ایالات متحده، عربستان سعودی و اردن میزبان بیشترین تعداد مهاجران کودک هستند

در حال حاضر یک هشتم از همه مهاجران بین المللی را کودکان تشکیل می دهند. بر اساس آمارگیری در اواخر سال 2015، از جمعیت 244 میلیون نفری مهاجران، 31 میلیون نفرشان کودک بوده اند.

نیوشا یعقوبی: فقط چند روز است که از سالمرگ آیلان می گذرد؛ پسر بچه کردتبار سوری که به همراه خانواده خود از ترس داعش قصد مهاجرت از طریق دریای مدیترانه به اروپا را داشت، اما غرق شد و آب جسدش را به سواحل ترکیه آورد. مرگ آیلان کوچولو در رسانه ها با واکنش های بسیاری مواجه شد و قلب بسیار از انسان ها را به درد آورد اما آیلان تنها کودکی نیست که برای فرار از شرایط سخت کشورش به همراه خانواده قصد مهاجرت به کشور های اروپایی را داشت. کم نیستند خانواده هایی که برای نجات جان خود و به امید فردایی روشن زندگی خود را در یک کوله پشتی خلاصه می کنند، دل به دریا می زنند،سختی های سفر را به جان می خرند و راهی این سفر پر خطر می شوند.

بر اساس گزارش گاردین،سازمان یونیسف اعلام کرد: در حال حاضر بیش از نیمی از پناهندگان در جهان ، کودکان هستند. تعداد کودکان پناهنده در طول 5 سال اخیر 75 درصد افزایش یافته و به 8 میلیون نفر رسیده است. در همین زمینه سازمان یونیسف خواستار اقدام فوری برای محافظت از 50 میلیون کودک مهاجر در سراسر جهان شده است.

تنها بیش از نیمی از تمامی کودکان پناهنده تحت حفاظت کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان (UNHCR)را کودکان افغان و سوری تشکیل می دهند، این در حالی است که تقریبا سه چهارم از کودکان پناهنده جهان از 10 کشور دیگر آمده اند.

با توجه به نمودار می توان دریافت میزان کلی مهاجران زیر 18 سال (کودکان) در حدود 29 در صد است و بیشتر از نیمی از جمعیت کلی پناهندگان در میانگین سنی 8 تا 59 سال قرار دارند. حدود 16 درصد از این جمعیت نیز افراد بالای 60 سال هستند.

بر اساس گزارش سازمان یونیسف ، آخرین اطلاعات جهانی درباره مهاجرت در زمینه کودکان نشان می دهد در سطح جهان حدود 50 میلیون کودک یا به کشور دیگری مهاجرت کرده اند یا در کشور خود آواره شده اند. از این تعداد، 28 میلیون مجبور شده اند از جنگ و ستیز فرار کنند. در همین جهت جامعه بین المللی در یک اقدام فوری در جهت محافظت از کودکان مهاجر اقدام به نگه این کودکان و فراهم کردن خدمات آموزشی و بهداشتی برای آن ها کرده است.

آنتونی لیک مدیر اجرایی یونیسف در این باره می گوید: بسیاری از جوامع و مردم در سراسر جهان از پناهندگان و کودکان مهاجری که مورد تبعیض قرار گرفته اند استقبال کردند. محرومیت برای این افراد در زندگی و آینده شان تهدیدی جدی محسوب می شود.

او ادامه می دهد:در حال حاضر پناهندگان توسط کشور های مختلف پذیرفته و از آنها محافظت و فرصت های لازم جهت یادگیری، رشد و توسعه توانایی های بالقوه این افراد ایجاد می شود.

در حال حاضر یک هشتم از همه مهاجران بین المللی را کودکان تشکیل می دهند. بر اساس آمارگیری در اواخر سال 2015، از جمعیت 244 میلیون نفری مهاجران، 31 میلیون نفر آنها کودک بوده اند. حدود 3.7 میلیون کودکی که در ایالات متحده زندگی می کنند از کشور عربستان سعودی و اردن هستند در حالی که اروپا و بریتانیا میزبان بیشترین تعداد مهاجران زیر سن 18 سال در حدود 750000 نفر بوده است.

ایالات متحده، عربستان سعودی و اردن میزبان بیشترین تعداد مهاجران کودک

در سال 2015 کشورهایی که میزبان بیشترین تعداد مهاجران بین المللی زیر 18 سال سن بوده اند به شرح زیر است:

سازمان یونیسف بریتانیا از دولت بریتانیا در خواست کرده است تا شرایطی فراهم آورد تا کودکان پناهنده بتوانند وارد اروپا شوند و خود را به انگلستان برسانند.

لیلی کاپرانی معاون مدیر اجرایی سازمان یونیسف بریتانیا اعلام کرد: در هر 200 نفر از جمعیت کودکان جهان یک نفر پناهنده است. متاسفانه در چند سال اخیر شاهد آن بوده ایم که تعداد زیادی از کودکان مجبور به ترک خانه های خود شده اند. این افراد در معرض خطرهای جدی تر و سوء استفاده افرادی مانند قاچاقچیان و جنایتکاران قرار دارند.

گزارش ها حاکی از آن است که اکثریت کودکان مهاجر جهان در آسیا و یا آفریقا زندگی می کنند و قاره آسیا زادگاه تقریبا نیمی (43٪) از مهاجران جهان است. در سطح جهانی کشور ترکیه دارای بزرگترین سهم از پناهندگان از جمله بزرگسالان است همچنین یک سوم از مهاجران آفریقا را کودکان تشکیل می دهند و کشور هایی مانند آفریقای جنوبی و ساحل عاج میزبان بیشترین تعداد مهاجران هستند.

داده ها به وضوح نشان می دهند که پناهنده و مهاجران کودک به طور نامتناسبی با فقر و محرومیت مواجه اند و در بسیاری از موارد برای رسیدگی به پرونده های حقوقی آن ها نماینده قانونی وجود ندارد.

20106

کد خبر: 675884

وب گردی

وب گردی