تهران-ایسکانیوز: یک کارشناس مسائل اروپا و آمریکا گفت که تحریم های اخیر کنگره آمریکا علیه ایران اهمیت زیادی نداشت و نمی تواند بر روند مذاکرات ایران و گروه 1+5 اثر بگذارد.

علی بیگدلی، استاد روابط بین الملل در پاسخ به این سوال که تحریم های کنگره آمریکا علیه ایران در امتداد تحریم های یک جانبه علیه ایران است یا سری جدید تجحریم ها را شامل می شود، گفت: «اعمال این تحریم ها به اقدام افرادی حقوقی و شرکت هایی بازمی گردد که پیش از توافقنامه سوم آذر ماه سال گذشته بین ایران و گروه1+5، به نقض تحریم ها محکوم و به تازگی از سوی کنگره آمریکا شناسایی شده اند در نتیجه نقض توافقنامه 24نوامبر محسوب نمی شود.»

این کارشناس مسائل آمریکا و اروپا تاکید کرد که شاید ضرورت نداشت مقامات ما اعمال تحریم ها را بزرگ کنند اما ممکن است برای جلوگیری از موضع گیری شدید گروه راست افراطی در داخل چنین موضعی اتخاذ کرده اند با این همه تحریم های کنگره بر فرآیند مذاکرات که قرار است 26 شهریور برگزار شود، تاثیر نخواهد گذاشت.

بیگدلی با اشاره به محور های مطرح شده در دیدار ظریف و اشتون، متذکر شد: این دیدار و مذاکره از هفته گذشته پیش بینی شده بود. وزیر خارجه ایران و مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همیشه پیش از مجمع عمومی با یکدیگر دیدار می کنند. در این دیدار نقطه نظرات شش عضو گروه 1+5 از سوی اشتون و نقطه نظرات محافل داخلی ایران از سوی ظریف منتقل خواهد شد تا در صورتی که لازم باشد پیش از اجرای دیدار های کارشناسی و فنی نقطه نظرات به پایتخت ها منتقل شود و کشورها با تصمیم نهایی در آستانه مذاکرات به نقطه نظر مشترک برسند و از وضعیت جدید طرفین آگاه شوند.

او همچنین تاکید کرد که وزارت خزانه داری آمریکا نیز دو روز گذشته اعلام کرده است تحریم های اخیر هیچ نقشی مذاکرات ندارد.

بیگدلی در پایان افزود: به نظر نمی رسد ایران موضع تحریم های کنگره را در مذاکرات آتی مطرح کند چون هجم اختلافات بالا است و زمانی برای طرح چنین موضوعی نیست.

 
کد خبر: 67631

وب گردی

وب گردی