میزان  مصرف مشروبات الکلی بیش از‌حد انتظار بود/معتادان بی‌بضاعت ثبت نام کنند

بر اساس اعلام محسن روشن پژوه معاون پیشگیری اعتیاد سازمان بهزیستی کشور مصرف همزمان چند ماده مخدر، نزدیک شدن سن اعتیاد زنان و مردان و مصرف بیش از انتظار مشروبات الکلی در ایران از جمله مسائل هشداردهنده‌ای است که عدم توجه به آنها می‌تواند به فاجعه ختم شود.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از روزنامه آرمان امروز نتایج پیمایش ملی شیوع شناسی اعتیاد که روز گذشته توسط معاون پیشگیری و اعتیاد سازمان بهزیستی اعلام شد هر چند برخی نگرانی‌ها در حوزه اعتیاد را که بیشتر ناشی از اظهار نظر‌های غیر کارشناسی است، برطرف می‌کند، اما خود حاوی هشدار‌هایی است که در مواردی نشان از مشکلاتی دارد که به تازگی در حوزه مصرف مواد مخدر، مشروبات الکلی، دخانیات و دارو‌های مخدر به وجود آمده است.

روز گذشته علاوه بر معاون پیشگیری و اعتیاد سازمان بهزیستی در مراسم مختلف چندین مقام مسئول در ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز در مورد نرخ شیوع اعتیاد، روش‌های مقابله با آن و همچنین حمایت از معتادان بی بضاعت پرداختند. کشور ما از دیرباز در بین کشورهای مصرف‌کننده ماده مخدر تریاک بعد از افغانستان در صدر بوده که البته همسایگی با افغانستان که بیشترین زمین های کشت خشخاش دنیا در آن قرار دارد در این صدر نشینی بی‌تاثیر نیست. از طرف دیگر آمار مصرف مشروبات الکلی در ایران نسبت به سال های گذشته رشد چشمگیری داشته است.

خرداد امسال محمدرضا قدیرزاده، مدیرکل حوزه ریاست سازمان پزشکی قانونی درباره مصرف الکل گفت: «شیوع مصرف و اختلال الکل در کشور حدود یک درصد است، اما مساله خطرناک اینجاست که شاخص مصرف سنگین دوره‌ای در دنیا ۳/۶ درصد است، اما بنابر آمارهای غیررسمی این شاخص در کشور ما ۱۹ درصد است، یعنی فردی که در کشور ایران مشروب‌خواری می‌کند، نسبت به افراد دائم‌الخمر در کشورهای اروپایی سه برابر بیشتر الکل مصرف می‌کند.»

میزان مصرف الکل بالاتر از انتظارات بود

صبا حسینی در این گزارش می نویسد:روز گذشته معاون پیشگیری و اعتیاد سازمان بهزیستی گفت: حدود 6 ماه است که اطلاعات ریز پیمایش ملی شیوع شناسی اعتیاد در اختیار ستاد مبارزه با مواد مخدر است اما آمار مربوط به آن اعلام نمی شود.

محسن روشن‌پژوه افزود: براساس این پیمایش الگوی غالب مصرف مواد، مصرف سیگار، سپس الکل، سپس قلیان و بعد، مواد است.او گفت: مصرف مواد محرک مانند شیشه نسبت به مطالعات قبلی، افزایش چشمگیری نداشته است.

معاون پیشگیری و اعتیاد سازمان بهزیستی ادامه داد: براساس پیمایش ملی شیوع شناسی اعتیاد، شیوع مصرف مواد در استان های خوزستان، گلستان، کرمان و سیستان و بلوچستان، بالا و در استان یزد با شیوع کم روبه‌رو بوده است؛ ضمن اینکه شیوع مصرف مواد در تهران نیز نرخی متوسط دارد. او اظهار کرد: اعداد و ارقام مربوط به الکل در نتایج پیمایش ملی شیوع شناسی اعتیاد نیز مربوط به تجربه مصرف بوده است و نوع و میزان آن را مشخص نمی کند؛ بنابراین نمی توانیم آسیب زا بودن آن را تعیین کنیم.

به گزارش ایرنا، روشن پژوه گفت: با توجه به ملاحظات شرعی و قانونی انتظار می رفت میزان مصرف الکل پایین تر باشد، اما مصرف الکل در کشور بالاتر از انتظارات بود.

افزایش نرخ شیوع اعتیاد در تهران

نرخ شیوع اعتیاد در تهران مساله دیگری بود که روز گذشته دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران آن را مطرح کرد. با نگاهی به نرخ اعتیاد پایتخت‌نشینان طی سال های اخیر به آسانی می توان دریافت این رقم هر سال افزایش یافته است.

سال گذشته معاون کاهش و مشارکت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه ۴۹ درصد معتادان کارتن خواب کشور در استان تهران زندگی می‌کنند، گفت: شیوع‌شناسی سال ۹۰ در استان تهران نشان می‌دهد نرخ شیوع اعتیاد در تهران ۹۳/۱ درصد است.

بابک دین‌پرست گفت: سال ۹۳ نیز هزار و ۵۰۰ معتاد کارتن‌خواب به رقم ۲۵ هزار و ۶۰۰ نفر افزوده شد که رقمی حدود ۲۸/۲ درصد را شامل می‌شود.

حالا روز گذشته در اظهار نظری جدید دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران نرخ شیوع اعتیاد در تهران را ۹۵/۲ درصد عنوان کرد و گفت: تهران با داشتن این آمار بالاتر از میانگین کشوری و در رتبه نهم استان ها قرار گرفته است.

محمدرضا آذرنیا افزود: بیش از ۳۰۰ هزار نفر در استان تهران به طور مستقیم درگیر اعتیاد هستند که پیش بینی می شود بین ۱۰ تا ۱۵ درصد آنان معتادان متجاهر باشند. او تصریح کرد: براساس ارزیابی ها حدود ۱۰ درصد از معتادان متجاهر استان تهران را زنان تشکیل می دهند. به گزارش ایرنا، آذرنیا با اشاره به اینکه بر اساس آمارها روزانه ۱۰ نفر در کشور به دلیل اعتیاد فوت می کنند گفت: خسارت سالانه اعتیاد به کشور در مجموع ۱۰۰ هزار میلیارد ریال ارزیابی می شود.

کار فرهنگی و نرم‌افزاری در مبارزه با مواد مخدر

در بحث درمان و راه های مقابله با اعتیاد نیز تلقی های مختلفی وجود دارد. در این راستا روز گذشته قائم‌مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: مبارزه با مواد مخدر با سیم‌خاردار کشیدن و حفر کانال به دور کشور و اقدامات فیزیکی امکانپذیر نیست و یک کار فرهنگی و نرم‌افزاری نیاز دارد.به گزارش ایرنا، علی مویدی با بیان اینکه آمار اعتیاد در کشور ۶۵/۲ درصد است، گفت: مبارزه با مواد مخدر از طریق مقابله در کف خیابان و نیروی انتظامی غیرممکن است، زیرا مبارزه با مواد مخدر یک علم است و باید به‌صورت علمی با آن برخورد شود.

معتادان بی‌بضاعت ثبت نام کنند

سال گذشته مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان بیمه سلامت ایران، از پوشش پلکانی بیمه درمان معتادان خبر داد. بر این اساس سازمان بیمه سلامت ایران با ایجاد سامانه «پابا» (پرونده الکترونیک بیمه اعتیاد)‌ درمان معتادان را زیر پوشش بیمه قرار داده است. معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: مطمئنا توسعه خدمات کاهش آسیب به معتادان سخت دسترس و خیابانی علاوه بر پیشگیری از بیماری‌های عفونی و عوارض بهداشتی و اجتماعی از تعداد معتادان متجاهر خواهد کاست و هزینه‌های سرسام‌آور ساماندهی معتادان متجاهر را کم خواهد کرد.

پرویز افشار افزود: از سازمان‌های غیر دولتی و NGOهای فعال تقاضا دارم خدمات کاهش آسیب را در سال ۹۵ در اولویت قرار دهند. علاوه بر این معتادان بی‌بضاعت و کم‌بضاعت نیازمند درمان براساس دستورالعمل موضوع پوشش بیمه معتادان برای درمان خویش با حداقل هزینه و فقط پرداخت فرانشیز جزئی و براساس تعرفه دولتی و خصوصی که با سازمان بیمه سلامت استان‌های کشور قرارداد منعقد شده، مراجعه و ضمن ثبت نام در سامانه طراحی شده (سامانه پابا) از این امکان مهم استفاده کنند.به گزارش ایسنا، او اظهار امیدواری کرد که با استفاده از این دو امکان مهم شاهد رشد و اعتلای خدمات درمان و کاهش آسیب و مهار اعتیاد در کشور عزیزمان باشیم.

 105105

کد خبر: 675706

وب گردی

وب گردی