هفته پرترافیک دیپلماسی چگونه گذشت؟ /از رایزنی های رئیس پاریسی در تهران تا سفیرشدن عضو تیم هسته ای در لندن

سیاست خارجی ایران در هفته سوم شهریورماه روزهایی را سپری کرد که اخبار آن همچون روزهای گرم تابستان پایتخت داغ داغ بود.

به گزارش ایسکانیوز، مهم ترین رویدادهای عرصه سیاست خارجی کشورمان در هفته گذشته کشور عبارت بود از سفر چندروزه رئیس مجلس ملی فرانسه و دیدار او با مقامات کشورمان، به طوری که ژان کلود بارتلون ساعات ابتدایی ورود به ایران مورد استقبال علی مطهری، نائب رئیس مجلس قرار گرفت و همراه با وی به بهارستان رفت تا دعوت علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی را پاسخ گفته باشد.وی در این دیدار از لاریجانی شنید که فرانسه نباید پایگاهی برای تروریست هایی باشد که حتی ارزش صحبت کردن نیز ندارند.

رئیس مجلس همچنین در این دیدار با اشاره به مصوبه مجلس ایران برای تولید 30 هزار مگاوات برق از نیروگاه های هسته ای گفت: در چند روز آینده احداث دو نیروگاه جدید اتمی را با روسیه شروع خواهیم کرد و فرانسه هم می تواند وارد این عرصه شود اما ابتدا باید شرایط همکاری بانک های درجه یک فرانسه با بانک های ایرانی مهیا شود.

رئیس مجلس ملی فرانسه همچنین در دیدار حسن روحانی، رئیس جمهور نیز با اشاره به اینکه باید در راستای عملیاتی کردن تمام توافقات و تفاهمات میان دو کشور تلاش کنیم، افزود: مجلس ملی فرانسه در طول مذاکرات ایران با 1+5 همواره سرسختانه از این مذاکرات حمایت کرده و امروز هم با جدیت به دنبال اجرای کامل توافقات برجام از سوی طرفین هستیم.«بارتلون» با تأکید بر اهمیت تحقق هدف‌های اقتصادی در روابط دو کشور، گفت: از تلاش بانک‌های بزرگ فرانسوی برای همکاری و سرمایه‌گذاری در ایران حمایت می‌کنیم.

رییس مجلس ملی فرانسه توافق برجام را شرایطی برد – برد برای طرفین مذاکره‌کننده برشمرد و با تأکید بر تلاش در راستای اجرای کامل تعهدات، گفت: ایران به تعهدات خود پایبند بوده و با توجه به تعهداتی که ایران و جامعه بین‌الملل نسبت به هم دارند، باید تلاش کنیم تا این توافق به درستی و به طور کامل اجرا شود.

وی همچنین ادامه داد:همگان معتقدند که برای مبارزه با تروریسم نیاز به اراده و تلاش جمعی و مقرراتی واحد داریم و مطمئناً حضور ایران در این عرصه می‌تواند، نقش بسزایی در از بین بردن بی‌ثباتی‌ها در منطقه ایفا کند.

رئیس مجلس ملی فرانسه همچنین در این سفر با محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه، علی شمخانی، دبیرشورای عالی امنیت ملی، آیت الله هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و علی اکبر ولایتی،مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین الملل دیدار و گفت وگو کرد.

از سر گیری رابطه با انگلیس با اعزام بعیدی نژاد به در لندن

همچنین یکی دیگر از اتفاقات ویژه هفته گذشته مستقر شدن سفرای ایران و انگلیس در لندن و تهران بود و حمید بعیدی نژاد، عضو تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان به عنوان سفیر ایران در انگلیس منصوب و در سفارت جمهوری اسلامی ایران مستقر شد.

بعیدی نژاد سفیر جدید کشورمان در انگلیس و نیکولاس هاپتون سفیر جدید انگلیس در تهران بعد از ظهر ١٥(شهریور ماه) بطور همزمان در وزارت أمور خارجه دو کشور حضور یافتند و با تسلیم رونوشت استوار نامه خود، با وزرای خارجه ملاقات کردند.

در همین حال؛ بوریس جانسون وزیر امور خارجه انگلیس در پیام هایی در صفحه توییتر و فیس بوک خود از انتصاب سفیر جدید انگلیس در تهران ابراز خرسندی کرد.جانسون در پیام توییتری خود آورده است:« خوشحالم که ارتقا روابط با ایران را در سطح تبادل سفیر اعلام کنم. اکنون نیکولاس هاپتون سفیر انگلیس در ایران است.»

او افزود: ارتقای سطح روابط دیپلماتیک میان ایران و بریتانیا این فرصت را به ما خواهد داد تا گفت‌وگوهای‌مان را درباره یک سری مسائل شامل پرونده‌های کنسولی که به شدت نسبت به آن‌ها نگران هستم و با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز مطرح کرده‌ام، افزایش دهیم.

وزیر امور خارجه انگلیس هم‌چنین گفت: من امیدوارم که این آغازی برای همکاری‌های سازنده‌تر میان کشورهای‌مان باشد و به ما اجازه دهد تا به گونه مستقیم‌تر درباره مسائلی هم‌چون حقوق‌بشر و تقش ایران در منطقه به‌علاوه ادامه اجرای توافق هسته‌ای و توسعه روابط تجاری میان دو کشور بحث و رایزنی کنیم.

وقتی رفتارعربستان واکنش رئیس جمهور را برانگیخت!

یکی دیگر از اتفاقات مهم هفته گذشته ظاهر شدن حسن روحانی، رئیس جمهور در قامت یک دیپلمات بود که در سالگرد فاجعه منا مواضع اصولی ایران را به دولت عربستان سعودی گوشزد کرد.

رییس‌ جمهوری با گرامیداشت سالگرد شهادت مظلومانه حجاج مظلوم بیت‌الله الحرام، تصریح کرد: دولت و نظام جمهوری اسلامی ایران هرگز از خون این شهیدان مظلوم نخواهند گذشت و به پیگیری های حقوقی و سیاسی خود برای احقاق حقوق آنان ادامه خواهد داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در جلسه هیأت دولت، اظهارداشت: دولت سعودی که با مانع تراشی ، از اعزام حجاج ایرانی جلوگیری کرده است، امسال علاوه بر همه جرائم گذشته ، کارنامه خود را به گناه صد عن سبیل الله هم آلوده کرد. ویخاطر نشان کرد: دولت عربستان در قبال بی‌کفایتی خود تحت فشار سیاسی و حقوقی دولت ایران قرار گرفت و به دنبال بهانه‌ای بود که خود را از آن رها کند و متأسفانه تعدادی نادان و احساساتی این بهانه را در اختیار دولت عربستان قرار دادند تا با فرار رو به جلو و نمایش قطع رابطه سیاسی، خودش را از فشارهای سیاسی و حقوقی دولت ایران برهاند.

روحانی تأکید کرد: البته اگر مشکل موجود با دولت عربستان صرفا مسأله حج و منا بود، شاید می‌شد راه‌حلی برای برطرف کردن آن پیدا کرده و آن را در مسیر درست قرار داد، اما متأسفانه این دولت با جنایت‌هایی که در منطقه انجام می‌دهد و با حمایت خود از تروریسم، بواقع خون مسلمانان را در عراق، سوریه و یمن، می‌ریزد و روزانه زنان و کودکان یمنی را زیر بمباران وحشیانه خود قرار می‌دهد.

رییس‌ جمهوری با تأکید بر اینکه مشکل موجود با عربستان فراتر از مسایلی مانند حج است، تصریح کرد: کشورهای منطقه و دنیای اسلام برای حل مشکلات موجود و تنبیه دولت عربستان باید اقدامات هماهنگی انجام دهند تا از یکسو حج شرافتمندانه و ابراهیمی به معنای واقعی کلمه در مکه و مدینه و حرمین الشریفین انجام شود و از سوی دیگر کشورهای منطقه از حمایت‌های این رژیم از تروریسم نجات یابند.

هفته پر کار آقای سخنگو

در این هفته بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان مجبور شد علاوه بر نشست خبری هفتگی خود چندین بار مواضع این وزارتخانه را درباره مسائل مختلف اعلام کند و در برابر برخی زیاده گویی های مقامات برخی کشورهای عربی موضع گیری کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ابتدا در واکنش به تازه ترین سخنان عادل الجبیر وزیر خارجه سعودی گفت: اتهامات واهی و ادعاهای بی اساس مقامات سعودی به خصوص آقای عادل الجبیر علیه نقش و تلاش های سازنده و مثبت جمهوری اسلامی ایران در منطقه متاسفانه بی اندازه تکراری و ملال انگیز شده است.وی افزود: حضور مستشاری ایران در سوریه و حمایت معنوی و سیاسی از مردم بی گناه برخی کشور های اسلامی منطقه که دستخوش خشونت افسار گسیخته گروه های تروریستی - تکفیری شده اند در راستای حفظ ثبات و امنیت منطقه و جهان است و بهتر آن است عربستان در رفتار خود در منطقه تجدید نظر جدی کند و ضروری است تعقل جایگزین توهم شود.

وی همچنین در واکنش به اظهارات دبیرکل اتحادیه عرب مبنی بر مداخله ایران در امور کشورهای عربی، این اتهام را بی پایه و اساس و تکرار اتهامات نسنجیده گذشته از سوی احمد ابوالغیط دانست.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران بار دیگر در واکنش به سخنان اخیر وزیر امور خارجه عربستان، آن را سخنانی ناروا، ناراست و از نوع گزافه گویی های تکراری و یک سویه مرسوم وزیر خارجه حکومتی توصیف کرد که مدت هاست آسایش، امنیت و زندگی را از مردم بی دفاع یمن سلب و جنگی بی رحمانه ، ویرانگر و شوم را بر مردمان بی پناه و بی گناه این کشور تحمیل نموده و آنان را مورد هجوم مستقیم موشک ها و جنگنده های خود قرار داده و همزمان و به رسم همیشه، دیگران را به مداخله در امور داخلی همسایگان متهم می‌کند.قاسمی افزود: اتهام مضحک و تکراری آقای عادل الجبیر خودباخته، به حمایت ایران از تروریسم و سازمان القاعده در شرایطی است که سرکردگان این قبیل گروههای تروریستی اعم از طالبان، القاعده، داعش و دیگر تروریست های ویرانگر و انسان کش یا خود از شهروندان سعودی بوده و یا تحت تأثیر تفکرات افراط گرایانه وهابیت ترویج یافته توسط آنان قرار دارند؛ واقعیت تلخی که رفته رفته جهانیان و تمامی وجدان های بیدار بشری از آن آگاه شده و می شوند .

وی تاکید کرد: جنگ یمن، فاجعه منا و حمایت از تروریست های شناسنامه دار در عراق و سوریه و دیگر مناطق، لکه هایی سیاه در کارنامه خطا پیشه گانی است که از فرط خودبینی و نادیده انگاشتن واقعیات به یک سویه انگاری، گزافه گویی و فرافکنی و ناراستی روی آورده‌اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به سخنان وزیر امور خارجه بحرین نیز در خصوص سیاسی کردن حج از سوی ایران، به وی توصیه کرد: دل مشغولی های خود را معطوف به معضلات داخلی کشور خود کنید.بهرام قاسمی در صفحه شخصی خود به شیخ خالد بن حمد الخلیفه توصیه کرده است که از پرداختن به مسائلی که مربوط به مهمترین آئین مسلمانان است، آن هم بدون اشاره به کشتار بی گناهان مسلمان حادثه منا سال گذشته، خودداری و از پیگیری خط تفرقه در جهان اسلام پرهیز کند.

همه دستاوردهای سفر دبیر کل اوپک به تهران

دبیر کل اوپک هفته گذشته پس از ورود به تهران، دو دیدار رسمی با وزیر نفت و رئیس جمهور داشت.

«محمد سانوسی بارکیندو» دبیر کل اوپک در این سفر به‌دنبال نزدیک کردن نظرات اعضای اوپک در خصوص مسائلی چون "فریز نفتی"، "شیل نفت ها" و "بی‌ثباتی و پایین ماندن قیمت نفت" است.

در همین حال بیژن زنگه پس از مذاکره با وی عنوان کرد:ایران از هر تصمیمی که از سوی تولید کنندگان برای بازگرداندن ثبات به بازار نفت گرفته شود، حمایت می کند.

دبیر کل سازمان اوپک با تاکید بر نقش سازنده و کلیدی جمهوری اسلامی ایران در اوپک، گفت: همه کشورهای عضو اوپک باید برای حل مشکلات، در مسیر عدالت هماهنگ باشند.

ظریف پای تابوت اسلام اف

یکی دیگر از اتفاقات دیگر هفته ای که گذشت درگذشت اسلام کریم اف، رئیس جمهور ازبکستان بود که هیئت ایرانی در بالاترین سطح و به ریاست محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در این مراسم حضور پیدا کرد.

204/201

کد خبر: 676240

وب گردی

وب گردی