برنامه وزارت علوم برای حمایت از دانشجویان کشورهای مسلمان

قائم‌مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل از حمایت ایران از دانشجویان کشورهای مسلمان خبر داد و افزود: در کنار کشورهای صاحب علم و فناوری، دیپلماسی علمی وزارت علوم بر مبنای حمایت از دانشجویان داوطلب کشورهای مسلمان و منطقه پایه‌ریزی شده است. در این راستا در سال 94 بیش از 1100 بورسیه به کشورهای منطقه،کشورهای مسلمان آفریقایی و کشورهای در حال توسعه اعطا شد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، دکتر حسین سالار آملی با بیان اینکه ایران به عنوان مرکز دیپلماسی علمی منطقه، اقدامات گسترده‌ای در سطح همکاری‌های بین‌المللی مدنظر دارد،گفت: کشورهای هدف ایران در سطح بین‌المللی به دو بخش کشورهای همکاری و کشورهای راهبردی تقسیم می‌شوند. کشورهای همکاری شامل کشورهای عراق، تاجیکستان، سوریه، لبنان، افغانستان و غیره و کشورهای راهبردی شامل روسیه، چین، آلمان، اتریش، فرانسه و کشورهایی که از سطح فناوری بالایی برخوردارند، می‌شود.

او با اشاره به اقدامات بین‌المللی آموزش عالی در سال گذشته افزود: در سال گذشته 8 وزیر و 93 رئیس دانشگاه از کشورهای مختلف به صورت گروهی به ایران آمدند. همچنین در سال 94،حدود 50 کرسی زبان فارسی و ایران‌شناسی در سطح دنیا برگزار شد که بر این اساس 3030 دانشجوی ایرانی در این کرسی‌ها در مقاطع کارشناسی،کارشناسی ارشد و دکتری حال تحصیل هستند. همچنین در سال 94، 1484 استاد و عضو هیات علمی خارجی برای تدریس، تحقیق، برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت، سمینار و کنفرانس وارد ایران شدند تا بخشی از علم خود را به ایران منتقل کنند.

قائم‌مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل در مورد دستاوردهای اقدامات انجام‌شده در زمینه تعاملات بین‌المللی توضیح داد: شروع 140 پروژه تحقیقاتی با کشورهای مختلف دنیا، برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت برای دانشجویان دکتری و نخبگان در ایران، حفاظت از نیروهای نخبه در داخل کشور و غیره جزو دستاوردهای تعاملات بین‌المللی محسوب می‌شوند. براساس رهنمودهای مقام معظم رهبری سعی شد در تعاملات بین‌المللی کمترین آسیب به جامعه علم فناوری ایران وارد شود و دانشجویان دکتری و نخبه فقط برای شرکت در دوره‌های کوتاه‌مدت عازم خارج از کشور شوند و مجدداً به کشور بازگردند و به کار و تلاش ادامه دهند.نگاه ما حفاظت از نیروهای برجسته ایرانی در داخل کشور و بهره‌گیری از توان آن‌ها است.

حمایت ایران از دانشجویان کشورهای مسلمان

قائم‌مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل در ادامه گفت: در کنار کشورهای صاحب علم و فناوری، دیپلماسی علمی وزارت علوم بر مبنای حمایت از دانشجویان داوطلب کشورهای مسلمان و منطقه پایه‌ریزی شده است. در این راستا در سال 94 بیش از 1100 بورسیه به کشورهای منطقه،کشورهای مسلمان آفریقایی و کشورهای در حال توسعه اعطا شده که تعداد بسیاری از این افراد وارد کشور شدند و پس از فراگیری زبان فارسی دوره‌های تحصیلی خود را در دانشگاه‌های کشور آغاز کردند.

دکتر سالارآملی ادامه داد: معاونت دانشجویی وزارت علوم 37 بورس تحصیلی را از طریق دفتر منطقه‌ای یونسکو در اختیار کشورهای همسایه قرار داد تا در یک مثلث سه جانبه ایران، کشورهای منطقه و یونسکو هم از لحاظ اعتباری جایگاه ایران تثبیت شود و هم دانشجویان این کشور به جای تحصیل در کشورهای غربی در ایران تحصیل کردند.

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین وزارت علوم ایران و کره‌جنوبی

او در پایان از انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین وزارت علوم ایران و کره‌جنوبی خبر داد و گفت: در ماه آینده با توجه به همکاری‌های بین ایران و کره جنوبی و تفاهم‌نامه‌ای که بین وزیر علوم و وزرای مربوط از دو وزارت‌خانه کره‌جنوبی در اواخر سال 94 صورت گرفت،هماهنگ شده است تا نمایندگان 13 دانشگاه کره‌جنوبی به ایران آمده و همکاری با دانشگاه‌های کشور را پایه‌ریزی کرده و به نتیجه برسانند.

20103

کد خبر: 676441

وب گردی

وب گردی