74 گونه از مهره‌داران در معرض تهدید هستند

مدیر کل دفتر حیات وحش محیط زیست درباره موجودات مهره دار موجود گفت: در حال حاضر 1163گونه مهره دار در پنج رده جانوری داریم. در ایران 197 گونه پستاندار، حدود 540 گونه پرنده، 241 گونه خزنده، 22 گونه دو زیست و 163 گونه ماهیان آب های داخلی داریم.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، مجید خرازیان مقدم درباره وضعیت حیات وحش و زیست بوم ایران گفت: به طور کلی ایران به دلیل شرایط خاص جغرافیایی و اکولوژیکی که دارد، از تنوع زیستی قابل ملاحظه ای برخوردار است.
او درباره موجودات مهره دار موجود اظهار گفت: در حال حاضر 1163گونه مهره دار در پنج رده جانوری داریم. در ایران 197 گونه پستاندار، حدود 540 گونه پرنده، 241 گونه خزنده، 22 گونه دو زیست و 163 گونه ماهیان آب های داخلی داریم.
مدیر کل دفتر حیات وحش محیط زیست ایران، تنوع زیستی ایران در سطح گونه های جانوری را نسبت به دنیا قابل ملاحظه دانست و گفت: البته متاسفانه 74 گونه از این یک هزار و 163 گونه مهره دار، در معرض تهدید هستند، یعنی یا آسیب پذیرند یا در معرض انقراض قرار دارند یا اینکه کلا منقرض شده اند.
او که در یک در برنامه رادیویی "گفت وگوی علمی"سخن می‌گفت، گفت: زمانی در کشورمان ده گونه گربه سان داشتیم ولی حدود 60 سال است که دو گونه را از دست داده ایم؛ شیر ایرانی و ببر خزری. همه سعی و تلاش ما این است که هشت گونه موجود به خصوص یوز که به شدت در معرض خطر انقراض است، بتوانیم نجات دهیم.
خرازیان مقدم در خصوص برنامه های آتی افزود: برنامه هایی را در پنج ساله ششم دولت داریم. یکی از مهمترین آنها سرشماری و پایش است که که الفبای برنامه های محیط زیست محسوب می شود.
او ادامه داد: سرشماری را این بار دقیق تر و جامع تر از سال های گذشته در برنامه داریم. همچنین یک کار مطالعاتی در خصوص روش های نوین سرشماری سم داران، داریم انجام می دهیم.
مدیر کل دفتر حیات وحش محیط زیست ایران درباره اهداف این اقدام گفت: هدف این است که سرشماری را با روش های نوینی که در دنیا انجام می شود، انجام دهیم زیرا نخست باید بدانیم داده هایمان چیست تا توانایی اتخاذ تصمیم داشته باشیم.

105105

کد خبر: 675715

وب گردی

وب گردی