کاملی:تراز تجاری گاز برای دومین سال پیاپی مثبت شد

مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران گفت: تراز تجاری صادرات و واردات گاز برای دومین سال پیاپی مثبت شد.

به گزارش اسکانیوز از شانا، علیرضا کاملی با اشاره به این که پارسال با وجود افزایش قابل توجه تولید گاز، مازاد تولید حاصل نشد که علت آن انتقال گاز به نیروگاهها بود، افزود: هم اکنون خوراک ۹۵ درصد نیروگاه ها از سوخت مایع به گاز تغییر کرده است بنابراین گاز تولیدی به نیروگاه منتقل و سوخت مایع صادر شده است.

وی تصریح کرد: صرف‎نظر از میزان گاز مصرفی داخل و خوراک نیروگاه ها، از این پس هر افزایش تولیدی به منزله مازاد عرضه و برای صادرات گاز است.

کاملی درباره برنامه ریزی برای صادرات گاز تولیدی حاصل از افزایش ظرفیت امسال گفت: برنامه و حجم صادرات گاز از سوی معاونت برنامه ریزی نفت ابلاغ می شود اما مذاکره با شرکتهای متقاضی دریافت گاز از سوی شرکت ملی صادرات گاز ایران انجام می شود.

به گزارش شرکت ملی نفت ایران، وی ادامه داد: زمانی که مذاکره با شرکتهای خارجی درباره صادرات گاز، به سطح نهایی شدن می رسد، مرحله دریافت مجوز تضمین عرضه گاز به کشور مورد نظر برای دوره ای مشخص از معاونت برنامه ریزی نفت اخذ می شود.

به گفته کاملی، به طور طبیعی، توانایی ایران در افزایش صادرات گاز از سال ۱۳۹۶ به بعد افزایش چشمگیری خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران ادامه داد: از میان مذاکره های انجام شده با شرکت های خارجی برای انعقاد قراردادهای جدید صادرات گاز می توان به مذاکره با شرکت های متقاضی مشارکت در پروژه های اف ال ان جی یا مینی ال ان جی اشاره کرد که در صورت توافق با این شرکت ها در خصوص دوره قرارداد و میزان گاز صادراتی، مجوزهای لازم بلافاصله از معاونت برنامه ریزی شرکت نفت اخذ می شود.

کاملی اخذ مجوز صادراتی را تضمینی برای شرکتهای متقاضی مشارکت در پروژه های صادراتی خواند تا سرمایه گذاری و ساخت تاسیسات را آغاز کنند.

شرکت ملی نفت ایران در راستای تثبیت حضور فعال در بازار تجارت جهانی گاز، در سال۳۸۱ اقدام به تاسیس شرکت ملی صادرات گاز ایران با ماموریت توسعه پروژه های صادرات گاز طبیعی کرد که اهم فعالیت های این شرکت برنامه ریزی، بازاریابی و مذاکره به منظور عقد قراردادهای تجارت گاز و توسعه سرمایه گذاری در زمینه های مرتبط با این صنعت در ایران و جهان است.

607/602

کد خبر: 675686

وب گردی

وب گردی