ در حالی در چین برگزار شد که تهدیدات موشکی کره شمالی و اقدامات نامتعارف رهبر جوان پیونگ یانگ بر بخشی از گفتگوها سایه افکنده بود. بحران های در هم تنیده جهان به ویژه موضوع سوریه یکی دیگر از بخش های مورد توجه رهبران جهان در این نشست بین المللی بود. اما آیا برگزاری چنین گردهم آیی هایی می‌تواند زمینه را برای خروج از منازعات بین المللی به ویژه بحران سوریه فراهم سازد؟ برای یافتن پاسخ این پرسش با علی بیگدلی گفتگو کردیم. این استاد دانشگاه و کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با ایسکانیوز نگاه روسیه را در حل بحران سوریه ضروری می داند.

گفتگوهای طرفین بحران در سوریه حتی در اجلاس جی ۲۰ هم نتیجه بخش نبود و به نظر می رسد اختلاف میان روسیه و آمریکا در خصوص این منازعه ادامه دارد. شرایط را چطور می بینید؟

حل بحران سوریه بدون رضایت روس ها امکان ندارد و با توجه به این موضوع که آمریکایی ها بعد از فروپاشی اتحادیه جماهیر شوروی، روس ها را در مسائل بین المللی به طور کلی نادیده گرفتند، در حال حاضر شاهد برخورد روسیه با سوریه به عنوان یک گروگان هستیم که در قبال غربی ها برای رهایی از تنگناهای به وجود آمده در نظام بین المللی خود استفاده می کند. از سوی دیگر حال حاضر این که غرب چقدر می تواند فشار خود را بر روسیه در مسائل بین المللی کم کند و با نظر به اختلافات روسیه با آمریکا و اروپا به دلیل تحریم هایی که علیه روسیه اعمال می کنند هیچ راه حلی برای اروپایی ها و غربی ها وجود ندارد جز این که آمریکایی ها نسبت به تحریم روسیه از یک طرف و از طرف دیگر بازی گرفتن روسیه در مسائل بین المللی سخاوتمندانه تر برخورد کنند.

با توجه به کمرنگ شدن بحران های مالی در سال های اخیر و متمایل شدن مذاکرات جی 20 به سمت مسائل سیاسی، حل بحران سوریه و عراق چه تاثیری می تواند بر توسعه اقتصادی کشورهای عضو داشته باشد؟

شکست داعش در عراق می تواند دربر دارنده یک بازار خوب برای کشور های جی 20 باشد، با توجه به این که بغداد پس از جنگ 2003 پروژه های بسیارمهمی در دست اجرا دارد که این خود باعث به وجود آمدن احساس نیاز به سرمایه گذاری خارجی می شود و علاوه بر این موضوع نفت خیز بودن این کشور می تواند کمک به سزایی به حل بحران های اقتصادی اتحادیه اروپا و آمریکا کند و همچنین سوریه، اگرچه مانند عراق توانایی تاثیر بر قیمت جهانی نفت را ندارد ولی با این حال می تواند بازار مناسبی برای کشور های همسایه به خصوص ترکیه باشد.

همزمانی پرتاب موشک های بالستیک از سوی کره شمالی با این اجلاس چه توجیهی در جوامع بین الملل می تواند داشته باشد؟

با توجه به عدم حضور کره شمالی در این نشست ها، پرتاب این موشک می تواند یک امتیاز بسیار بلند پایه برای چین باشد . نفوذ بیش از حد پکن بر پیونگ یانگ با در نظر گرفتن اختلافات عمیق چین و آمریکا از جمله تصرف جزایر اطراف چین و ایجاد پایگاه موشکی و شنود در مرز مشترک کره شمالی و کره جنوبی توسط آمریکا باعث ناخشنودی پکن از واشنگتن شده است و با یادآوری استقبال چینی ها از آقای اوباما متوجه می شویم که چین مناسبات مطلوبی با آمریکایی ها ندارد و پرتاب موشک های کره شمالی هم می تواند به صورت یک امتیاز به دست چینی ها در برابر آمریکایی ها بدل شود.

303300

کد خبر: 675627

وب گردی

وب گردی