فصلی تازه برای گردشگری ایران/هواپیمایی اتریش پرواز مستقیم میان اصفهان و وین را برقرار کرد

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان تهران : به‌زودی دو خط هوایی دیگر از کشورهای اروپایی به ایران باز می‌شود. اروجی؛ کارشناس گردشگری: حمل‌ونقل فاکتور مهم رشد صنعت گردشگری است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از شهروند پرواز مستقیم اصفهان وین هم میسر شد و اکنون دیگر به روشنی پیداست که برجام، پای شرکت‌های هواپیمایی سرشناس دنیا را به ایران کشانده تا گردشگری جان بگیرد. با این اتفاق، هوای تازه‌ای به آسمان صنعت گردشگری وارد شد و مهر تأییدی بر این گفته رئیس سازمان میراث فرهنگی زد که «با اجرای برجام سفر گردشگران بین‌المللی به ایران با افزایش قابل توجهی همراه بود و با رشد ٢. ٧‌درصدی درمقایسه با مدت زمان پیش از آن مواجه شده است.»

جدای از این‌که چه انتقاداتی بر این آمار وارد است و ضرورت فراهم‌سازی زیرساخت برای ورود گردشگران، شاهد فصل تازه دگرگونی‌های صنعت هوایی و گردشگری کشور هستیم که با از سرگیری پروازهای به تعلیق درآمده رخ‌نمایی می‌کند. براساس رویداد تازه، قرار شده که این پرواز با ظرفیت ۱۶۰ مسافر، در روزهای شنبه، دوشنبه و پنجشنبه در مسیر وین به اصفهان و برعکس انجام می‌شود. پیش از این، سه‌دهه بود که مذاکره بر سر برقراری پرواز در این مسیر ادامه داشت و دست آخر، بهار امسال برنامه‌ریزی این مسأله محقق شد. کارشناسان گردشگری می‌گویند، با این روند شمار گردشگران علاقه‌مند به دیدن ایران باز هم بیشتر خواهد شد و باید به فکر مهیا کردن زیرساخت‌های استاندارد باشیم.


حمل و نقل؛ فاکتور مهم رشد گردشگری
با راه‌اندازی خطوط پروازی و شلوغ‌ شدن آسمان ایران، اتفاق دیگری هم به رشد گردشگران ورودی انجامید و آن تسهیلات صدور ویزای فرودگاهی به اتباع ٩٠ کشور بود. مسعود سلطانی‌فر، معاون اول رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هم چندی پیش خبر داد که میزان ورود گردشگران آمریکایی به ایران در‌سال ۹۴ نسبت به‌ سال گذشته آن ۵۰‌درصد رشد داشته است. به گفته او، از ۳۸ کشور که آمریکا با تصویب برنامه لغو روادید در زمینه ورود گردشگران این کشورها به ایران مانع ایجاد کرده بود، گردشگری ۳۱ کشور از میان این کشورها به کشورمان افزایش داشته است. در سال گذشته میلادی همچنین یک‌میلیارد و۲۰۰میلیون نفر گردشگر خارجی از کشور‌های مختلف دیدن کردند که درآمد حاصل از گردشگری را به یک‌هزارو۵۰۰میلیارد دلار رسانده است.
اما آنچه کارشناسان گردشگری بر آن تأکید دارند، رشد زیرساخت‌هاست. اردشیر اروجی، کارشناس گردشگری و مدیرکل سابق دفتر آمار و برنامه‌ریزی سازمان میراث فرهنگی حمل‌ونقل را یکی از فاکتورهای مهم گردشگری می‌داند و به «شهروند» می‌گوید: «این تسهیلات درکنار بازشدن راه‌های هوایی مسلما جذب گردشگر را دوچندان می‌کند. خودپروازها و خدمات آن هم درجهت تسهیل رفت‌وآمد راه‌اندازی شده‌اند. علاوه بر این اهمیت دادن به امنیت پرواز برای مسافران خارجی باعث می‌شود شاهد رونق بیشتر گردشگری باشیم. این مساوی است با جذب سرمایه. این میان باید پیگیر جذب سرمایه‌گذار برای ساخت هتل و زیرساخت‌های مورد نیاز مشتری‌ها بود.» او اضافه می‌کند: «سرمایه‌گذاری دولت روی گردشگری به جای تمرکز شدید بر استفاده اقتصادی از نفت به نفع همه است. تنوع‌بخشی به اقتصاد کشور، راهی درجهت اقتصاد مقاومتی است.»
«مردم با محبت ایران»
در روزهای پیشین شرکت هواپیمایی بریتیش ایرویز در بریتانیا پروازهای خود از فرودگاه هیثرو لندن به تهران را از سرگرفت. موانع این پرواز‌ها که از ٤‌سال پیش به بهانه تحریم تعلیق شده بود، با بازگشایی سفارت بریتانیا در تهران از میان برداشته شد و روند حرکت کشور به اقتصاد جهانی سرعت بیشتری گرفت. شرکت‌های گردشگری انگلیس، ایران را مقصدی پرطرفدار برای گردشگران می‌خوانند و از افزایش تقاضای سفر به کشور ما خبر می‌دهند. پس از این رویداد در رسانه‌های مختلف به بررسی ظرفیت‌های گردشگری ایران پرداختند و از پیش‌بینی شلوغی گردشگری ایران در‌سال ٢٠١٦ خبر دادند و رشدی که پیش‌روی این صنعت ایران است. روزنامه تلگراف در گزارشی از پیش‌بینی ٥٠ تا ٥٧‌درصد رشد گردشگری خبر دادند و به نظر می‌آید براساس سخنان رئیس سازمان گردشگری کشور این آمار به واقعیت نزدیک باشد. با راه‌اندازی این پرواز، پورتال خبری بریتیش ایرویز خبر داد که هفته‌ای ٦ پرواز به ایران خواهد داشت و تهران را یکی از بزرگترین شهرهای خاورمیانه، با «مردمی با محبت» خواند و در شرح مختصری نوشت: «ایران کشوری زیبابا مردمی «میهمان‌دوست، برخوردار از فرهنگی باستانی و میراثی غنی» است و تهران با داشتن جمعیتی جوان، به تدریج به مرکزی برای برخورداری از هنرهای معاصر تبدیل می‌شود و شاهد تحولاتی درصحنه اجتماعی است.»
بازگشت هواپیمای ایرفرانس پس از ٨ سال
پس از برجام و برداشته‌شدن سد بزرگ تحریم‌ها، هواپیمایی ایرفرانس کشور فرانسه هم از نخستین شرکت‌های هواپیمایى اروپایی بود که به آسمان ایران راه یافت تا با ٣ پرواز درهفته، مسافران را از فرودگاه شارل دوگل پاریس، به فرودگاه امام خمینی تهران برساند. این رویداد آسمان ایران را به اروپا وصل کرد تا تعاملات گردشگری با این قاره رنگ تازه‌ای به خود بگیرد. پیش از اتریش و فرانسه اما راه عبور گردشگران با پروازهای شرکت آلمانى لوفت‌هانزا و شرکت اتریشى استریا ایر، به ایران هموار شد. این اتفاق پس از وقفه‌ای ٨ساله روی داد و مسئولان این پرواز برداشته‌‌شدن تحریم‌ها را بر بازگشایی مجدد راه‌های ارتباطی موثر دانستند. رئیس بخش شبکه و پرواز بریتیش ایرویز به خبرگزاری‌ها گفته بود، «ایران یک کشور جذاب با مکان‌های توریستی جالب و هیجان‌انگیز است که توریست‌ها می‌توانند آن را به‌عنوان مقصدی با فرهنگ باستانی درنظر بگیرند.»
هلند به دلایل اقتصادی پروازها را لغو کرده بود
شرکت هوایی کی‌ال‌ام رویال داچ هلند هم، دو هفته گذشته، اعلام کرد که پروازهای خود به تهران را از ۳۰ اکتبر ۲۰۱۶ یعنی تا دو ماه دیگر از سر خواهد گرفت. برای شروع چهار پرواز هفتگی بین فرودگاه شیفول آمستردام و فرودگاه امام خمینی(ره) انجام می‌شود. این شرکت از ‌سال ١٩٩١ تا ٢٠١٣ پروازهایی به تهران داشت؛ اما صاحبان شرکت اعلام کردند که به دلایل اقتصادی و نه دلایل سیاسی پروازهایشان را متوقف می‌کنند. با احتساب پروازها به تهران، کی‌ال‌ام اکنون ۳۷ پرواز را به ۹ مقصد در خاورمیانه به مشتریانش پیشنهاد می‌دهد.
دو ماه پیش، شرکت هواپیمایی لوفت‌هانزای آلمان پروازهای خود به تهران را از سرگرفت تا با هفته‌ای سه پرواز، مسافرانش را به کشور ما برساند.

«توماس وینکلمن» مدیرعامل این شرکت گفته بود: «به دنبال افزایش روابط تجاری با ایران، ما انتظار تقاضاهای بیشتری را در آینده داریم.» و تأکید کرده بود که «ایران با گردشگران فرهنگی مهم‌تر شده است.»
ایران از نظر توانمندی در حوزه گردشگری در ردیف ۲۰ کشور اول دنیا قرار دارد و سهم ایران از تعداد گردشگر و درآمد حاصل از آن باید به حدود ٣‌درصد درآمد جهانی برسد.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پیش از این عنوان کرده بود که ایران تا ۱۰‌سال آینده براساس برنامه چشم‌انداز توسعه کشور باید میزبان ۲۰میلیون گردشگر و دارای درآمد۳۰میلیارد دلاری باشد که این رقم معادل درآمد‌های نفتی کشورمان است. همچنین براساس آمار اعلامی سازمان جهانی گردشگری تا ‌سال ۲۰۲۰میلادی بر تعداد گردشگران تاریخی و فرهنگی کشور افزوده می‌شود.
بعد از برجام فضای بهتری برای ورود گردشگر به ایران فراهم شد
علی رفیعی، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان تهران در این‌باره به «شهروند» می‌گوید: «به‌طورکلی حمل‌ونقل یکی از ارکان اصلی صنعت گردشگری است و ارتباطات هر چه بیشتر در این خطوط می‌تواند به افزایش گردشگر به کشور ما کمک کند، به‌طور قطع ایجاد خطوط هوایی از کشورهای اروپایی می‌تواند در بالا بردن تعداد گردشگر اروپایی به ایران کمک کند.»

به گفته او، ایران برای گردشگران اروپایی جذابیت‌های فراوانی دارد؛ برخی از این گردشگران فرهنگی و برخی هم طبیعت‌گرد هستند: «تمام گردشگران خارجی که به ایران می‌آیند، گردشگر مذهبی نیستند، یعنی خیلی‌ها برای زیارت نمی‌آیند، جذابیت‌های تاریخی و طبیعی می‌تواند تعداد زیادی از گردشگران خارجی را به ایران بیاورد.»

رفیعی معتقد است که ایران زیرساخت‌های فراوانی برای ورود گردشگر خارجی و به‌ویژه اروپایی دارد: «ما در میراث فرهنگی استان تهران، با ١٢ تا ١٥‌درصد رشد گردشگر خارجی مواجه بودیم، این نشان‌دهنده بالا رفتن ورود گردشگر خارجی به ایران است، در برخی از فصل‌های‌ سال هم تعداد گردشگران خارجی بیشتر می‌شود.»

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان تهران بر این موضوع تأکید می‌کند که پس از برجام آمار ورود گردشگر خارجی به ایران هم بالا رفته است: «بعد از برجام و اتفاقات سیاسی که در ایران رخ داد، فضای بهتری برای ورود گردشگر به کشور هم فراهم شد، شواهد هم حکایت از رشد گردشگری خارجی به ایران دارد، در همین زمینه هم ما توانایی ارایه خدمات و تسهیلات بهتری هم به گردشگران خارجی داریم.»

او در ادامه به این موضوع هم اشاره می‌کند که گردشگران اروپایی هم تمایل زیادی برای سفر به ایران دارند: « نمونه این استقبال را ما در ورود گردشگر از اروپا از طریق قطار عقاب طلایی شاهد بودیم که چندین‌بار هم این سفرها از اروپا به ایران انجام شد، این اتفاق هم بعد از برجام صورت گرفت.»

به اعتقاد رفیعی، راه‌اندازی خطوط هوایی ورود گردشگر به کشور را آسان می‌کند: «راحت‌ترین وسیله نقلیه برای سفر گردشگر اروپایی، استفاده از خطوط هوایی است و آنها این نوع جابه‌جایی را در سفر ترجیح می‌دهند؛ حالا هم که خطوط هوایی از وین به اصفهان و بریتیش ایرویز به تهران راه‌اندازی شده، به‌طور قطع دروازه ورود گردشگر از آن کشورها را هم به ایران باز می‌کند. »

او ادامه می‌دهد: «کشور اتریش با ایران، از نظر فرهنگی شباهت‌ها و اشتراکات فراوانی دارد، همین هم باعث می‌شود تا گردشگران آن کشور، تمایل بیشتری برای سفر به ایران داشته باشند. از سوی دیگر ایران در میان کشورهای خاورمیانه در شرایط بهتری قرار دارد و امنیت بیشتری هم در آن حاکم است، به همین دلیل گردشگر را برای سفر به ایران ترغیب می‌کند.»

این مسئول در سازمان میراث فرهنگی استان تهران از اضافه شدن چند خط هوایی دیگر از کشورهای اروپایی خبر می‌دهد: «قرار است به‌زودی دو ایرلاین دیگر از کشورهای اروپایی به ایران باز شود، البته هنوز موضوع نهایی نشده، اما سازمان هواپیمایی کشور جزییات بیشتری از این ماجرا را می‌داند.»

105105

کد خبر: 675777

وب گردی

وب گردی