روایتی از آخرین حادثه ریزش متروی تهران/ کارگرها زیر بتن دفن شدند

در حالی که طی ١٠ روز گذشته سه حادثه شهری در تهران رخ داده ، دیروزنیز با فروریختن دیوار یک کارگاه مترو ۴ نفر کشته شدند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از روزنامه اعتماد ورودی ایستگاه مترو کیانشهر که کمی از سطح خیابان بالاتر است و انگار روی تپه‌ای کوتاه قرار گرفته زیر خاک و غبار گم شده و آنچه در ورودی ایستگاه دیده می‌شود رفت و آمد دایم ماموران هلال‌احمر، اورژانس و آتش نشانی است. هر لحظه بر تعداد ماشین‌های آتش نشانی افزوده می‌شود اما صدای آژیر نمی‌آید، آمبولانس‌های اورژانس نیز در نزدیکی ورودی ایستگاه، سمت خیابان عزیزخانی قطار شده‌اند. یکی از کارگران مترو به کمک مامور آتش نشانی از ورودی ایستگاه خارج می‌شود؛ او که ٣٧، ٣٨ ساله به نظر می‌رسد با تعجب جمعیتی را که بیرون ایستاده‌اند نگاه می‌کند و بعد در یک لحظه گوشه‌ای روی زمین می‌نشیند، هق‌هق گریه می‌کند. در سوی دیگر یکی از ماموران آتش‌نشانی که قرار است وارد تونل شود مهر نمازش را در دست گرفته و به نماز می‌ایستد؛ رفیقش می‌گوید: «کسی نمی‌داند، شاید ما هم بر نگشتیم.»

تونل درحال ساخت مترو ایستگاه کیانشهر در جنوب شرقی تهران در تقاطع خیابان امام رضا و عزیزخانی روز گذشته ساعت حدود پنج بعد‌ازظهر ریزش کرد و ٢٠ کارگر مترو که مشغول کار و حفر تونل بودند زیر آوار ماندند و ۴ نفر جان‌شان را از دست دادند.

به فاصله چند متر از هر طرف در ورودی کارگاه مترو را ماموران نیروی انتظامی با نوارهای زرد رنگ ورود ممنوع بسته‌اند و به جز امدادگران به کسی اجازه ورود و خروج نمی‌دهند؛ اما جمعیت زیادی دور تا دور خیابان و در نزدیکی ورودی کارگاه مترو ایستاده‌اند و هر کدام تلاش می‌کنند تا زاویه بهتری را برای تماشا پیدا کنند و اینکه بتوانند با موبایل‌های در دست فیلم‌های بهتری را بگیرند. البته ماموران نیروی انتظامی مدام در حال کنترل کردن دوربین‌هایی هستند که از ماجرا فیلمبرداری می‌کنند و حاضران را تهدید می‌کنند که دوربین‌هایشان را ضبط خواهند کرد. در این بین یکی از ماموران نیروی انتظامی هم تلاش می‌کند تا افراد را متفرق و از نزدیکی ورودی ایستگاه دور کند؛ او بلند فریاد می‌زند و به مردم می‌گوید هرچه زودتر صحنه را ترک کنند چون ممکن است هر لحظه زمین زیر پایشان فرو بریزد.

بازار شایعات داغ است

شاهدان و اهالی محل هر کدام از وقوع حادثه و تعداد کشته‌شدگان آمارها و اعداد خودش را ارایه می‌دهد؛ یکی می‌گوید ١٠٠ نفر و دیگری می‌گوید ٢٠٠ نفر زیر آوار مانده‌اند ولی آمارهای رسمی حکایت دیگری دارد. آمارهایی که نشان می‌دهد در زمان وقوع حادثه ٢٠ کارگر داخل تونل مترو بوده‌اند.

حدود دو ساعت از حادثه گذشته است که تعدادی سگ زنده یاب هلال احمر با مربیان‌شان از راه می‌رسند تا هرچه زودتر مصدومین و کشته‌شدگان احتمالی را از زیر آوار بیرون بیاورند، سگ‌هایی که از زیر نوار ورود ممنوع کشیده شده رد و وارد ایستگاه مترو می‌شوند. یکی از کارکنان مترو که در ایستگاه شهدا کار می‌کند و بعد از شنیدن خبر حادثه خود را به صحنه رسانده می‌گوید: «همکارانم می‌گفتند تونل مترو تا ایستگاه دولت‌آباد که ایستگاه بعدی کیانشهر است از داخل ریزش کرده.»

البته جمله او را یکی دیگر از کارکنان مترو رد می‌کند و می‌گوید: «من شنیدام فقط ١٠٠ متر از تونل ریخته است. می‌گفتند دیوار بتنی داخل مترو (سگمنت‌ها) که وزن هر کدام‌شان چندین کیلوگرم است افتاده و تونل ریزش کرده و الان هم چندتا از کارگرها زیر آنها مانده‌اند، فقط خدا کمک‌شان کنه و رحمش به زن و بچه‌هاشون بیاد. من شنیدم چون کارگرها زیر بتن‌ها دفن شده‌اند نمی‌توانند با دستگاه سریع بتن را بشکافن و الان دارن آرام کار می‌کنند که اگر کسی زنده هست، آسیب نبیند.»

در این بین یکی از اهالی هم که توجهش به صحبت‌ها جمع است وارد بحث می‌شود و می‌گوید: «قیامت شده بود، چند دقیقه بعد از ریزش دو تا ماشین اتوبوسی اورژانس رسیدند و چندین مصدوم را با خودشان بردند.» هنوز حرف این مرد تمام نشده که از دور صدای آژیر چندین وانت آتش نشانی به گوش می‌رسد، ماشین‌هایی که خیابان را به کل مسدود می‌کنند، ماموران پیاده می‌شوند و با فریاد مردم را به عقب‌تر فرا می‌خوانند. دیگر از دور چیز زیادی دیده نمی‌شود؛ به جز در ایرانیت آبی رنگ ورودی ایستگاه و بنر سفید رنگ بزرگی که روی آن نوشته شده: «با رعایت ایمنی از حوادث احتمالی جلوگیری کنید.»

105105

کد خبر: 676118

وب گردی

وب گردی