بیش از 33هزار روستا در کشور مجوز دهیاری گرفته اند

معاون امور دهیاری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور گفت :تا کنون برای 33 هزار و 187روستا ی کشور مجوز دهیاری صادر شده است .

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایرنا سعیدرضا جندقیان افزود :با صدور مجوز تاسیس دهیاری برای 233 روستای متقاضی و واجدشرایط در استان آذربایجان غربی به امضای وزیر کشور، هم اکنون در مجموع 33هزار و 187مجوز دهیاری برای روستا ها در سراسر کشور صادر شده است.

او گفت: به دنبال احساس نیاز اهالی تعدادی از روستاهای استان آذربایجان غربی که فاقد دهیاری بودند و ارسال درخواست آنها از طریق استانداری و پس از بررسی های صورت گرفته در این زمینه، وزیر کشور با تاسیس دهیاری در 233 روستای این استان، چنانچه خارج از محدوده شهرهای همجوار باشند، موافقت کرد و مراتب به استانداری این استان نیز ابلاغ شد.
جندقیان افزود : به این ترتیب، تعداد مجوزهای دهیاری صادره برای استان آذربایجان غربی به یکهزار و 938 رسید.
جندقیان اضافه کرد: در صورتی که روستائی واجد شرایط جمعیتی برای تاسیس مجوز دهیاری باشد، شورای اسلامی روستا باید به نمایندگی از اهالی روستا برای این امر اعلام آمادگی کند.
او گفت :شورا و دهیاری از طریق جلب مشارکت عمومی و خیرین، نقش موثری در کاهش هزینه های اجرای پروژ ه های عمرانی و خدماتی روستا دارند.
جندقیان نقش شورا و دهیاری در شناسایی ظرفیت ها و پتانسیل های توسعه ای محلی با بهره گیری از دانش بومی و دانش زیست در محیط را قابل تامل ذکر کرد.
او تصریح کرد: دهیاری ها نقش موثری در هماهنگی دستگاه های اجرایی و پیگیری امور آنها و تسهیل فرآیند انجام امور در سطح محلی داشته و دارند.
معاون امور دهیاری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور به تبیین نقش قابل پیش بینی دهیاری ها در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی پرداخت و نقش دهیاری ها در زمینه مدیریت و کاهش هزینه های مدیریت روستا را با اهمیت برشمرد.
جندقیان، اهتمام در راستای ایجاد منابع درآمدی پایدار برای مدیریت روستایی را دیگر نقش قابل پیش بینی دهیاری ها در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی دانست.
او در این باره افزود: دهیاری ها در خصوص توانمندسازی جامعه محلی از طریق برنامه ریزی و اجرای آموز ش های شغلی و مهارتی برای توسعه اشتغال در روستا و تشویق اهالی به راه اندازی صندوق های اعتباری خرد روستایی می توانند ایفای نقش کنند.
این مقام مسوول، شناسایی و معرفی فرصت های سرمایه گذاری روستا و کمک به ایجاد و توسعه بازارچه های محلی و مرزی را از دیگر نقش های قابل پیش بینی دهیاری ها در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی برشمرد.
به گفته وی، کمک به توسعه گردشگری روستایی، اکوتوریسم از دیگر موضوعات مهمی است که دهیاری ها باید برای آن برنامه ریزی کرده و طرح مشخصی داشته باشند.
جندقیان، بسترسازی برای توسعه مشاغلی که می توان از طریق فناوری اطلاعات آنها را انجام و توسعه داد و همچنین توسعه مشاغل دانش بنیان در روستا و بسترسازی برای برندسازی محصولات و تولیدات روستا را از دیگر نقش های قابل پیش بینی دهیاری ها در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی عنوان کرد.
هم اکنون 21میلیون و 366 هزار و 914 تن در 61هزار و 724روستا در کشور زندگی می کنند که 43/28درصد از جمعیت کشور را تشکیل می دهند.

۱۰۵۱۰۵

کد خبر: 676127

وب گردی

وب گردی