نداشتن اطلاعات و آمار در حوزه مسائل اجتماعی ، مهمترین  خلاء  فعالیت‌های اجتماعی  است

یکی از مشکلاتی که ما جماعت خبرنگار - و البته جامعه شناسان و مددکاران و آسیب شناسان - داریم دسترسی نداشتن به آمار و اطلاعات دقیق و ارائه آمارهای نه چندان واقعی و ملموس در برنامه ها و نشست ها است البته نکته مهمتر این است که در برخی موارد اصلا آمار دقیقی وجود ندارد و طبیعی است که نتوان ارائه کرد.

زهره حاجیان- حالا یک اتفاق خوب افتاده و از دو سه سال پیش مرکز رصد ملی مسائل اجتماعی افتتاح و شروع به کار کرده و می توان به آمارها و اطلاعات مستند و واقعی مسائل اجتماعی دسترسی داشت و آسیب ها را از چند زاویه مورد بررسی قرار داد .

در همان روزها در مصاحبه ای که با دکتر عبدالرضا مصری وزیر اسبق کار و رفاه اجتماعی داشتم که نظرشان جالب و متفاوت بود. دکتر مصری معتقد بود که این آمارها فقط برای ارائه در همایش ها و سمینارها به درد می خورد و وقتی که برنامه ای برای رفع آسیب نداریم چه فرق می کند که مثلا بگوییم یک میلیون و 200 هزار معتاد داریم یا بگوییم فقط 500 هزار نفر یا حتی بگوییم 5 میلیون نفر معتاد داریم....

خلاء نداشتن اطلاعات و آمار در حوزه مسائل اجتماعی

یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که در حوزه فعالیت‌های اجتماعی برای کنترل و برنامه‌ریزی وجود دارد ثبت آمار دقیق و مهم‌تر از آن نبود مرکزی است که این آمارها را ارائه دهد. آنطور که رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران می گوید خلاء داشتن مرکزی با عنوان مرکز ملی رصد مسائل اجتماعی در وزارت کشور از مدت‌ها پیش احساس می‌شد.

بدون شک یکی از خلاهایی که در حوزه فعالیت‌های اجتماعی وجود داشت، نداشتن اطلاعات و آمار در حوزه مسائل اجتماعی در کشور بود و این خلأ موجب شده بود که برنامه‌ریزی‌ها در حوزه‌های اجتماعی در یک فضای مبهم انجام شود.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران معتقد است: از آنجا که یکی از مهم‌ترین و اولین مرحله برنامه‌ریزی شناخت وضعیت موجود است، پراکندگی داده‌هایی که از طرف دستگاه‌ها به صورت جزیره‌ای اعلام می‌شد باعث شده بود که اطمینان و اعتماد به داده‌های موجود به عنوان داده‌های کافی برای برنامه‌ریزان وجود نداشته باشد.

سیدحسن موسوی‌چلک با اشاره به اینکه آمارهایی که وجود دارد روند مسائل اجتماعی را نشان نمی‌دهد می‌گوید: در این شرایط مشخص است که برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری و حتی هزینه‌ها و برنامه‌هایی که تدوین و اجرا می‌شود کارایی لازم را نداشته باشد واز طرفی همیشه به مسائل اجتماعی مانند طلاق، اعتیاد،کودکان کار و ...به صورت جزیره‌ای نگاه می‌کردیم و غافل بودیم که شاخص‌های دیگر چه وضعیتی دارند و این آسیب از چه شاخص‌های تاثیر می‌پذیرد اما با شروع به کار مرکزملی رصد مسائل اجتماعی می‌توان یک مسئله اجتماعی را بررسی کردو در همان شهر شاخص‌های اقتصادی ، فرهنگی و... را هم مدنظر داشته باشیم و در بررسی‌هایمان استفاده کنیم و این دقیقا برنامه‌ریزی بومی و منطقه‌ای را بر مبنای اطلاعات مرکز مهیا می‌کند.

105105

کد خبر: 676239

وب گردی

وب گردی