ولایتی: با هر نوع تجزیه طلبی در منطقه مخالفیم

رئیس مرکز تحقیقات استراژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه با هر نوع تجزیه طلبی در منطقه مخالفیم گفت: تجزیه طلبی در کشورهای منطقه به صلح جهانی ضرر می رساند.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، علی اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام صبح امروز چهارشنبه با کلود بارتلون رییس مجلس ملی فرانسه در مرکز تحقیقات استراتژیک دیدار کرد.

ولایتی در این دیدار با بیان اینکه رابطه ما با فرانسه رابطه ریشه دار است گفت: فراز و نشیب ها بین ایران و فرانسه هیچ گاه خاطره بد و نگران کننده ای بین دو کشور به وجود نیاورده است.

او افزود: مردم ایران سابقه استعماری از فرانسه به یاد ندارند بلکه سابقه فرهنگی مثبتی بین دو کشور رواج داشته است؛ از این رو توقع فرهنگی در سطح متعالی بین دو طرف وجود دارد که باید برقرار شود.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژ یک در ادامه گفت: گاهی اوقات کدورت هایی پیش آمده اما همواره با توجه به سابقه تاریخی که داشته ایم بر طرف شده است.

او با اشاره به سوابق تاریخی و فرهنگی گفت: مردم ما سابقه و روش استقلال خواهانه ژنرال دوگل در جهت حفظ استقلال برای کشورش را تمجید می کنند و کمتر ایرانی پیدا می شود که کتاب بینوایان را نحوانده و همچنین مردم فرانسه با کتاب حفظ آشنا هستند و توقعات فرهنگی جدی و عمق است.

ولایتی با اشاره به مسئله تروریسم در منطقه بیان کرد: ایران و فرانسه با پدیده تروریسم مخالف هستند و اگر این روابط ادامه پیدا کند برداشت ما از تروریسم با یکدیگر نزدیک می شود.

وی ادامه داد: ما از آنچه به عنوان تروریسم در فرانسه و یا در دیگر جاها بوجود آمده، تردیدی در محکومیت آنها نداشتیم و امیدواریم همکاری‌ها میان ایران و فرانسه و افراد دیگری که با تروریسم‌ مخالف هستند، به این پدیده تروریسم در غرب آسیا و در همه جهان پایان دهند.


ولایتی با بیان اینکه امیدواریم به جایی برسیم که آنچه در منطقه ما به صورت جنگ‌های قبیله‌ای و مذهبی اتفاق می‌افتد، به پایان برسد، افزود: ما امیدواریم کشورهایی همچون سوریه، عراق و یمن هر چه زودتر صلح و آرامش خود را به دست آورند.


رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: فرانسه یک سابقه طولانی در لبنان و سوریه دارد و ایران هم از نفوذ خوبی در این مناطق برخوردار است لذا می‌توانند با همکاری یکدیگر به این جنگ‌های خانمان‌سوز پایان دهند.


وی تصریح کرد: ما معتقد به این هستیم که فرانسه باید سیاست‌های مستقل خودش را در منطقه داشته باشد و ما هم به آنها کمک خواهیم کرد، البته بر اساس حفظ تمامیت ارضی دیگر کشورها.


ولایتی تأکید کرد: ما با هر نوع تجزیه‌طلبی مخالف هستیم چون باعث می‌شود این جنگ‌ها ادامه داشته باشد که این به ضرر صلح در تمام جهان است.
رئیس مجلس ملی فرانسه گفت: کشورهای منطقه و جهان همگی نیازمند بازگشت ایران به صحنه بین‌الملل هستند.
«کلود بارتلون» رئیس مجلس ملی فرانسه در جریان دیدار با علی‌اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: ما آگاهیم که در زمانی اینجا هستیم که ایران در دوره جدیدی از رابطه خود با جامعه جهانی به سر می‌برد، یعنی پس از توافق هسته‌ای ایران در وین.به طور تاریخی همواره جاذبه‌ای میان کشور ایران و فرانسه وجود داشته است.


رئیس مجلس ملی فرانسه افزود: در دیدار با ریاست جمهوری و رئیس مجلس شورای اسلامی ایران و دیگر مقامات ایرانی، ما در خصوص پرونده‌های بسیاری به تبادل نظر پرداختیم و آنها را مورد بررسی دوجانبه قرار دادیم. اساس دیدارهای ما در ایران این است که باید به جامعه جهانی نشان دهیم که همه طرف‌های درگیر در مذاکرات هسته‌ای وین به این توافق احترام کامل خواهند گذاشت.


وی با تاکید بر وجود پرونده‌های فراوانی که نیاز به همکاری بین‌المللی دارد، افزود: باید تمامی مفاد توافق هسته‌ای را اجرایی کنیم، چرا که در هر پرونده بین‌المللی همچون فساد، پولشویی، تروریسم، مواد مخدر و ... نیازمند احترام به تمام مفاد توافق بین‌المللی داریم.


رئیس مجلس ملی فرانسه گفت: جهان و کشورهای منطقه نیازمند بازگشت ایران به صحنه بین‌المللی هستند.


کلود بارتلون در پایان خاطرنشان کرد: همکاری مشترک میان ایران و فرانسه نمادی دارد و آن نماد این بود که پس از توافق هسته‌ای، رئیس‌جمهور ایران، فرانسه را به اولین مقصد اروپایی خود انتخاب کرد.

201/203

کد خبر: 675850

وب گردی

وب گردی